پس از اعلام نگرانی‌های گسترده امنیتی در خصوص به‌کارگیری قابلیت Recall در هوش مصنوعی کوپایلت ویندوز 11 مایکروسافت اعلام کرد که این ویژگی را به حالت اختیاری درمی‌آورد.

از ماه قبل و پس از معرفی و ارائه ویژگی ریکال در Copilot Plus PC موجی از نگرانی‌ها دربین کاربران و کارشناسان به‌وجود آمده است که مربوط به گرفتن اسکرین شات از صفحه دسکتاپ کاربر در هر چند ثانیه است. این ویژگی که به کاربر کمک می‌کند تا محتواها را ذخیره و در زمان موردنیاز مرور کند 25 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را به خود اختصاص می‌دهد و یک تایم‌لاین از فعالیت‌های کاربران ایجاد می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا هر زمان که می‌خواهند به اپلیکیشنی که درحال کار با آن بودند وارد شوند.

windows 11 Recall

مایکروسافت قصد داشت ویژگی Recall را در هوش مصنوعی کامپیوترهای کوپایلت پلاس به‌صرت پیش فرض ارائه کند اما بعد از اینکه انتقادها و بحث‌های امنیتی پیرامون این قابلیت بالا گرفت شرکت مایکروسافت درمقابل دست به تغییراتی پیش از عرضه گسترده این کامپیوترها در بازار زد و اعلام کرد که کاربران می‌توانند این ویژگی را در سیستم‌های خود غیرفعال کنند. همچنین کاربران برای فعال کردن قابلیت موردنظر باید از Windows Hello استفاده کنند که یک سیستم احراز هویت مبتنی بر پین، شناسایی چهره و اثر انگشت است. این سیستم امکان سوءاستفاده و سرقت‌های امنیتی و مشاهده فعالیت‌های کاربر توسط دیگران را از بین می‌برد. سازو کار Windows Hello به‌این صورت است که اسکرین‌شات‌هایی که ریکال ثبت می‌کند و توسط مایکروسافت دیتابیس رمزنگاری شده‌اند تنها با سیستم احراز هویت قابل دسترسی می‌شود و به‌این صورت افراد دیگر نمی‌توانند فهرست فعالیت‌های کاربر را مشاهده کنند.

نکته قابل توجه این‌که ویژگی ریکال مبتنی بر مدل هوش مصنوعی محلی است به این معنی که نیازی به اینترنت ندارد و فرآِیند پردازش‌ها در دستگاه انجام می‌شود و نیاز به آموزش ندارد. نکته دیگر این‌که کاربران در هنگام جستجو در صفحات وب می‌توانند بعضی از صفحه‌های حساس مثل صفحه اطلاعات بانکی را فیلتر کنند و به ریکال اجازه گرفتن اسکرین شات را ندهند.

اخبار مرتبط: