براساس تازه‌ترین گزارش‌ها از بازار موبایل ایران، نرخ سود بازرگانی گوشی‌های بالای 600 دلار حدود 28 درصد و گوشی‌های آیفون 13 حدود 96 درصد افزایش پیدا کرد.

بازار موبایل ایران این روزها حال‌وروز خوشی ندارد و با آشفتگی قابل‌توجهی روبه‌رو است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد پس از اعمال تغییرات در نرخ عوارض گمرکی گوشی‌های آیفون، قیمت مدل‌هایی که رجیستر شده‌اند، با افزایش چشمگیری مواجه شده‌ است. درصورتی‌که پیش‌ازاین، ابهاماتی درخصوص ممنوعیت واردات آیفون 13 وجود داشت، اما سازمان توسعه تجارت اعلام کرد واردات این مدل همچنان ادامه دارد، اما حقوق گمرکی آن 96 درصد افزایش پیدا می‌کند.

علاوه‌براین، نرخ حقوق ورودی واردات مسافری آیفون نیز به 196 درصد رسیده که این موضوع به‌افزایش سرسام‌آور قیمت سری گوشی‌های آیفون در بازار دامن زده است؛ این افزایش قیمت‌ها باعث‌شده تا خرید آیفون برای بسیاری از کاربران دشوارتر شود و بازار موبایل رکود نسبی را تجربه کند.

گرانی موبایل در ایران

نکته جالب توجه اینجاست که سایر گوشی‌های بالای 600 دلار (به‌جز آیفون) شامل سود بازرگانی 28 درصدی هستند، اما در کمال تعجب، قیمت گوشی‌های میان‌رده (150 تا 600 دلار) که سود بازرگانی‌شان صفر بود افزایش یافته‌ است. به‌نظر می‌رسد افزایش شدید سود بازرگانی گوشی‌های بالای 600 دلار از 15 به 96 درصد، به دلیل قاعده جانشینی و کشش بازار، بر قیمت گوشی‌های میان‌رده نیز تأثیر گذاشته و آنها را با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه کرده است.

درجدول زیر می‌توانید مقایسه‌ای بین سود بازرگانی انواع گوشی‌ها در بازار موبایل ایران را قبل و بعد از تغییرات اخیر را مشاهده کنید:

نوع گوشیسود بازرگانی قبلسود بازرگانی جدید
گوشی‌های میان‌رده (150 تا 600 دلار)0%0%
گوشی‌های بالای 600 دلار (به جز آیفون)15%28%
آیفون (بالای 600 دلار)15%96%

به‌طورکلی، تغییرات ناگهانی و قابل‌توجه در قوانین واردات و نرخ عوارض گمرکی گوشی‌ها، بازار موبایل ایران را با چالش‌های جدی مواجه کرده‌ است. چنین تغییراتی نه‌تنها باعث افزایش قیمت گوشی‌های آیفون شده، بلکه به‌صورت غیرمستقیم روی قیمت گوشی‌های میان‌رده نیز تاثیر گذاشته و بازار را با آشفتگی و سردرگمی مواجه کرده‌ است.