شرکت اپل در ملحق شدن به سایرین در زمینه هوش مصنوعی کمی کند عمل کرد اما با نزدیک شدن به مراسم WWDC باید ببینیم که این غول آمریکایی چه تکنولوژی در دست دارد و چگونه قرار است که قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل را به رخ بکشد.

شرکت اپل همیشه در راستای استفاده از تکنولوژی‌های نو، خلاقیت بسیاری به کار برده و محصولاتی نوآورانه تحویل داده است. حال در این زمینه نیز با توجه به عملکرد کندش، هیجان زده هستیم که ببینیم دقیقاً بر روی چه چیزهایی کار کرده است. البته در این بین، روزانه اخبار متنوعی از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل به بیرون درز کرده اما حال می‌دانیم که تمامی این آپشن‌ها و قابلیت‌ها قرار است با Apple Intelligence نام‌گذاری شوند.

به گزارش مارک گرمن از بلومبرگ، این غول آمریکایی در حال آماده شدن برای معرفی قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در جدیدترین آپدیت سیستم عامل خود، یعنی iOS 18 است. این قابلیت‌ها به جای AI همیشگی، Apple Intelligence نام‌گذاری شده‌اند تا این شرکت حتی در نام‌گذاری نیز جایگاه خود را از سایرین جدا کند. برخلاف شرکت‌های گوگل و OpenAI، اپل سعی در آوردن تکنولوژی‌های انقلابی و عجیب ندارد بلکه سعی می‌کند قابلیت‌های هوش مصنوعی‌اش بیشتر در راستای استفاده روزانه کاربر باشد و بتواند تجربه کلی کاربر را بهبود بخشد.

قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل با توجه به مسیری که در پیش گرفته‌اند، قطعاً بازخورد بهتری از سوی مشتریان خواهند داشت و امکان انتخابی بودن استفاده از این نوآوری‌ها باعث می‌شود که شرکت اپل بتواند بیشتر از سایرین رضایت کاربران را به خود جلب کند. از طرف دیگر، این شرکت برای تمامی قابلیت‌هایش از کاربر اجازه می‌گیرد و بدین ترتیب، زمینه رعایت حریم خصوصی را نیز فراهم آورده و سعی دارد به هیچ وجه حریم کاربرانش را نقض نکند.

update ios18

برای پردازش قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، اپل هم از سرویس‌های کلاود و هم قابلیت‌های پردازشی دستگاه‌هایش کمک گرفته اما تمرکز اصلی‌اش بر روی توان پردازشی خود دستگاه است. الگوریتمی در این راستا در iOS 18 تعبیه شده است که تصمیم می‌گیرد کاری که کاربر می‌خواهد نیاز به کدام یک از این دو مسیر دارد. پیچیده بودن عمل درخواستی، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تصمیم‌گیری الگوریتم مذکور خواهد بود.

معرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل قطعاً تمرکز اصلی رویداد WWDC خواهد بود که در تاریخ 10 ژوئن (21 خرداد) برگزار می‌شود اما به طور قطع شاهد رونمایی از همکاری میان اپل و OpenAI جهت معرفی ربات چتی بر اساس هوش مصنوعی همانند ChatGPT نیز خواهیم بود. یکی دیگر از ویژگی‌های هیجان‌انگیز جدید، استفاده از هوش مصنوعی برای خلاصه کردن مقالات، یادداشت‌های کلاسی و حتی اس ام اس‌ها است. علاوه بر آن، کاربران حتی می‌توانند درخواست خلاصه‌ای از نوتیفیکیشن‌های روزانه‌شان را از این هوش مصنوعی داشته باشند و بدین ترتیب، در زمان خود صرفه‌جویی کنند.

سیری نیز قرار است آپدیت‌هایی قدرتمند دریافت کند که قابلیت‌هایی چون اجرای دستورات صوتی در برنامه‌های مختلف به آن اضافه خواهند شد. از طرف دیگر، لحن این دستیار صوتی نیز عوض می‌شود تا حالتی طبیعی‌تر داشته باشد و مرز بین انسان و هوش مصنوعی را باریک‌تر از پیش سازد. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب iOS 18 که قطعاً موردپسند نوجوانان نیز خواهد بود، توانایی استفاده از ایموجی‌های شخصی‌سازی شده است. در نهایت می‌توانیم به قابلیت‌های ویرایش تصاویر حرفه‌ای‌تر از پیش و همچنین تغییراتی گسترده در برنامه ایمیل نیز اشاره کنیم.

اخبار مرتبط: