سرانجام پس از سال‌ها انتظار، اپل درکنفرانس WWDC ۲۰۲۴ پشتیبانی از RCS را در iOS 18 معرفی کرد. بااین‌حال، این‌ رونمایی با شور و هیجانی که انتظار می‌رفت همراه نبود.

RCS مخفف Rich Communication Services، جایگزینی مدرن برای پیامک‌های سنتی (SMS) است که امکان ارسال پیام‌های تصویری با کیفیت‌بالا، تماس‌های صوتی و تصویری، و همچنین قابلیت‌های پیشرفته دیگری را فراهم می‌کند. این فناوری مدت‌هاست که توسط پلتفرم‌های اندرویدی پشتیبانی می‌شود و بسیاری از کاربران اپل منتظر بودند که‌ این‌ شرکت نیزازآن پشتیبانی کند.

این‌تصمیم چندین سال اختلاف بر سر عدم یکپارچگی پیام‌رسانی بین iMessage و پلتفرم اندروید را به‌طوربالقوه خاتمه می‌دهد. با‌این‌حال، اعلام این خبر باکمترین هیجان و به‌صورت گذرا در کنفرانس WWDC ۲۰۲۴ صورت‌ گرفت. بسیاری انتظار داشتند اپل جزئیات مربوط به‌بهبود تجربه‌ پیام‌رسانی با فعال‌سازی RCS را تشریح کند. اما این شرکت ترجیح داد بر ویژگی‌های جدید و پیشرفته‌ iMessage تمرکز کند و اطلاعاتی در خصوص RCS ارائه ندهد.

پشتیبانی از RCS در iOS 18

دراین‌اعلامیه، توضیحی درمورد امکان ارسال تصاویر و ویدئوهای با کیفیت بالا بین کاربران آیفون و اندروید بابهره‌گیری از RCS ارائه نشد. همچنین اشاره‌ای به‌پشتیبانی از رسید خوانده شدن پیام (read receipts) و نمایشگر در حال تایپ کردن (typing indicators) در این پلتفرم‌ها صورت نگرفت. تمرکز اصلی اپل برقابلیت‌های ظاهری iMessage از جمله امکان درشت‌نمایی و کج‌نویسی متن، بهبود بازخورد لمسی و امکان زمان‌بندی پیام‌ها بود.

این‌رویکرد محتاطانه‌ اپل در قبال RCS را می‌توان فرصتی از دست رفته برای بهبود کلی تجربه‌ کاربری در نظر گرفت. باوجوداین، برخی براین باورند که این رویکرد می‌تواند استراتژی پنهانی اپل برای حفظ کاربران در اکوسیستم خود باشد. در آینده باید منتظر ماند و دید که آیا اپل اطلاعات بیشتری در مورد نحوه‌ عملکرد RCS در iOS 18 ارائه خواهد کرد و یا همچنان بر iMessage تمرکز خواهد داشت.

اپل بامعرفی قابلیت‌های جدید و جذاب برای iMessage دربه‌روزرسانی iOS 18، گامی روبه‌جلو برداشته است. اما این پیشرفت‌ها یک ایراد بزرگ دارند؛ کاربران اندروید از آن‌ها بی‌بهره‌اند. این‌موضوع نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. برای‌مثال، مشخص نیست ایموجی‌های ساخته‌شده با ابزار هوش مصنوعی Genmoji در گوشی‌های اندرویدی چگونه نمایش داده خواهند شد. به‌نظرمی‌رسد اپل نیز تمایل چندانی به شفاف‌سازی در این زمینه ندارد. درصفحه‌ پیش‌نمایش iOS 18، اشاره‌ای مستقیم به‌کاربران اندروید نشده و صرفا آمده است: «پیام‌های RCS امکان ارسال فایل‌های حجیم‌تر، گزارش‌های ارسال و خوانده شدن را برای کاربرانی که از iMessage استفاده نمی‌کنند، فراهم می‌آورد.»

نکته‌ قابل‌توجه دیگر، تصویر همراه این توضیح است. این‌تصویر، چت RCS روی آیفون را نشان می‌دهد که با حباب‌های سبزرنگ مشخص می‌شود. حباب‌های سبز رنگ، نماد برقراری ارتباط با کاربرانی است که از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنند. این رویکرد اپل ابهاماتی را ایجاد می‌کند. از یک سو شاهد نوآوری و تلاش برای ارتقاء iMessage هستیم، اما از سوی‌دیگر، بابی‌تفاوتی و عدم شفافیت در قبال ادغام کامل RCS و برقراری ارتباط یکپارچه با کاربران اندروید مواجه می‌شویم. به‌نظرمی‌رسد اپل همچنان دیواری بلند بین اکوسیستم خود و دنیای اندروید حفظ کرده است.

سال گذشته اپل برای اولین بار تایید کرد که ازقابلیت RCS پشتیبانی خواهد کرد. سخنگوی اپل، ژاکلین روی، درآن‌زمان اعلام کرد: «این‌قابلیت درکنار iMessage که همچنان بهترین و امن‌ترین روش پیام‌رسانی برای کاربران اپل باقی می‌ماند، کار خواهدکرد.» اما به‌نظرمی‌رسد تصمیم اپل برای پشتیبانی از RCS از روی لطف و سخاوت نبوده است. فشارهای روزافزون رگولاتورهای جهانی و شرکت‌های رقیب، اپل را مجبور به این کار کرد. همین موضوع احتمالا دلیل رویکرد کمی بی‌میل آن‌ها در اعلام پشتیبانی از RCS در به‌روزرسانی iOS 18 است.

پشتیبانی از RCS 2024 برای آیفون

اپل سال‌هاست که دربرابر پشتیبانی از RCS مقاومت می‌کرد. تمام شرکت‌های مخابراتی اصلی قبلا به RCS روی آورده بودند و اپل تنها شرکتی بود که همچنان از این فناوری جدید سر باز می‌زد. فشار رگولاتورها و همچنین برخی انتقادهای منفی باعث شد تا اپل بالاخره تسلیم شود و پشتیبانی از RCS را در دستور کار قرار دهد. اینکه اپل درمراسم معرفی محصولات جدیدش، هیچ صحبتی از RCS نکرد، نشان‌می‌دهد که آن‌ها این‌قابلیت را چندان مهم نمی‌دانند، تمام کاربران اندروید، سال‌هاست که‌بامشکل دریافت تصاویر و ویدیوهای بی‌کیفیت از کاربران آیفون دست و پنجه نرم می‌کنند.

خوشبختانه با پشتیبانی اپل از RCS، پیام‌رسانی برای کاربران اندروید و آیفون به‌طورچشمگیری بهبود پیدا می‌کند. حیف که این خبر مهم زیر سایه معرفی ایموجی‌های عجیب ساخته‌شده با هوش مصنوعی و افکت‌های لرزان حباب‌های چت iMessage گم شد.