براساس بررسی‌های اولیه، به‌نظرمی‌رسد که دو گوشی تاشوی جدید سامسونگ، گلکسی زد فلیپ 6 و زد فولد 6، از قابلیت به‌روزرسانی‌های بی‌وقفه (Seamless Updates) پشتیبانی نمی‌کنند.

براساس گزارش‌های منتشر شده در تاریخ 20 تیرماه، شرکت سامسونگ از گوشی‌های تاشوی جدیدش، گلکسی زد فولد 6 و زد فولد 6، رونمایی کرد. بااین‌حال، بررسی‌های اولیه با استفاده از ابزارهای توسعه‌دهنده اندروید حاکی‌ازآن‌ست که این دو پرچمدار از قابلیت به‌روزرسانی‌های بی‌وقفه (Seamless Updates) پشتیبانی نمی‌کنند.

قابلیت به‌روزرسانی‌های بی‌وقفه، که حدود یک دهه قبل توسط گوگل برای گوشی‌های Pixel و سیستم‌عامل اندروید معرفی شد، امکان به‌روزرسانی نرم‌افزار و برنامه‌ها را در پس‌زمینه فراهم می‌کند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون خاموش کردن گوشی و وقفه در کارشان، آخرین به‌روزرسانی‌ها را دریافت و نصب کنند.

شایان‌ذکراست که سامسونگ سرانجام در سال 2924 این‌قابلیت را به گوشی میان‌رده گلکسی A55 اضافه کرد. بااین‌وجود، گلکسی A55 برای مدت قابل‌توجهی، تنها دستگاه این کمپانی با قابلیت به‌روزرسانی بدون دردسر باقی ماند. عدم پشتیبانی از این ویژگی در گلکسی زد فولد 6 و زد فلیپ 6، جای تامل دارد و امیدواریم سامسونگ در آینده با ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، این‌قابلیت را برای پرچمداران جدید خود فعال کند.

تلفن‌های هوشمندی که از به‌روزرسانی‌های بی‌وقفه پشتیبانی می‌کنند، دارای دو پارتیشن سیستم/بوت هستند. درحالی‌که به‌روزرسانی‌های جدید روی یک پارتیشن نصب می‌شوند، شما می‌توانید بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای به استفاده از تلفنتان در پارتیشن دیگر ادامه دهید.

در به‌روزرسانی‌های معمولی فرآیند نصب کاربران را ملزم به راه‌اندازی مجدد گوشی هوشمند و تحمل دقایقی انتظار برای تکمیل به‌روزرسانی می‌کند. این امر منجربه قطع دسترسی کامل به تمامی قابلیت‌های دستگاه، حتی تماس‌های اضطراری، در طول این مدت می‌شود.

اما با به‌روزرسانی‌های بی‌وقفه، سیستم‌عامل جدید در پس‌زمینه و بدون ایجاد وقفه نصب می‌شود. پس از اعمال به‌روزرسانی به این شیوه، تنها یکبار راه‌اندازی مجدد برای فعال‌سازی سیستم‌عامل جدید ضروری است و نیازی به انتظار برای نوارهای پیشرفت طولانی‌مدت نخواهد بود.

گلکسی زد فولد 6 و گلکسی زد فلیپ 6 از  به‌روزرسانی بی‌وقفه پشتیبانی نمی‌کنند

اهمیت به‌روزرسانی‌های بی‌وقفه شاید برای همه یکسان نباشد و بستگی به این دارد که شما چقدر به‌روزرسانی‌ها را روی گوشی‌تان نصب می‌کنید. بااین‌حال، این‌قابلیت یک پیشرفت در زمینه راحتی کاربری محسوب می‌شود، مخصوصا برای گوشی‌هایی که به‌صورت ماهیانه به‌روزرسانی‌های امنیتی دریافت می‌کنند. این مورد تقریبا برای تمام گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار جدید سامسونگ صدق می‌کند.

