رسانه علاالدین پیش‌از شروع عرضه جهانی گلکسی زد فولد 6 و گلکسی زد فلیپ 6، یک بررسی اولیه و نگاهی نزدیک به تاشوهای پرچمدار سامسونگ داشته است.

سامسونگ با پرده‌برداری از گلکسی زد فولد 6 و زد فلیپ 6، به‌تمامی حدس‌و‌گمان‌ها درخصوص این دو گوشی تاشو پایان داد. اگرچه در نگاه اول احتمالا این محصولات جدید تفاوت چندانی با نسل پیشین نداشته باشند، اما غول کره‌ای با اعمال تغییرات کوچک اما هوشمندانه، هردو گوشی را به دستگاه‌هایی جذاب‌تر، کارآمدتر و پیشرفته‌تر تبدیل کرده است.

گلکسی زد فولد 6 با وزن 239 گرم، 14 گرم سبک‌تر از گلکسی زد فولد 5 شده و فاصله را با گلکسی S24 اولترا تنها به 7 گرم رسانده‌است. باتوجه‌به سیر تکاملی گلکسی زد فولد 6، می‌توان نسل‌های بعدی سبک‌تر و باریک‌تر خواهند شد؛ ازاین‌سو، دیگر دردسری درخصوص وزن زیاد آن نخواهیم داشت.

افزون‌براین، باید اشاره کنیم گلکسی زد فولد 6 با ضخامت 5.6 میلی‌متر درحالت باز و 12.1 میلی‌متر درحالت تاشده، اکنون باریک‌تر شده و حس بهتری را در دست کاربر ایجاد می‌کند. همچنین، نمایشگر خارجی با نسبت‌تصویر 22.1:9 و 0.1 اینچ بزرگ‌تر، درکنار نمایشگر اصلی 7.6 اینچی Infinity Flex، حس خوشایندتری در دستان کاربر ایجاد می‌کند.

بهبود کیفیت صفحه‌نمایش گلکسی زد فولد 6 آن‌را به‌گزینه‌ای وسوسه‌انگیز برای علاقه‌مندان تبدیل کرده‌است

هردو نمایشگر داخلی و خارجی با پنل Dynamic AMOLED 2X، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی و روشنایی خیره‌کننده‌ 2800 نیت، تجربه‌ بصری فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورند. رزولوشن تصویر نیز در هردو نمایشگر افزایش یافته و به‌ترتیب به 1856×2160 پیکسل (نمایشگر اصلی) و 968×2376 پیکسل (نمایشگر خارجی) رسیده‌است.

لو لای گلکسی-زد-فولد-6

سامسونگ در طراحی لولای هردو گوشی از ساختار ریلی دوگانه با لبه‌‌های تاشو مستحکم، آلومینیوم تقویت‌شده (Armor Aluminum) و محافظ Corning Gorilla Victus 2 استفاده کرده که نسبت‌به سایر تاشو‌های بازار قدرت بیشتری دارد. طراحی هوشمندانه ضربات واردشده را به شکل بهتری در سراسر لولا پخش می‌کند و مقاومت آن را به‌صورت قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. همچنین، لایه‌های تقویت‌کننده‌ پلیمری روی پنل اصلی دستگاه به کاهش فرورفتگی و به استحکام گلکسی زد فولد 6 کمک شایانی می‌کنند و نمایشگر مقابل فشار و ضربه مقاومت بیشتری به‌نمایش می‌گذارد.

استفاده از لولای قطره‌ای بهبودیافته در گلکسی زد فولد 6 و زد فلیپ 6 نشان‌دهنده تلاش سامسونگ برای بهبود دوام و پایداری این سری گوشی‌های تاشو دارد. سامسونگ ادعا می‌کند این لولا مقاوم‌تر از نسل پیشین است و تست‌های اولیه نیز نشان می‌دهد فرورفتگی روی نمایشگر اصلی کاهش یافته‌است. بااین‌حال، ارزیابی موفقیت سامسونگ در کاهش فرورفتگی نمایشگر، تنها با گذشت زمان و کاربری طولانی‌مدت به‌دست می‌آید. همچنین طراحی لولای قطره‌ای به کاربران اطمینان می‌دهد که گوشی‌های تاشوی سامسونگ تا 400/000 مرتبه توانایی بازوبست دارند و مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آید.

سامسونگ در ساخت نسل جدید پرچمداران تاشو به محیط زیست اهمیت فراوانی داده و ساختار گلکسی زد فولد 6 و فلیپ 6 را با طلا و مس بازیافتی توسعه داده‌است. ازسوی‌دیگر، جعبه‌ گوشی‌ها از کاغذ بازیافتی تولید شدند که اثر مثبتی در محیط‌زیست دارد. سامسونگ با شعار «Galaxy for the Planet» گامی مثبت در جهت حفظ محیط زیست و کاهش اثرات مخرب تولید محصولات الکترونیکی روی کره‌ زمین برداشته‌ که می‌تواند سرلوحه سایر کمپانی‌ها شود. کره‌ای‌ها با استفاده از مواد بازیافتی در ساخت گوشی‌ها نشان می‌دهد که به‌مسئولیت اجتماعی درقبال محیط زیست پایبند بوده و برای کاهش تولید زباله و مصرف منابع طبیعی تلاش می‌کند.

