آیفون 4 که 14 سال پیش به بازار عرضه شد، با طراحی جدید و ویژگی‌های نوآورانه‌اش، تحولی در صنعت تلفن‌های هوشمند ایجاد کرد و با استقبال گسترده‌ کاربران و منتقدین مواجه شد.

چهارده سال پیش، استیو جابز از محصولی انقلابی پرده برداشت که مسیر طراحی گوشی‌های هوشمند را تغییر داد. آیفون 4. این تلفن همراه با بدنه‌ای لوکس از مواد مرغوب، نمایشگری خیره‌کننده و مشخصات فنی پیشرفته، استانداردهای تازه‌ای را در صنعت تلفن‌های همراه تعریف کرد. دراین‌بررسی، عملکرد آیفون 4، پرچم‌دار سال 2010 اپل، در بازار مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.

این آیفون با تجهیز به صفحه‌نمایش 3.5 اینچی LCD از نوع IPS، لبه‌های صاف و براق از جنس استیل ضدزنگ و پشت شیشه‌ای، به جرأت می‌توان گفت اوج توانمندی‌های طراحی و مهندسی شرکت اپل در آن زمان را به نمایش می‌گذاشت. دراین‌پروژه، جونی آیو، مدیر ارشد طراحی سابق اپل، رهبری کل فرآیند را برعهده داشت. خروجی این تلاش‌ها، محصولی با ظاهری کاملاً متمایز از خطوط منحنی به کار رفته در آیفون 3GS بود که با جلوه‌ای آینده‌نگرانه، نظر مخاطبان را جلب می‌کرد و نویدبخش تجربه‌ای به‌یادماندنی برای کاربران بود.

آیفون 4 یکی از بهترین گوشی‌ها 14 سال پیش عرضه شد

نخستین چالش به طراحی آنتن گوشی مربوط می‌شد. درصورت گرفتن آن به شکل خاصی، سیگنال شبکه‌ تلفن همراه ضعیف می‌شد. راه‌حل‌های نرم‌افزاری ارائه شده توسط اپل نیز تأثیر چندانی در رفع این مشکل نداشتند. دومین چالش، دوره‌ زمانی طولانی بین عرضه‌ آیفون 4 و نسل پیشین بود. این فاصله‌ 15 ماهه، رکوردی منفی در میان تمام مدل‌های آیفون به شمار می‌رفت.

شایان‌ذکراست که پیش از رونمایی رسمی، رویداد دیگری نیز توجهات را به سمت آیفون 4 جلب کرد. درتاریخ 30 فروردین‌ماه 1389، وب‌سایت خبری Gizmodo اعلام کرد که موفق به‌خرید نمونه‌ اولیه‌ آیفون 4 به قیمت 5 هزار دلار شده و اقدام به کالبدشکافی آن کرده است. این افشاگری غیرمنتظره، پیش از رونمایی رسمی، توجه زیادی را به سوی آیفون 4 جلب کرد. باوجود این چالش‌ها، آیفون 4 محصولی پیشگام در عرصه‌ گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود.

همانطورکه پیش‌تر اشاره شد، 14 سال پیش عرضه آیفون 4 با چالش‌ها و حوادث غیرمنتظره‌ای همراه بود. پیش از رونمایی رسمی، نمونه‌ اولیه‌ این گوشی که گفته می‌شد توسط گری پاول، کارمند اپل، به سرقت رفته بود، به دست وب‌سایت گجتزو رسید. پس از انتشار این خبر، تیم حقوقی اپل با گجتزو تماس گرفت و خواستار همکاری مسالمت‌آمیز شد. خوشبختانه، این موضوع به درگیری حقوقی منجر نشد.

سرانجام در 25 خرداد 1389، امکان پیش‌خرید آیفون 4 به‌صورت رسمی فراهم شد. بااین‌حال، اپل آمادگی حجم بالای درخواست‌ها را نداشت. گزارش‌هایی از کاربران آمریکایی و بریتانیایی حاکی از سقوط وب‌سایت‌های فروش آنلاین به دلیل ترافیک سنگین بود. همین مشکل در وب‌سایت‌های AT&T و SoftBank، شرکای انحصاری اپل در آمریکا و ژاپن نیز مشاهده شد.

پیش‌فروش آیفون 4 با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و اپل موفق به ثبت رقم خیره‌کننده‌ 600 هزار پیش‌فروش تنها در 24 ساعت شد. اگرچه مشکلاتی وجود داشت، اما این حجم از تقاضا نشان از موفقیت قابل توجه آیفون 4 داشت. دوران این گوشی انقلابی در شهریور 1392 و با عرضه‌ آیفون‌های 5S و 5C به پایان رسید. بااین‌حال، طراحی ماندگار و لبه‌های تخت آیفون 4 چنان تأثیرگذار بود که اپل بار دیگر این سبک را در سری آیفون 12 و نسل اول آیفون SE احیا کرد.