به نظر می‌رسد که بالاخره شرکت آمریکایی اپل تغییر عقیده داده و حال اولین شبیه‌ساز کامپیوتر برای آیفون و آیپد که UTM SE نام دارد را تایید و اجازه انتشارش بر روی اپ استور را صادر کرده است.

شبیه ساز UTM SE اجازه شبیه‌سازی نسخه‌های قدیمی ویندوز، macOS و… را بر روی آیفون‌ها و آیپدها به کاربران می‌دهد. در ماه آوریل، اپل قوانین اپ استور مبنی بر عرضه شبیه‌سازهای مختلف را تغییر و این دگرگونی را هم به اتحادیه اروپا و هم به سایر جهان آورد. به دنبال آن، شبیه‌سازهای متعددی از جمله Delta که مختص به شبیه‌سازی کنسول‌های نینتندو است، بر روی اپ استور عرضه کرد.

علی‌رغم تغییر قوانین اپ استور، شبیه‌ساز UTM SE که در ماه ژوئن منتشر شد، توسط اپل رد شده و در اپ استور ظاهر نشد. متاسفانه اپل برخوردی نسبتاً تند با اولین شبیه‌ساز کامپیوتر داشته و آن را از اپ استور در سراسر جهان و حتی اپلیکیشن‌های ترد پارتی در اتحادیه اروپا نیز حذف نمود! این شرکت توضیحی در این باره نیز صادر کرد و گفت در حال حاضر، فقط اجازه شبیه‌سازی بازی‌های قدیمی را می‌دهد. با این حال، یکی از بهترین وسیله‌های برای تجربه انواع بازی‌های قدیمی، کامپیوتر است و به همین دلیل نیز کاربران از شبیه‌سازی چون UTM SE استفاده می‌کنند.

 شبیه‌ساز کامپیوتر برای آیفون و آیپد

تصمیم حذف اولین شبیه‌ساز کامپیوتر توسط اپل، باعث نارضایتی کاربران شد و بحث‌های متعددی در پی داشت. خوشبختانه در این آخر هفته، توسعه دهندگان UTM SE در پستی در شبکه‌های مجازی عنوان کردند که نظر اپل در مورد این شبیه‌ساز عوض شده است. این اپلیکیشن را در حال حاضر می‌توانید از طریق اپ استور به راحتی دانلود کنید و به زودی نیز در AltStore PAL در دسترس کاربران اروپایی نیز قرار می‌گیرد. جالب است که اپل هیچ توضیحی درباره تغییر نظر خود و عرضه این شبیه‌ساز نداده است!

در توضیحات اپلیکیشن UTM SE ذکر شده که این شبیه‌ساز، اولین شبیه‌ساز کامپیوتر است و به شما اجازه اجرای برنامه‌های کلاسیک و بازی‌های قدیمی را می‌دهد. نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل iOS نمی‌توانند از تکنولوژی فشرده‌سازی JIT استفاده کنند. این بدین معناست که شبیه‌سازهایی که از طریق UTM SE اجرا می‌کنید، کارایی و کیفیتی مشابه سایر دستگاه‌ها نخواهند داشت و کمی ضعیف‌تر از حد انتظارتان ظاهر می‌شوند.