امسال، ساعت هوشمند اپل، یعنی اپل واچ 10 ساله می‌شود و در این 10 سال، طراحی‌اش تقریباً تغییر چندان چشم‌گیری نداشته و مشابه اولین نسخه است. در این مطلب، می‌خواهیم در مورد تغییر طراحی اپل واچ و این که آیا چنین تغییری لازم است یا خیر بحث کنیم.

از سری 1 که در سال 2014 منتشر شد تا سری 3، طراحی اپل واچ بدون تغییر باقی ماند. جنس و حتی رنگ‌های مختلفی از این ساعت هوشمند پرطرفدار معرفی شد اما در نهایت، طراحی کلی آن یکسان باقی ماند. اولین بازطراحی با سری 4 به وجود آمد که در آن، اندازه صفحه نمایش بزرگ‌تر شده و حاشیه‌های آن نیز خمیده شده بود. ابعاد ساعت نیز باریکتر و کمی خمیده شده بود اما همچنان حس و حال نسخه اصلی را منتقل می‌کرد.

دومین تغییر طراحی اپل واچ در سری هفت این ساعت هوشمند به وجود آمد اما این تغییر حتی کم‌تر و کوچک‌تر از سری 4 نیز بود. در این نسخه نیز صفحه نمایش دوباره کمی بزرگ‌تر شده و حاشیه‌های آن نیز کاهشی قابل توجه یافتند اما در نهایت، کلیات ساعت همچنان شباهت بسیاری به اپل واچ سری 4 داشت.

در سال 2022، شاهد عرضه اپل واچ اولترا بودیم که به راحتی می‌توان گفت از منظر طراحی، مسیری کاملاً جدید را در مقایسه با سایر دستگاه‌های اپل واچ پیش گرفت. با این حال، این سری نسخه‌ای فرعی از اپل واچ بوده و مطمئنیم که سری 9 باز هم قرار است به همان طراحی همیشگی باز گردد.

بر اساس شایعات، امسال و به عنوان سالگرد 10 سالگی سری اپل واچ، این غول آمریکایی قرار بود سری ایکس را معرفی کند که بازطراحی بزرگی در این نسخه اعمال شده بود. به گزارش بلومبرگ، اپل واچ ایکس قرار بود بزرگ‌ترین تغییر طراحی اپل واچ از زمان عرضه باشد. جزئیات دقیق این تغییرات مشخص نیست اما ظاهراً ساعت بسیار باریک‌تر شده بود و بندهای آن نیز مکانیسم مغناطیسی جدیدی برای اتصال و جدا شدن داشتند.

تغییر ظاهری اپل واچ

جدیدترین شایعات و اطلاعاتی که منتشر شده‌اند، نشان می‌دهد که شرکت اپل دست از این بازطراحی بزرگ کشیده و آن را به فراموشی سپرده است. در نهایت، سری 10 نیز قرار است تغییرات کمی داشته باشد و مشابه نسخه‌های قبلی خود از آب در بیاید. احتمال می‌رود تنها تغییرات مدل جدید اپل واچ، بزرگ‌تر شدن صفحه نمایش و کاهش ضخامت باشد. اگر این مسئله واقعیت داشته باشد، اولین بار نیست که شایعات در مورد بازطراحی بزرگ اپل واچ اشتباه از آب در می‌آیند. در سال 2021 نیز شایعه‌ای به گوش رسید که اپل واچ سری هفت قرار است صفحه نمایشی صاف داشته باشد اما همانطور که می‌دانید، سری هفت نیز تغییر چندانی نسبت به نسخه‌های پیشین خود ندارد.

مشخص نیست که همه شایعات مطرح شده از پایه و اساس اشتباه بوده‌اند یا شرکت اپل در میانه راه تصمیم و خواسته خود را تغییر داده است. احتمالش زیاد است که اپل در نهایت به این نتیجه رسیده باشد که نیازی به تغییری اساسی در طراحی سری اپل واچ نیست و ظاهر حال حاضر آن، از محوبیت و مقبولیت کافی برخودار است.

ظاهراً اگر چیزی مشکلی ندارد، نیازی به درست کردن آن هم نیست. این همان سیاست اپل در راستای اپل واچ است و به نظر بسیاری، همین مسیر درستی است. طراحی اپل واچ از همان روزهای اول بهترین طراحی موجود برای یک ساعت هوشمند بوده و باعث می‌شود هم از لحاظ ظاهری زیبا به نظر برسد و هم اندازه، وزن و جزئیات آن باعث اذیت کردن دست نشود. بسیاری از کاربران می‌خواهند که یک اپل واچ گرد نیز ساخته شود اما به نظر می‌رسد حتی همین نیز برای یک اپل واچ زیبا و کاربردی نباشد. از طرف دیگر، یک اپل واچ با صفحه تخت، به طور قطع از نظر ظاهری چندان خوب نخواهد بود و بر روی مچ دست نیز حس سنگینی منتقل خواهد کرد.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد نیاز چندانی به تغییر ظاهری اپل واچ حس نمی‌شود و همین فرمول، جوابگوی این شرکت و ساعت‌های هوشمندش خواهد بود. به جای تغییر طراحی اپل واچ، بهتر است که این غول آمریکایی بر روی جنبه‌های دیگر این سری ساعت هوشمند، یعنی باتری بهتر یا اضافه کردن سنسورهایی جدید و جذاب تمرکز کند.