در جبهه‌ دیگر، گلکسی زد فلیپ 6 نیز با نمایشگر Dynamic AMOLED 2X همانند ققنوسی می‌درخشد؛ این نمایشگر 6.7 اینچی با نرخ به‌روزرسانی تطبیق‌پذیر 120 هرتزی، رزولوشن 1080×2640 پیکسل یا +Full HD، تراکم پیکسلی 425 پیکسل‌بر‌اینچ و پشتیبانی از استاندارد +HDR10 تجربه‌ بصری روان، شفاف و بی‌نظیری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. سامسونگ با بهره‌گیری از این فناوری صفحه‌نمایش پیشرفته، رنگ‌ها را زنده‌تر، کنتراست را عمیق‌تر و جزئیات را دقیق‌تر به تصویر می‌کشد تا کاربر از تماشای محتوا گلکسی زد فلیپ 6 لذت ببرد.

سامسونگ به ساخت نمایشگر Dynamic AMOLED با عمق 8 بیتی ادامه می‌دهد

زد فولد 6

نمایشگر خارجی گلکسی زد فلیپ 6 با بهبود قابلیت Flex Window، اکنون از ویجت‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند و به‌لطف هوش مصنوعی می‌تواند برای پیام‌های دریافتی، پاسخ‌هایی هوشمند و مرتبط پیشنهاد دهد. با‌این‌حال، نمایشگر کاور با وجود تمامی قابلیت‌های جدید و جذابش، هنوز جایگزینی کامل برای نمایشگر اصلی نیست؛ به‌این‌معنی که برای انجام کارهای پیچیده‌تر و استفاده از اپلیکیشن‌ها به‌صورت تمام صفحه، نیاز به استفاده از نمایشگر اصلی وجود دارد.

در نگاه نزدیک علاالدین دریافتیم گلکسی زد فولد 6 و زد فلیپ 6 با گواهی IP48، در برابر نفوذ آب و گردوغبار تا عمق 1 متری و به مدت 30 دقیقه مقاوم هستند. درحقیقت، این ویژگی باعث می‌شود تا کاربران با خیال راحت‌تری از این گوشی‌ها در محیط‌های مختلف استفاده کنند. همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم، نمایشگر خارجی و بدنه‌ این گوشی‌ها با جدیدترین نسل شیشه‌های محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت می‌شوند که در برابر خط‌و‌خش و ضربه مقاومت بسیار بالایی دارد.

یکی از تغییرات مهم گلکسی زد فلیپ 6 درمقایسه‌با نسل‌های قبلی، اضافه شدن سیستم خنک‌کننده‌ Vapor Chamber است که باعث می‌شود دمای گوشی هنگام انجام کارهای سنگین مانند اجرای بازی‌های گرافیکی و برنامه‌های پردازشی کاملا پایدار بماند و عملکرد بهتری را به‌نمایش بگذارد. در بررسی‌های انجام شده روی گلکسی زد فلیپ 5 مشاهده شد که این گوشی با وجود بهره‌مندی از تراشه‌ای مشابه با گلکسی S23 اولترا، در بسیاری از بنچمارک‌ها، عملکرد ضعیف‌تری دارد. اکنون انتظار می‌رود با وجود سیستم خنک‌کننده‌ جدید، زد فلیپ 6 بتواند عملکرد پایدارتری در طول زمان ارائه دهد و در اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین افت عملکرد کمتری داشته باشد.

هردو گوشی تاشدنی جدید سامسونگ از تراشه‌ی قدرتمند و بهبودیافته‌ «اسنپدراگون 8 نسل 3 برای گلکسی» بهره می‌برند؛ پیش‌ازاین، سامسونگ برای ساخت گلکسی S24 اولترا ازآن استفاده کرده بود که قدرت خیره‌کننده‌ای را در بنچمارک‌ها به‌نمایش می‌گذاشت. کوالکام برای توسعه Snapdragon 8 Gen 3 از معماری پیشرفته 4 نانومتری TSMC با فناوری N4P استفاده کرد که عملکرد بسیار بالایی را در اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین ارائه می‌دهد. همچنین، قدرت پردازشی بالا، مصرف انرژی بهینه و قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته ازجمله ویژگی‌های این تراشه قدرت‌مند هستند که باعث می‌شود گلکسی زد فولد 6 و زد فلیپ 6 در عکاسی، فیلم‌برداری، وب‌گردی و اجرای بازی‌های سنگین عملکرد بی‌نظیری داشته باشند.

