اپل قصد دارد با استفاده از فناوری حافظه QLC NAND، ظرفیت ذخیره‌سازی مدل‌های آیفون آینده را به دو ترابایت برساند.

همان‌طورکه می‌دانید، اپل گوشی‌های آیفون را با حداکثر حافظه داخلی یک ترابایت عرضه می‌کند؛ اما با رشد هوش مصنوعی، افزایش نیاز به ذخیره‌سازی ویدئوها، به‌روزرسانی‌های داده‌های اپلیکیشن‌ها و موارد دیگر، غول کوپرتینو باید راهی برای افزایش آن پیدا کند. یک مرکز تحقیقاتی می‌گوید اپل با تغییر به حافظه QLC یا چهار سطحی (quad-level cell) NAND موفق به‌‌ارائه کانفیگ بالاتر خواهد شد. بااین‌حال، معلوم نیست افزایش حافظه به این زودی اتفاق بیفتد و اولین مدل‌ها با حافظه 2 ترابایتی احتمالا سال 2026 عرضه خواهند شد.

طی ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی مبنی‌بر معرفی حافظه QLC NAND در مدل‌های اپل آیفون منتشر می‌شود. پیش‌ازاین گفته شد این فناوری در سری آیفون 14 به کار گرفته خواهد شد، اما این ادعاها محقق نشد؛ سپس گزارش شد اپل روی حافظه QLC برای خانواده آیفون 16 کار می‌کند تا حافظه دو ترابایتی ارائه دهد. اکنون وب‌سایت خبری TrendForce معتقد است این نوع حافظه جایگزین TLC (سه سطحی) فعلی در آیفون‌ها خواهد شد تا به اپل اجازه دهد حافظه داخلی را به 2 ترابایت افزایش دهد. حافظه QLC چگالی بیشتری درمقایسه‌‌‌با TLC دارد، اما سرعت آن بسیار پایین‌تر است.

اپل از فناوری QLC برای ارتقا آیفون‌ها به ظرفیت 2 ترابایتی استفاده می‌کند

علاوه‌براین، ازآنجایی‌که سلول‌های بیشتری در یک واحد وجود دارد، دوام کمتری دارند؛ به‌این‌معنی که چرخه‌های نوشتن کمتری نسبت به TLC تحمل می‌کنند. البته نباید تصور کنیم عمر حافظه QLC پایین است، چراکه حداقل بین 3 تا 5 سال عمر دارد و کاربران می‌توانند تا آن‌زمان مدل‌های جدیدتر را خریداری کنند. ازطرف‌دیگر، اپل تغییرات مختلفی را در آیفون 18 ایجاد خواهد کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به همکاری با سامسونگ برای تامین سنسورهای دوربین 48 مگاپیکسلی اشاره کرد.

ازسوی‌دیگر، اپل درحال بررسی چگونگی ذخیره مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) با استفاده از حافظه فلش NAND به جای حافظه رم است که به مهندسان اجازه می‌دهد تا دستورات زیادی را روی ماشین‌های مختلف اجرا کند، بنابراین انتقال به حافظه QLC NAND می‌تواند دراین زمینه مفید باشد. درحال‌حاضر، مولد هوش مصنوعی Apple Intelligence برای اجرای ترکیبی از ویژگی‌های هوش مصنوعی روی دستگاه و سرویس ابری به یک موتور عصبی قوی و حداقل 8 گیگابایت حفظاه رم نیاز دارد.

اپل دلایل مختلفی برای ارتقا حافظه داخلی دارد که به‌صورت خلاصه نمی‌توان ازآن‌ها نام برد. بااین‌حال، بعید نیست رقبای این مستقر در کالیفرنیا نیز همین مسیر را طی کنند، زیرا تولیدکنندگان مختلف گوشی‌های اندرویدی درهرزمینه‌ای که بتوانند سعی در اجرای سیاست‌ها از اپل پیروی می‌کنند.