در حالی که سامسونگ پیش‌تر با “هوش مصنوعی سامسونگ” (Galaxy AI) گامی نو در این زمینه برداشته بود، غول فناوری گوگل نیز به زودی با ارائه رقیبی تحت عنوان “هوش مصنوعی گوگل” (Google AI) به میدان خواهد آمد.

در اوایل سال جاری، سامسونگ با عرضه‌ مجموعه‌ای جامع از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تحت عنوان “Galaxy AI” در گوشی گلکسی اس 24، گوی سبقت را ربود. این مجموعه پس از چند ماه، در اختیار برخی از گوشی‌های رده‌بالای قدیمی‌تر این شرکت نیز قرار گرفت. اکنون، براساس گزارش جدیدی از وب‌سایت Android Authority، گوگل، غول فناوری، قصد دارد با معرفی “هوش مصنوعی گوگل” (Google AI) به عنوان رقیبی مستقیم، وارد این رقابت شود.

انتظار می‌رود قابلیت‌های “هوش مصنوعی گوگل” برای نخستین بار بر روی گوشی پیکسل 9 عرضه شود. درحالی‌که گوشی‌های پیکسل در طول چند سال گذشته از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برخوردار بوده‌اند، گزارش مذکور حاکی از آن است که گوگل قصد دارد مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید و نوآورانه‌ هوش مصنوعی را تحت برند Google AI در پیکسل 9 معرفی کند.

“هوش مصنوعی گوگل” ترکیبی از قابلیت‌های موجود و جدید خواهد بود. دو ویژگی “جستجوی محیطی” (Circle to Search) و “جمینی” (احتمالاً دستیار صوتی گوگل) که روی گوشی‌های پیکسل وجود دارند، حالا تحت برند Google AI قرار می‌گیرند. همچنین سه ویژگی کاملاً جدید با نام‌های “اضافه کردن من” (Add Me)، “عکس‌های صفحه Pixel” (Pixel Screenshots) و “استودیو” (Studio) به این مجموعه اضافه می‌شوند.

هوش مصنوعی گوگل

قابلیت «اضافه کردن من» با هدف اطمینان از حضور همه افراد در عکس‌های گروهی طراحی شده است. این ویژگی نسخه‌ای ارتقاء یافته از قابلیت «بهترین برداشت» موجود در گوشی‌های Pixel باشد و احتمالاً با ادغام چند عکس گروهی مختلف، حضور همه افراد حاضر در گروه را در عکس نهایی تضمین می‌کند.

«هوش مصنوعی گوگل» با عنوان «عکس‌های صفحه Pixel» شباهت‌هایی به‌ویژگی «Recall» مایکروسافت دارد که ماه گذشته معرفی شد. این‌قابلیت با تحلیل اسکرین‌شات‌های ذخیره‌شده در گوشی، اطلاعات مفیدی را از آن‌ها استخراج می‌کند. با فعال‌سازی این ویژگی، گوشی‌های Pixel متن و آدرس‌های اینترنتی موجود در اسکرین‌شات‌ها را به همراه نام برنامه و زمان ثبت اسکرین‌شات ذخیره می‌کنند.

برخلاف قابلیت «Recall» در ویندوز 11 که نگرانی‌هایی را در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران برانگیخته بود، «عکس‌های صفحه Pixel» به حریم خصوصی کاربران احترام می‌گذارد. این‌ویژگی صرفاً اطلاعات را از اسکرین‌شات‌های گرفته‌شده توسط کاربر استخراج می‌کند و پردازش داده‌ها نیز به صورت کاملاً داخلی (روی خود گوشی) و با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شود.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید «هوش مصنوعی گوگل» با عنوان «استودیو» معرفی شده است. این برنامه‌ جامع از هوش مصنوعی برای تولید استیکر، تصاویر و والپیپر بر اساس ورودی‌های متنی کاربر استفاده می‌کند. درحالی‌که گوشی‌های رده‌بالای اخیر سامسونگ از قابلیت‌هایی مانند «تولیدکننده والپیپر هوش مصنوعی»، «ویرایش تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی» و «جستجوی محیطی» بهره می‌برند، اما «استودیو» گامی فراتر از این‌ها برداشته و مجموعه‌ای از ابزارهای خلاقانه را در یک پکیج واحد ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که سامسونگ در حال حاضر از قابلیت‌هایی مشابه «اضافه کردن من» و «عکس‌های صفحه Pixel» در «هوش مصنوعی سامسونگ» برخوردار نیست.