براساس یافته‌های اولیه، به‌نظرمی‌رسد به‌روزرسانی‌های بی‌وقفه در زد فلیپ 6 و زد فولد 6 پشتیبانی نمی‌شوند. بااین‌حال، شیوه‌های کنونی برای ارزیابی این‌قابلیت از دقت کافی برخوردار نیستند. لذا، تا زمان دریافت اولین به‌روزرسانی نرم‌افزاری توسط این گوشی‌ها، امکان تایید قطعی عدم پشتیبانی آن‌ها از به‌روزرسانی بی‌وقفه وجود ندارد.

در دستگاه‌هایی نظیر گلکسی A55 که از به‌روزرسانی بی‌وقفه پشتیبانی می‌کنند، درحین فرآیند دانلود و نصب به‌روزرسانی، یک نوار پیشرفت دو قسمتی بر روی صفحه نمایش داده می‌شود. درمقابل، در گوشی‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند، تنها یک نوار پیشرفت خطی قابل مشاهده است. برای درک بهتر این موضوع، تصویر زیر مقایسه بصری این دو روش را ارائه می‌دهد: نوار سمت چپ نشان‌دهنده به‌روزرسانی بی‌وقفه و نوار سمت راست مربوط به روش معمولی به‌روزرسانی است.

فارغ از نتیجه‌ بررسی‌های اولیه، در صورت عدم پشتیبانی اولیه از به‌روزرسانی‌های بی‌وقفه در زد فلیپ 6 و زد فولد 6 فعال‌سازی این‌قابلیت در آینده بعید به‌نظرمی‌رسد. پیاده‌سازی به‌روزرسانی بی‌وقفه مستلزم وجود دو پارتیشن مجزای سیستم‌عامل در گوشی هوشمند است. افزودن این‌قابلیت به دستگاه‌هایی که از ابتدا برای آن طراحی نشده‌اند، نیازمند تغییر پارتیشن‌بندی سیستم‌عامل موجود است. این فرآیند می‌تواند منجربه بروز مسائل متعددی شود که شرکت سامسونگ ترجیح می‌دهد ریسک آن را نپذیرد.

براساس یافته‌های اولیه، به‌روزرسانی‌های آتی در گوشی‌های تاشوی جدید سامسونگ، گلکسی Z Fold 6 و Z Flip 6، به شیوه معمولی انجام خواهند پذیرفت. این تصمیم احتمالا ناشی از نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتر برای ‌نرم‌افزارهای حجیم‌تر در پرچمداران سامسونگ است.

تحقیقات نشان می‌دهد حجم نرم‌افزار نصب‌شده بر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های رده‌بالای سامسونگ تقریبا دو برابر مدل‌های میان‌رده و پایین‌رده است. برای مثال، بسته‌ نرم‌افزاری (firmware) گوشی میان‌رده گلکسی A55 حدود 8 گیگابایت است. این‌درحالی‌است که حجم بسته نرم‌افزاری پرچمداران سامسونگ نظیر گلکسی Z Fold 5 و گلکسی S24 اولترا به ترتیب به 14 و 16 گیگابایت می‌رسد.

با توجه به نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتر برای پیاده‌سازی به‌روزرسانی‌های بی‌وقفه، به‌نظرمی‌رسد کمپانی سامسونگ، علی‌رغم مزایای این‌قابلیت، تصمیم به عدم پشتیبانی از آن در Fold 6 و Flip 6 گرفته است. این انتخاب می‌تواند ناشی از اولویت‌دهی به فضای ذخیره‌سازی کاربر و اجتناب از محدود کردن ظرفیت در دسترس برای نصب اپلیکیشن‌ها و فایل‌های شخصی باشد.

علی‌رغم برخورداری گلکسی Z Fold 6 و Z Flip 6 از هفت سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و امنیتی، به‌نظرمی‌رسد نصب این به‌روزرسانی‌ها از طریق روش سنتی صورت پذیرد. این موضوع می‌تواند برای برخی از کاربران ناامیدکننده باشد. آن‌ها مجهز به سیستم‌عامل اندروید 14 همراه با رابط کاربری One UI 6.1.1 و قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی سامسونگ هستند.