رنگ زد فیلیپ 6

در نگاه نزدیک علاالدین به گلکسی زد فولد 6 متوجه شدیم این گوشی از همان ترکیب آشنای نسل قبل بهره می‌برد؛ این گوشی در پنل پشتی پذیرای دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8، اولتراواید 12 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 و گستره میدان دید 123 درجه و تله‌فوتو 10 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکال 3 برابری خواهد بود. ترکیب دوربین‌ها امکان ثبت تصاویر باکیفیت در شرایط نوری مختلف و زوم اپتیکال بدون افت کیفیت را برای کاربر فراهم می‌کند؛ همچنین، دوربین سلفی زیرنمایشگر با حسگر 4 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی به‌صورت پانچ‌هول در زد فولد 6 حضور دارند که برای ثبت تصاویر سلفی و برقراری تماس‌های ویدیویی مناسب هستند.

یکی از تغییرات مهم گلکسی زد فلیپ 6، ارتقای دوربین اصلی آن است؛ یعنی از دوربین 50 مگاپیکسلی جدید با گشودگی دیافراگم f/1.8 و حسگر 1/1.56 اینچی، مجهز به فوکوس خودکار Dual Pixel PDAF و لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) بهره می‌برد. سامسونگ می‌گوید ازاین سنسور برای ساخت گلکسی S24 استفاده کرد که به‌دلیل عملکرد معقول برای Galaxy Z Flip 6 مورد استفاده قرار گرفت. علاوه‌بر دوربین اصلی، گلکسی زد فلیپ 6 از سنسور اولترواید 12 مگاپیکسلی با گستره میدان دید 123 درجه و دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی بهره می‌برد.

سامسونگ تاشوهای جدیدش را به جدیدترین نسخه‌ رابط کاربری One UI 6.1.1 برپایه‌ سیستم‌عامل اندروید 14 مجهز کرده و مانند پرچمداران سری S24، برای آن‌ها تا هفت سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و آپدیت‌های امنیتی را درنظر گرفته است. کارشناسان می‌گویند افزایش سال‌های پشتیبانی نرم‌افزاری باعث می‌شود تا کاربران بتوانند برای مدت طولانی‌تری از گوشی‌شان استفاده کنند و از جدیدترین قابلیت‌ها و امکانات نرم‌افزاری بهره‌مند شوند.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی‌های بزرگ در سال 2024 برای ساخت گوشی‌های پرچمدار متکی به قابلیت‌های هوش مصنوعی هستند و سامسونگ از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست. گلکسی زد فولد 6 و گلکسی زد فلیپ 6 از قابلیت‌های هوش مصنوعی در بخش‌های مختلفی مانند دوربین، نمایشگر و عملکرد بهره می‌برند. منابع خبری می‌گویند فروش هردو گوشی به‌لطف قابلیت‌های هوش مصنوعی و سایر بهینه‌سازی‌ها، می‌تواند درمقایسه‌با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد.

 گلکسی زد فلیپ 6

مجموعه قابلیت‌های Galaxy AI گلکسی زد فولد 6 را کارآمدتر از قبل می‌کند

گلکسی زد فولد 6 با تکیه‌بر قابلیت‌های هوش مصنوعی مانند Note Assistant برای یادداشت‌برداری هوشمند و Circle To Search برای جستجوی اطلاعات، بهره‌وری را به سطح جدیدی می‌برد. قابلیت Interpreter mode نیز امکان ترجمه همزمان مکالمات را فراهم می‌کند و با Sketch to Image می‌توانید طرح‌های دستی خود را به آثار هنری دیجیتالی تبدیل کنید. این گوشی همچنین از نمایشگر بزرگ 7.6 اینچی با نرخ نوسازی 120 هرتز و قلم S Pen بهره می‌برد که آن را به ابزاری قدرتمند برای کار و خلاقیت تبدیل می‌کند.

گلکسی زد فلیپ 6 نیز با قابلیت Photo Ambient برپایه هوش مصنوعی، تصاویر پس‌زمینه‌ Flex Window را به‌صورت پویا و براساس زمان و وضعیت آب‌وهوا تغییر می‌دهد. کاربران می‌توانند با استفاده از گزینه‌های متنوع و طرح‌های پیشنهادی، تصاویر و چیدمان‌های شخصی‌سازی شده‌ای ایجاد کنند. به‌عنوان‌مثال، می‌توانند مکان ساعت را تغییر دهند، رنگ فریم‌ها را با تصویر پس‌زمینه هماهنگ کنند و یا استایل ساعت را مطابق سلیقه‌ شخصی تنظیم کنند.

سامسونگ می‌گوید تاشوهای نسل جدید به چت‌بات پیشرفته گوگل جمینای مجهز هستند که با یک حرکت ساده یا فرمان صوت دردسترس قرار می‌گیرد. Gemini با ادغام در اپلیکیشن‌های محبوبی مانند Gmail و Google Docs، تعامل با برنامه‌ها را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

دربخش باتری، گلکسی زد فولد 6 از یک باتری 4400 میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع 25 وات، شارژ بی‌سیم 15 وات و شارژ بی‌سیم معکوس 4.5 وات بهره می‌برد. گلکسی زد فلیپ 6 نیز با باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی (300 میلی‌آمپرساعت بیشتر از زد فلیپ 5) و پشتیبانی از شارژ سریع 25 وات و شارژ بی‌سیم، به کاربران اجازه می‌دهد در طول روز نیازی به نگرانی درخصوص شارژ مجدد باتری نداشته باشند.