کت مشکی یقه‌اسکی و شلواری که استیو جابز در آگهی به یاد ماندنی مکینتاش سال 1984 به تن داشت، به حراج گذاشته شده است.

در سال 1984، استیو جابز، بنیانگذار اپل، با رونمایی از مکینتاش، انقلابی در دنیای کامپیوترهای مصرفی ایجاد کرد. در آن زمان، این دستگاه، یک محصول پیشرو به‌شمار می‌رفت که هیچ مشابهی در صنعت نداشت. شاید نکته‌ای که در مراسم رونمایی توجه برخی را جلب کرد، کت و شلوار استیو جابز بود. همه او را با لباس‌های غیررسمی می‌شناختند؛ بنابراین پوشیدن کت و شلوار، نشان از اهمیت ویژه‌ این رویداد داشت. حالا خبر خوب برای کلکسیونرها همان کت و شلوار استیو جابز به حراج گذاشته شده است، اما احتمالا فقط ثروتمندان حاضرند بابت این یادگاری تاریخی، 30 هزار دلار هزینه کنند.

درحال‌حاضر، بالاترین پیشنهاد ثبت‌شده برای کت و شلوار استیو جابز در حراجی Julien’s Auctions، به رقم 10,000 دلار می‌رسد. بااین‌حال، باتوجه به اینکه هنوز به قیمت رزرو (حداقل قیمت تعیین‌شده توسط صاحب اثر برای فروش) دست‌ نیافته است، کارشناسان احتمال می‌دهند ارزش نهایی این لباس تاریخی به ۳۰,۰۰۰ دلار نیز برسد.

تصویری از این رویداد تاریخی که توسط برنارد گوتفرید ثبت شده، به یکی از نمادین‌ترین تصاویر در تاریخ فناوری تبدیل شده است. در این عکس، جابز را درحالی مشاهده می‌کنیم که کت و شلوار سرمه‌ای رنگ با خطوط راه‌راه بر تن دارد. اکنون، این کت و شلوار تاریخی که توسط مغازه ویلکس باشفورد طراحی شده بود، به حراج گذاشته شده است. این فرصتی استثنایی برای علاقه‌مندان به تاریخ و فناوری تا صاحب بخشی از این میراث ارزشمند شوند.

در ۲۲ ژانویه ۱۹۸۴، شرکت اپل با رویکردی جسورانه، کامپیوتر مکینتاش را در جریان پربیننده‌ترین رویداد ورزشی آمریکا، سوپر باول، معرفی کرد. تبلیغ این محصول به کارگردانی ریدلی اسکات، کارگردان مطرح سینما، به سرعت به اثری ماندگار در تاریخ تبلیغات بدل شد. این تبلیغ تصویری از دنیای تیره و دیکتاتوری ترسیم می‌کند که در آن، انبوهی از افراد یک‌دست و بی‌فکر تحت سلطه‌ رهبری مستبد قرار دارند. ناگهان، زن ورزشکاری با چکش وارد صحنه شده و با شکستن صفحه نمایش غول‌پیکر رهبر، نمادی از آزادی و طغیان علیه سرکوب را به نمایش می‌گذارد.

این اثر تأثیرگذار در پایان، با اشاره‌ای هوشمندانه به رمان کلاسیک «۱۹۸۴» نوشته‌ جورج اورول، این جمله را به مخاطبان القا می‌کند: «در ۲۴ ژانویه، اپل کامپیوتر مکینتاش را معرفی خواهد کرد. و متوجه خواهید شد که ۱۹۸۴ شبیه ۱۹۸۴ نخواهد بود.» با این تبلیغ به‌یاد ماندنی، اپل ضمن معرفی محصول جدیدش، تمایزی آشکار میان دنیای بسته‌ رایانه‌های شخصی آن دوران و عصر نوآوری و آزادی با مکینتاش برقرار می‌کند. این اثر با بهره‌گیری از نمادهای قدرتمند و ارجاعات ادبی، نویدبخش ورود به دنیایی خلاقانه و رهایی‌بخش با کامپیوترهای شخصی است.

این کت و شلوار که به‌طورکامل از الیاف کپرو (نوعی ابریشم مصنوعی) ساخته شده، دارای خطوط عمودی نازکی در سراسر پارچه است. دو جیب در جلو، یک جیب روی سینه، سه جیب داخلی، دکمه‌های خاکستری و آستر کرمی از جنس ابریشم مصنوعی دارد. برچسب سایز آن “39/49” است. این کت و شلوار با یک شلوار رسمی هم‌رنگ به سایز 39L عرضه می‌شود.

قیمت اولیه این لباس تاریخی در وبسایت حراجی 5000 دلار تعیین شده و تا به‌حال تنها یک نفر برای خرید آن اعلام آمادگی کرده است. باتوجه به تصاویر منتشر شده، به‌نظر می‌رسد دوخت و دوز کت و شلوار کاملاً سالم است. اما بعید به‌نظر می‌رسد کسی بخواهد این لباس را به عنوان یک پوشش روزمره استفاده کند؛ بلکه بیشتر جنبه‌ یادگاری و کلکسیونی خواهد داشت. همچنین ویدیویی از معرفی مکینتاش در سال 1984 با حضور استیو جابز و همین کت و شلوار در اختیارتان قرار گرفته است.