طبق‌گزارش‌ها، دستیارهوشمند سیری در سیستم‌عامل iOS ۱۸ اپل، بابهره‌مندی ازقابلیت‌های جدید هوش مصنوعی، گامی بزرگ درجهت ارتقاء کارایی خود برداشته است.

کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) که‌به‌صورت سالانه برگزار می‌شود، قرار است دوشنبه شب ساعت ۸:۳۰ به‌وقت ایران برگزار شود و احتمالا شاهد به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری زیادی خواهیم بود. امسال، دستیارصوتی سیری در مرکزتوجه قرار گرفته است. افشاگری جدیدی از وبسایت Apple Insider، که ظاهراً از منابع نزدیک به پروژه‌های هوش مصنوعی اپل نشأت می‌گیرد، واضح‌ترین تصویر را تا به امروز از قابلیت‌های آینده سیری برای برنامه‌های مختلف آیفون ارائه می‌دهد.

طبق‌این افشاگری، اپل تمرکز ویژه‌ای بربهبود توانایی سیری در درک دستورات صوتی با زبان طبیعی داشته‌است. به‌نظرمی‌رسد غول فناوری دنیا، سیری را با درخواست‌های عمداًمبهم کاربر مانند «می‌خواهم یک وبلاگ بسازم» یا «الان احساس نوستالژی می‌کنم» در صدد بهبود کارایی این دستیار صوتی است.

هدف اصلی این به‌روزرسانی‌ها، بهبود درک سیری نسبت به‌زبان طبیعی است. دیگر نیازی به استفاده از دستورات خاص و ازپیش تعیین‌شده نخواهد بود. برای مثال، به‌جای «دستگاه قهوه‌ساز را روشن کن»، می‌توانید به سادگی بگویید «سلام سیری، قهوه می‌خوام». افزون بردرک بهتر زبان طبیعی، این افشاگری جزئیاتی را در رابطه با یکپارچه‌سازی سیری بادست‌کم ۱۸ اپلیکیشن پیش‌فرض آیفون ارائه می‌دهد. درادامه به‌برخی از مهم‌ترین این موارد اشاره می‌کنیم:

Siri-in-iOS-18-با-هوش مصنوعی

عکاسی و فیلم‌برداری با فرمان صوتی: خبر خوب برای علاقه‌مندان به عکاسی با گوشی این‌است که سیری حالا می‌تواند دوربین گوشی شما را با دستورات صوتی کنترل کند. دیگر نیازی به لمس صفحه‌نمایش نیست. کافی‌ست بگویید «سیری، به دوربین عقب برو» یا «سیری، تایمر سه‌ثانیه برای عکس تنظیم کن» تا سیری خواسته‌ شما را اجرا کند. حالا می‌توانید به‌راحتی و بدون دخالت دست، از سوژه‌هایتان عکس و فیلم بگیرید.

مدیریت خودکار و هوشمند ایمیل: ایمیل‌هایتان را با خیال‌راحت به سیری بسپارید! سیری باکمک یادگیری ماشین، ایمیل‌های شما را به‌صورت‌خودکار دسته‌بندی می‌کند. اما این همه ماجرا نیست. حالا می‌توانید با استفاده از صدای خود، ایمیل بنویسید، ارسال کنید، زمان‌بندی کنید، به‌عنوان اسپم علامت‌گذاری کنید، برای آن یادآورنده تنظیم کنید و حتی خلاصه‌ای از آن دریافت کنید. علاوه‌براین، سیری با الهام از قابلیت‌های جیمیل، گزینه‌ای تحت عنوان «پاسخ‌های هوشمند» را در اختیار شما قرار می‌دهد. این‌قابلیت به‌صورت‌خودکار، پاسخ‌های کوتاه و مرتبطی را براساس محتوای ایمیل دریافتی پیشنهاد می‌کند و مدیریت صندوق ورودی شلوغ‌تان را آسان‌تر می‌کند.

ویرایش جادویی عکس با هوش مصنوعی: به‌نظرمی‌رسد اپل درحال برنامه‌ریزی برای معرفی مجموعه‌ای از ابزار ویرایش عکس مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که‌باعنوان «ویرایش جادویی» شناخته‌می‌شود. این‌قابلیت‌ها شبیه به امکاناتی هستند که هم‌اکنون در گوشی‌های پیکسل گوگل وجود دارند. برای‌مثال، کاربران می‌توانند با کمک هوش مصنوعی، اشیاء ناخواسته را از عکس حذف کرده و جای‌خالی آن‌ها را به صورت هوشمندانه پرکنند. همچنین، جستجوی تصاویر براساس افراد یا حیوانات حاضر در آن‌ها و اعمال فیلترهای مبتنی بر هوش مصنوعی ازدیگر قابلیت‌های احتمالی این بخش است.

ios18

خلاصه‌خوان هوشمند و کنترل صوتی در سافاری: سیری در iOS ۱۸ با مرورگر سافاری نیز یکپارچه خواهدشد. کاربران می‌توانند از قابلیت خلاصه‌خوان هوشمند سیری برای دریافت خلاصه‌ای از صفحات وب مشابه عملکرد دستیار گوگل در گوشی‌های اندرویدی استفاده کنند. علاوه‌براین، امکان ایجاد گروه‌های‌جدید تب و بازکردن تب‌های خصوصی تنها با استفاده از دستورات صوتی برای کاربران فراهم خواهد شد.

آخرین مورد ازقابلیت‌های جدید سیری در iOS ۱۸ به اپلیکیشن یادداشت‌های صوتی (Voice Memos) مربوط می‌شود. کاربران حالا می‌توانند ضبط یادداشت‌های صوتی را کاملاً بدون دخالت دست انجام دهند. کافی‌ست به سیری بگویید «سیری، ضبط یادداشت صوتی جدید را شروع کن» و سپس صحبتتان را آغاز کنید. برای متوقف کردن ضبط، اختصاص دادن نام به یادداشت صوتی و حتی انتقال آن به‌یک پوشه خاص، همگی می‌توانید از دستورات صوتی استفاده کنید.

گزارش‌منتشر شده ازسوی Apple Insider، جزئیات تقریباً تمام قابلیت‌های‌جدید سیری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اگربه‌دنبال اطلاعات کامل‌تری هستید، مطالعه‌ این گزارش خالی از لطف نخواهد بود. مارک گورمن، متخصص افشاگری‌های اپل، درمورد زمان انتشار این قابلیت‌ها توضیح می‌دهد که همه این امکانات به طور همزمان ارائه نخواهند شد. برخی ازآن‌ها ممکن است درکنفرانس WWDC معرفی شوند، اما انتشار نهایی آن‌ها به‌صورت تدریجی و تا سال ۲۰۲۵ از طریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری انجام خواهد گرفت. به‌عبارت‌دیگر، کاربران باید منتظر بمانند تا برخی از قابلیت‌های جدید سیری را در به‌روزرسانی‌های بعدی iOS ۱۸ تجربه کنند.

اخبار مرتبط: