درپی اقدام اخیر در برچسب‌گذاری نادرست تصاویر توسط متا که برخی تصاویر واقعی به عنوان تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی برچسب خورده بودند، موجی از انتقادات و اعتراضات از سوی عکاسان به راه افتاده است.

شرکت متا در راستای مقابله با انتشار اخبار جعلی و محتوای گمراه‌کننده، اقدام به برچسب‌گذاری تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی (AI) در پلتفرم‌های فیسبوک، اینستاگرام و تِرِدز کرده است. این شرکت از اردیبهشت‌ماه با بهره‌گیری از واترمارک، در تلاش برای تفکیک محتوای واقعی از ساخته‌های هوش مصنوعی بوده است. بااین‌حال، رویکرد اخیر متا با انتقاداتی از سوی عکاسان مواجه شده است. دلیل این انتقاد، اشتباه متا در برچسب‌گذاری تصاویر واقعی به عنوان عکس‌های ساخته‌شده با هوش مصنوعی است. طبق‌گزارش اخیر، دلیل این اشتباه می‌تواند ابزارهای ویرایش فوق پیشرفته‌ای باشد که تشخیص تفاوت بین عکس واقعی و ساخته‌شده با هوش مصنوعی را دشوار می‌کند.

بسیاری از عکاسان با به اشتراک گذاشتن تصاویری که خودشان گرفته‌اند، به برچسب‌گذاری نادرست تصاویر توسط متا اعتراض کرده‌اند. طبق گزارشی از تک‌کرانچ، تلاش فیسبوک برای تشخیص عکس‌های واقعی از تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی، برایشان دردسرساز شده است. چندین‌کاربر، به‌خصوص عکاسان، به اشتباه فیسبوک در برچسب‌گذاری محتوای اصلی آن‌ها به عنوان عکس هوش مصنوعی اشاره کرده‌اند. این عکاسان داستان‌های خود را در مورد برچسب‌گذاری اشتباه به اشتراک گذاشته‌اند و حتی پیتر سوزا، عکاس سابق کاخ سفید، اعلام کرده عکسی که او از یک بازی بسکتبال گرفته، به اشتباه واترمارک هوش مصنوعی خورده است.

نمونه‌ دیگری از برچسب‌گذاری نادرست تصاویر توسط متا که سروصدای زیادی به‌پاکرد، عکس مسابقات لیگ برتر کریکت هند بود که به اشتباه به‌عنوان تصویر ساخته‌شده با هوش مصنوعی علامت‌گذاری شد. به‌نظرمی‌رسد این برچسب‌ها تنها زمانی که محتوا را روی گوشی مشاهده می‌کنید، ظاهر می‌شوند و در وب‌سایت‌ها قابل مشاهده نیستند. مشکل بزرگ‌تر اینجاست که کاربران هیچ گزینه‌ای برای ویرایش یا حذف این برچسب‌ها ندارند. این موضوع، مانعی برای خلاقیت و فرایند کاری تولیدکنندگان محتوای واقعی ایجاد می‌کند.

متا

عکاس سابق کاخ سفید اشاره کرد که او قبل از انتشار، عکس‌هایش را با نرم‌افزار ویرایش عکس ادوبی ویرایش کرده است. این احتمال وجود دارد که همین ویرایش‌ها باعث شده‌اند الگوریتم‌های متا به اشتباه آن‌ها را به عنوان تصاویر هوش مصنوعی تشخیص دهند. بااین‌حال، بسیاری از تولیدکنندگان محتوا از این موضوع که حتی ویرایش‌های جزئی در عکس‌ها منجر به برچسب‌گذاری هوش مصنوعی می‌شود، ابراز ناراحتی کرده‌اند.

یک عکاس حرفه‌ای در پلتفرم Threads به روش برچسب‌گذاری تصاویر این شرکت انتقاد کرده است. او براین‌باور است که با تگ‌گذاری اشتباه تصاویر ویرایش‌شده، این روش فاقد هرگونه اعتبار است. TechCrunch نیز براین‌مشکل صحه گذاشته و اذعان می‌دارد ابزارهایی مانند Generative AI Fill که‌قابلیت حذف اشیاء ناخواسته از تصاویر را دارند، تشخیص صحیح این تصاویر را برای هوش مصنوعی به شدت دشوار می‌کنند.

سخنگوی شرکت متا به The Verge گفته است که از برچسب‌گذاری نادرست تصاویر توسط متا در زمینه محتواهای ساخته شده با هوش مصنوعی مطلع هستند و درحال تلاش برای بهبود سیستم برچسب‌گذاری هستند. به‌گفته او، این‌بهبود شامل مشخص کردن میزان دخالت هوش مصنوعی در تولید محتوا خواهد بود. وی همچنین افزود که Meta به‌طور فعالانه در حال همکاری با شرکت‌های تولیدکننده محتوا برای بهبود فرآیند برچسب‌گذاری است تا رویکرد آن‌ها با اهدافشان مطابقت داشته باشد.

علی‌رغم روند پرشتاب توسعه هوش مصنوعی و عدم توقف آن در آینده نزدیک، تمایز قائل شدن میان محتوای واقعی و مصنوعی برای شرکت‌ها به چالش جدی بدل شده است. در این راستا، راه‌حلی که می‌تواند به رفع ابهام و ایجاد شفافیت کمک کند، درج نشانگرهایی بر روی داده‌های تصویری (متادیتا) است. این نشانگرها میزان دخالت هوش مصنوعی در تولید تصاویر را به صورت شفاف مشخص کرده و ابهام موجود را کاهش می‌دهند.