کمیسیون اروپا در نظر دارد به دلیل زیرپا گذاشتن قوانین دیجیتال مارکت (DMA)، از دو شرکت اپل و متا شکایت می‌کند. در ابتدا نشریه فایننشیال تایمز خبر از شکایت از شرکت اپل داد و کمی پس از آن، نشریه فوربز اطلاع داد که کمیسیون اروپا قصد دارد از متا نیز شکایت کند و این دو غول را راهی دادگاه کند.

دلیل شکایت از شرکت پل به دست کمیسیون اروپا گرفتن هزینه اضافی از توسعه دهندگانی است که در اپلکیشن‌های خود گزینه پرداخت را اضافه کرده‌اند. بدین ترتیب، هر اپلیکیشنی که گزینه‌ای برای پرداخت داشته باشد، باید مقداری هزینه به این غول آمریکایی بپردازد. از طرف دیگر، دلیل شکایت از متا نیز وجود اشتراک بدون تبلیغات برای پلتفرم‌های خود، یعنی فیسبوک و اینستاگرام است.

شکایت اروپا از اپل

کمیسیون اروپا در حال حاضر سعی دارد اطلاعات بیشتری به دست آورده و مدارک محکمی علیه این دو شرکت بسازد و هنوز شکایت خود را قطعی نکرده است. به همین دلیل، متا و اپل فرصت کافی دارند تا در مدتی که این کمیسیون اقدام به جمع آوری مدارک مختلف می‌کند، تغییراتی در ساز و کارهای خود اعمال کنند و با رفع موارد ذکر شده، از دادگاهی شدن خودداری نمایند. شکایت از شرکت اپل اولین گام کمیسیون اروپا بوده و در هفته‌های بعدی این غول آمریکایی ممکن است به دادگاه احضار شود.

کمیسیون اروپا و شرکت اپل در راستای این شکایت و دادگاهی شدن بیانیه خاصی ارائه نداده و هر دو طرف از ذکر اطلاعات بیشتر خودداری کرده‌اند. شرکت متا نیز همین رویه را در پیش گرفته و از ارائه هر نوع بیانیه‌ای در این رابطه سر باز زده است. کمیسیون اروپا از ماه مارس در مورد شرکت‌های اپل، متا، Alphabet شروع به تحقیقات کرده است. بر طبق قوانین DMA، شرکت‌های اپل، متا، Alphabet، آمازون، ByteDance (خالق تیک تاک) و مایکروسافت باید در زمینه برخی سرویس‌هایی که در پلتفرم‌هایشان ارائه می‌دهند پاسخگو باشند و از قوانین این سازمان پیروی کنند.

اخبار مرتبط: