به نظر می‌رسد دستگاه‌های اپل به مرحله‌ای رسیده‌اند که کاربران تمایل بیشتری به نگه‌داری و استفاده طولانی مدت از آنان دارند. بر اساس گزارشی جدید، ماندگاری آیفون و مک‌ها بیشتر شده است.

کاربران جدیداً تمایل به استفاده طولانی مدت‌تر از دستگاه‌های اپل دارند و به نظر می‌رسد علاقه‌ای به عوض کردن و ارتقای دستگاه‌های خود ندارند. این می‌تواند به این خاطر باشد که اپل پشتیبانی طولانی مدتی از دستگاه‌های قدیمی خود می‌کند و به همین دلیل کاربران در مقابل ارتقاء‌های سالانه از خود مقاومت نشان می‌دهند و تمایلی به آن ندارند. علاوه بر آن، شرایط و مشکلات اقتصادی اخیر نیز می‌تواند یکی از دلایل این موضوع باشد.

گزارشی از سوی CIRP نشان می‌دهد که الگوی خرید بخش عمده‌ای از کاربران تغییر کرده و در حال حاضر، ماندگاری آیفون، آیپد و مک‌ها در دست کاربران بیشتر از قبل شده است. پشت این مسئله می‌تواند دلایل مختلف و متنوعی نهفته باشد. در سال گذشته، 71 درصد از دارندگان آیفون ذکر کردند که به مدت دو سال است آیفون‌های خود را عوض نکرده‌اند. این درصد در سال 2020 برابر با 63 بود. کاربران مک نیز همین روند را در پیش گرفته و 68 درصد آنان اعلام کردند که از آخرین باری که دستگاه مک خود را ارتقاء داده‌اند دو سال گذشته است.

گزارش جدید منتشر شده، نشان می‌دهد ماندگاری دستگاه‌های مک در مقایسه با ماندگاری آیفون و آیپدها بیشتر بوده و کاربران به مدت طولانی‌تری از کامپیوترهای اپل استفاده کرده‌اند. آمار نشان می‌دهد 56 درصد از دارندگان مک، به مدت سه سال یا بیشتر است که از دستگاه‌شان استفاده می‌کنند. در مقایسه با سال 2020، شاهد 16 درصد افزایش در میان کاربرانی بوده‌ایم که به صورت طولانی مدت از مک استفاده می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که تعداد کاربرانی که تمایل به ارتقای دستگاه‌های مک دارند کاهش داشته است.

ماندگاری آیفون و مک‌

گزارش CIRP نشان می‌دهند که یکی از دلایل افزایش ماندگاری محصولات اپل، استفاده از تراشه‌های شخصی خود این شرکت بعد از سال 2020 بود. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که کاربران در یک کامپیوتر یا لپ تاپ به دنبالش هستند، کارایی مناسب است و به لطف تراشه‌های قدرتمند اپل، این ویژگی به راحتی و به شکلی ماندگار در دسترس‌شان قرار گرفته است. این تراشه‌ها هم پشتیبانی خوب و هم کارایی عالی دارند که باعث می‌شوند کاربران مدت طولانی با یک محصول بمانند و قصدی برای ارتقای آن نداشته باشند که خود این مسئله تبدیل به مشکلی برای اپل شده است.

کارایی خوب تنها دلیل کاربران برای ماندن با دستگاه‌هایشان نیست. پاندمی کرونا در سال 2020 تاثیر زیادی بر روی این صنعت گذاشت و کار از راه دور خود دلیلی برای عدم ارتقای کاربران بود. رکود اقتصاد جهانی نیز یکی دیگر از این دلایل است که باعث شده کاربران مدت طولانی‌تری با دستگاه‌هایشان بمانند و علاقه‌ای به ارتقاء نداشته باشند. از طرف دیگر، طراحی مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو مدتی است که بدون تغییر خاصی باقی مانده و بدین ترتیب، کاربران ترجیح می‌دهند تا دستگایه با تغییرات چشم‌گیر عرضه شود و سپس اقدام به تهیه آن نمایند.

مارک گرمن از نشریه بلومبرگ نیز چندی پیش همین تئوری را برای کاهش فروش مک‌های جدید مطرح کرده است. به نظر می‌رسد کاربران منتظر تغییر بزرگی در طراحی مک‌های اپل هستند و پس از وجود چنین چیزی ممکن است اقدام به ارتقای دستگاه‌های خود کنند. به دلیل تراشه‌های قدرتمند M1 تا M3 کارایی در سطح عالی باقی مانده و این دیگر دلیل محکمی برای تغییر و ارتقای دستگاه نیست.