یکی از قابلیت‌های جدید و جذاب سیستم‌عامل macOS Sequoia، امکان پخش صدای فراگیر Dolby Atmos از طریق پشتیبانی از پورت HDMI است.

همانطورکه پیش‌تر به‌ بررسی گسترده‌ قابلیت‌های جدید macOS Sequoia، نسل بعدی سیستم‌عامل مک، پرداختیم، یک تغییر کوچک اما حائز اهمیت برای کاربران حرفه‌ای در این به‌روزرسانی گنجانده شده است؛ پشتیبانی از پورت HDMI برای صدای فراگیر Dolby Atmos در نرم‌افزارهای پخش محتوا. این ویژگی می‌تواند تجربه‌ صوتی شما را هنگام تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی یا انجام بازی‌های ویدیویی به‌طور قابل‌توجهی ارتقاء دهد.

نسخه بتای macOS Sequoia قابلیت جدیدی به نام «HDMI Passthrough» را معرفی کرده است. این قابلیت را می‌توانید در برنامه‌های Apple Music و Apple TV پیدا کنید. با فعال کردن این گزینه، امکان پخش صدای فراگیر Dolby Atmos روی دستگاه‌های سازگار از طریق پورت HDMI فراهم می‌شود.

راز این ویژگی در فناوری HDMI Passthrough نهفته است. به‌زبان‌ساده، این فناوری سیگنال صوتی بدون فشرده‌سازی (lossless) را برای رمزگشایی به سیستم صوتی خارجی ارسال می‌کند، درحالی‌که در حالت عادی رمزگشایی روی خود کامپیوتر انجام می‌گیرد. این فرآیند نه‌تنها کیفیت صدای خروجی را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد، بلکه امکان دریافت صدای Dolby Atmos را برای بلندگوهای خارجی نیز فراهم می‌کند.

پشتیبانی از پورت HDMI در macOS Sequoia

بنابراین، اگر از مک خود برای تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی یا انجام بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کنید و می‌خواهید تجربه‌ای صوتی فراگیر و باکیفیت داشته باشید، فعال کردن قابلیت HDMI Passthrough با پشتیبانی از Dolby Atmos در macOS Sequoia را فراموش نکنید.

برای کاربران نسخه‌ آزمایشی (بتا) سیستم‌عامل macOS Sequoia، گزینه‌ جدید «HDMI Passthrough» در تنظیمات پخش (Playback) برنامه‌های اپل قابل‌دسترسی است. هرچند برخی از کاربران Apple TV نیز درخواست مشابهی برای این قابلیت در tvOS 18 داشته‌اند، اما تاکنون نشانه‌ای از پشتیبانی از HDMI Passthrough در این نسخه از سیستم‌عامل Apple TV مشاهده نشده است.

سیستم‌عامل جدید مک، macOS Sequoia، قابلیت‌های تازه‌ای را برای استفاده از ویژگی‌های «پیوستگی» بین مک و آیفون به ارمغان می‌آورد. حالا کاربران نه‌تنها می‌توانند صفحه‌ آیفون را بر روی مک نمایش دهند، بلکه می‌توانند مستقیماً با آن تعامل داشته باشند.

اپل با معرفی یک برنامه‌ مجزای مدیریت رمز عبور به نام «Passwords» در macOS Sequoia، امکان مدیریت آسان و ایمن رمزهای عبور بدون نیاز به برنامه‌های جانبی را فراهم کرده است. همچنین، قابلیت «هوشمندِ اپل» که مجموعه‌ای از ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است، در اواخر سال جاری برای مک عرضه خواهد شد. سیستم‌عامل macOS Sequoia پاییز امسال 1403 برای عموم مردم در دسترس قرار خواهد گرفت.