تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند که رشد و پیشی گرفتن انویدیا از اپل در بازار محصولات نیمه رسانا همچنان ادامه خواهد یافت و این شرکت به جایگاه بالاتری خواهد رسید.

درحال حاضر انویدیا حدود 70 درصد از سهم بازار تراشه را در جهان قبضه کرده است. این شرکت با درآمد 3.019 تریلیون دلار از فروش تراشه‌ هوش مصنوعی پس از مایکروسافت با 3.15 تریلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفت. فروش اپل دراین زمینه نیز 2.99 تریلیون دلار بوده است و به جایگاه سوم رسیده است. اما انویدیا درحال حاضر با عبور از مرز فروش 3 تریلیون دلار بعد از اپل و مایکروسافت به‌عنوان سومین شرکت بزرگ آمریکا از لحاظ فروش شناخته می‌شود.

تراشه انویدیا

سهام انویدیا سازنده چیپ‌های هوشمند در روز چهارشنبه با 5.2 درصد افزایش به 1224.4 دلار در هر سهم رسید درحالیکه سهام اپل با 0.8 درصد افزایش تنها به ارزش 196 دلار در هر سهم رسید. خبرگزاری رویترز تحلیلی را دراین مورد ارائه داده و اعلام داشته که پیشی گرفتن انویدیا از اپل به نقطه عطفی در دره سیلیکون از سال 2007 و روی کار آمدن اپل تبدیل شده که تا به این لحظه تحت سلطه این کمپانی معروف آمریکایی قرار داشت. همچنین رویترز در گزاش دیگری اعلام کرد که ارزش سهام انویدیا به 147 درصد در سال جدید افزایش داشته است. این درحالی است که ارزش سهام اپل از سال گذشته درحدود 1.7 درصد افزایش داشته است. با وجود این ارزش بازار انویدیا کمتر از مایکروسافت است. مایکروسافت به عنوان غول سازنده تراشه‌های هوشمند با شرکت OpenAI در ساخت ChatGPT همکاری می‌کند.

از سوی دیگر جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا اوایل این هفته گفته است که این شرکت نسل بسیار پیشرفته پلتفرم‌ تراشه‌های هوش مصنوعی به نام Rubin را در سال 2026 عرضه خواهد کرد. پلتفرم Rubin جایگزین Blackwell خواهدشد که تراشه‌های مراکز داده را تامین می‌کند و در ماه مارس معرفی شد.

اخبار مرتبط: