تاریخ 16 سپتامبر (26 شهریور) جوانب مختلف ممنوعیت احتمالی TikTok در آمریکا و چالش‌های حقوقی این مساله توسط دادگاه تجدیدنظر این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در تاریخ 25 اردیبهشت امسال گروهی از سازندگان برنامه تیک‌تاک شکایتی را برای جلوگیری از قانونی که 170 میلیون کاربر آمریکایی را از دسترسی به این برنامه بازمی‌دارد تنظیم کردند. این گروه با ادعای اینکه TikTok و شرکت مادر آن (بایت‌دنس) تاثیر عمیقی بر زندگی آمریکایی‌ها داشته، خواستار تجدیدنظر دراین باره شدند. جلسه دادگاه تجدیدنظر کلمبیا در ایالات متحده سرنوشت TikTok را در اواسط هفته آخر انتخابات ریاست جمهوری مشخص می‌کند. اوایل ماه جاری دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با پیوستن به این اپلیکیشن درمورد ممنوعیت احتمالی TikTok در آمریکا ابراز نگرانی کرد. این درحالی است که شروع تلاش‌ها برای فیلتر کردن آن در زمان ریاست جمهوری ترامپ آغاز شد و در زمان بایدن رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده، دادگاه آمریکایی حکم فیلترینگ را برای برنامه موردنظر صادر کرد.

براین اساس شرکت چینی بایت‌دنس و تیک‌تک تا پنج شنبه فرصت دارند تا خلاصه‌ای از مدارک خود را ارائه دهند و همچنین وزارت دادگستری آمریکا نیز تا 26 ژوئیه فرصت دارد مدارک و استدلال‌های خود را فراهم کند.

گفتنی است که استدلال مقامات قضایی آمریکا برای کشمکش با شرکت بایت‌دنس و فیلتر تیک‌تاک دراین کشور بر سر مسائل امنیتی است و آمریکایی‌ها معتقدند که کمونیست‌های چین از طریق این اپ به‌راحتی از کاربران این کشور جاسوسی کرده و به اطلاعات و داده‌های آن‌ها دسترسی خواهند داشت. البته ناگفته نماند که دادگاه اولیه پس از صدور رای، یک شرط برای جلوگیری از ممنوعیت برای TikTok تعیین کرد و آن این بود که بایت‌دنس باید این اپلیکیشن را به شرکت‌های آمریکایی بفروشد که این راه‌کار نیز به‌خاطر منع قانونی چین در جهت واگذاری الگوریتم‌ها اجرایی نشده است. نکته این است که ظاهرا کاخ سفید با گذاشتن این شرط قصد دارد به مالکیت چینی‌ها پایان دهد و مشکلی با اپ تیک‌تاک ندارد.