گزارش‌هایی مبنی‌بر اقدام گوگل برای مسدود کردن استفاده از VPN جهت دور زدن محدودیت‌های منطقه‌ای و دسترسی به یوتیوب پریمیوم باقیمت ارزان‌تر منتشر شده است.

در راستای سازگاری با سطوح مختلف قدرت خرید در سراسر جهان، یوتیوب طیف متنوعی از مدل‌های اشتراک پریمیوم را ارائه می‌دهد. بااین‌حال، برخی از کاربران با بهره‌گیری از سرویس‌های تغییر‌دهنده‌ موقعیت جغرافیایی (VPN)، اقدام به‌دور زدن محدودیت‌های منطقه‌ای یوتیوب کرده‌اند. این رویکرد که با هدف دسترسی به اشتراک‌های ارزان‌تر در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد، نقض آشکار سیاست‌های یوتیوب به شمار می‌رود.

یوتیوب پریمیوم، برای ارائه تجربه‌ای بدون تبلیغ و با امکانات ویژه، مدل‌های اشتراک مختلفی را براساس وضعیت اقتصادی و عادات مصرف هر منطقه درنظرگرفته است. اما برخی کاربران با استفاده از وی‌پی‌ان، با تغییر موقعیت جغرافیایی خود به کشورهایی با قیمت پایین‌تر مانند کرواسی، یونان و اوکراین، اقدام به‌دورزدن محدودیت‌های منطقه‌ای و خرید اشتراک ارزان‌تر کرده‌اند. این روش که نوعی دور زدن پرداخت هزینه واقعی است، ممکن است دیگر کارآمد نباشد. طبق گزارش‌های اخیر، گوگل به‌منظور مقابله با این اقدام غیرقانونی، درحال شناسایی و لغو اشتراک‌هایی است که از طریق VPN خریداری شده‌اند. این موضوع اهمیت رعایت مدل‌های قیمتی منطقه‌ای را برای کاربران یوتیوب پریمیوم یادآور می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در انجمن آنلاین Reddit و وبسایت خبری Android Authority، به نظر می‌رسد گوگل در حال اتخاذ تدابیر جدی علیه کاربرانی است که با استفاده از سرویس‌های تغییر‌دهنده‌ی موقعیت جغرافیایی (VPN) اقدام به دور زدن محدودیت‌های منطقه‌ای یوتیوب پریمیوم و خرید اشتراک با قیمت ارزان‌تر کرده‌اند.

طبق‌این گزارش‌ها، شماری از کاربران که پیش‌تر با استفاده از VPN برای دسترسی به یوتیوب پریمیوم را با قیمتی پایین‌تر از نرخ منطقه‌ خود خریداری کرده بودند، با لغو ناگهانی اشتراک‌شان مواجه شده‌اند. این کاربران در تماس با بخش پشتیبانی یوتیوب، ضمن تایید لغو اشتراک، به استفاده از VPN برای دور زدن محدودیت‌های منطقه‌ای اقرار کرده‌اند. باوجود این نکته که به‌نظرمی‌رسد پس از خرید اشتراک با VPN، امکان استفاده از یوتیوب پریمیوم بدون نیاز به VPN وجود داشته است، اما گوگل مصمم به بستن این «راه فرار» است.

بررسی‌های صورت‌گرفته توسط تیم پشتیبانی یوتیوب نشان می‌دهد که دلیل لغو اشتراک کاربران مذکور، مغایرت بین موقعیت جغرافیایی ثبت‌شده در زمان خرید اشتراک با محل سکونت واقعی آن‌ها بوده است. براین‌اساس، بخش پشتیبانی یوتیوب به‌این‌کاربران توصیه کرده است که برای بازیابی دسترسی به یوتیوب پریمیوم، با استفاده از آدرس محل سکونت و کارت بانکی محلی خود مجدداً ثبت‌نام کنند.

این اقدامات قاطع از سوی گوگل، نشان‌دهنده‌ عزم جدی این شرکت برای مقابله با هرگونه روشی است که منجربه دور زدن مدل‌های قیمتی منطقه‌ای یوتیوب پریمیوم می‌شود. باتوجه به‌این‌موضوع، به‌کاربران توصیه می‌شود که برای بهره‌مندی از خدمات یوتیوب پریمیوم، صرفاً از طریق روش‌های رسمی و با درنظرگرفتن مدل‌های قیمتی منطقه‌ خود اقدام کنند. هنوز مشخص نیست کاربرانی که به مکان جدیدی نقل مکان کرده‌اند با مشکل مشابهی روبرو شوند، اما این احتمال وجود دارد. به‌نظرمی‌رسد هدف گوگل، جلوگیری از سوءاستفاده و پایبندی به سیاست‌های قیمتی منطقه‌ای است تا کاربران هزینه‌های عادلانه را پرداخت کنند.

سال‌هاست که شرکت‌ها با کاربرانی که برای فرار از پرداخت هزینه واقعی دست به کلک‌بازی می‌زنند، درگیرند. حالا گوگل به‌دنبال ردیابی مصرف‌کنندگانی است که از این روش‌ها استفاده می‌کنند. پس به‌کاربران یوتیوب پریمیوم هشدار می‌دهیم که حواس‌شان باشد، چون این راه‌حل‌های جایگزین دوام زیادی ندارند. درنهایت، برای داشتن تجربه‌ای بدون دردسر از یوتیوب در منطقه خود، باید هزینه واقعی را پرداخت کنید.