گوگل امروز از انتشار نسخه بتا سوم اندروید ۱‌۵ خبر داد که این امر نقطه عطفی مهم در مسیر انتشار نهایی این سیستم‌عامل است.

همانطورکه در رویه‌ توسعه‌ نرم‌افزار مرسوم است، دوره‌ انتشار نسخه‌های آزمایشی (بتا) آغاز شده است. امروز شرکت گوگل سومین نسخه‌ آزمایشی اندروید ۱‌۵ را منتشر کرده است که‌این سیستم‌عامل را به انتشار نهاییش نزدیک‌تر می‌کند. این‌به‌روزرسانی نشان‌دهنده‌ دستیابی به ثبات پلتفرم است، به‌این‌معنی‌که رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) نهایی شده‌اند و توسعه‌دهندگان می‌توانند فرآیند انطباق و سازگاری برنامه‌های خود را با این نسخه‌ تقریباً نهایی از اندروید ۱‌۵ آغاز کنند. اگرچه به‌نظرنمی‌رسد از زمان انتشار آخرین نسخه‌ آزمایشی تغییرات عمده‌ای اعمال شده باشد، لکن این موضوع به‌معنای عدم‌وجود ویژگی‌های جدید و کشف‌نشده نیست.

گوگل در نوشته‌ای که به‌معرفی این نسخه‌ آزمایشی جدید اختصاص یافته، روی یک تغییر مهم در رابط کاربری کلیدهای عبور (Passkey) تمرکز کرده است. ازاین‌پس، استفاده از کلید عبور به‌همراه تایید هویت اثر انگشت یا تشخیص چهره (احراز سنجش‌گر زیستی) تنها در یک مرحله انجام می‌شود. درواقع، پنجره‌ مدیر رمز عبور گوگل که پیش از این از شما درخواست می‌کرد تا از کلید عبور استفاده کنید، با صفحه‌ ورود اطلاعات بیومتریک ادغام شده است. همچنین، چنانچه به‌طور سهوی روی گزینه‌ی کلید عبور کلیک نکرده‌اید، گزینه‌های جایگزین جدیدی در منوی کشویی صفحه‌کلید و فیلد متن در دسترس قرار گرفته‌اند. این قابلیت جدید بسیار کاربردی به‌نظرمی‌رسد.

android15

بانزدیک‌شدن به انتشار نهایی اندروید ۱‌۵ ، ظاهراً هنوز قابلیت‌های کشف نشده‌ای در آن وجود دارد. میشال رحمان، متخصص اندروید، کشف کرده است که این سیستم‌عامل ممکن است بتواند عملکرد ضعیف حسگرهای اثر انگشت یا تشخیص چهره را شناسایی کند، به‌طور خودکار آن‌ها را حذف کرده و سپس از شما بخواهد تا مجدداً آن‌ها را ثبت کنید. البته قبلاً هم امکان انجام این‌کار به صورت دستی وجود داشت، اما این ویژگی جدید به کاربرانی که نمی‌دانند ثبت مجدد اطلاعات بیومتریک می‌تواند عملکرد سیستم را بهبود بخشد، کمک می‌کند. همانطور که رحمان اشاره می‌کند، عوامل زیادی برعملکرد حسگرهای بیومتریک تأثیر می‌گذارند و ثبت مجدد اطلاعات اغلب می‌تواند مشکلاتی را که ناشی از عملکرد ضعیف این حسگرها است، برطرف کند.

با نزدیک شدن به انتشار نهایی اندروید ۱‌۵، حالا دیگر می‌توانید نسخه‌ بتای آن را دانلود و امتحان کنید. تمام ویژگی‌های جدید این به‌روزرسانی به‌صورت آنلاین قابل‌مطالعه است و دانلود آن دیگر ریسک بالایی ندارد. البته اگر اهل هیجان و ریسک‌پذیری هستید، می‌توانید نسخه‌ بتای توسعه‌دهندگان iOS 18 را هم دانلود کنید، البته به‌شرطی که آیفون داشته باشید! در حالی که اندروید مراحل پایانی انتشار خود را طی می‌کند، iOS 18 به‌تازگی معرفی شده است. پس همانطورکه گفتیم، حالا فصل نسخه‌های آزمایشی (بتا) است.