شرکت ادوبی به تازگی قوانین خود را بروزرسانی کرده و با اضافه کردن بندهایی جدید، حواشی و بحث‌های زیادی میان افراد به وجود آورده است. ظاهراً قوانین جدید شرکت ادوبی حریم خصوصی کاربر را زیر پا گذاشته و امنیت داده‌های آنان را از میان می‌برد.

ادوبی در قوانین جدید خود، از کاربر اجازه می‌گیرد تا از داده‌ها و محتوای ساخته شده توسط وی استفاده و حتی در صورت نیاز آن را پخش نماید! این تغییرات ممکن است برای کاربران عادی چندان مهم نباشد اما تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی انتقادات زیادی به این موضوع وارد کرده و معتقدند که با این کار، امنیت داده‌های هر کاربر به خطر می‌افتد. این شرکت به جای محافظت از محتواهای تولید شده، از کاربر اجازه استفاده از آن در شرایط مختلف و بر اساس صلاح‌دید خودشان را می‌خواهد! این مسئله حرفه‌ای‌ها و تولیدکنندگان محتوا را از برنامه‌های این شرکت فراری داده است.

شرکت ادوبی بر قوانین جدید خود اصرار شدیدی ورزیده و کسانی که به آن موافقت نکنند را از ادامه استفاده از نرم‌افزارهایش منع خواهد کرد. بدین ترتیب، هر کاربری که با قوانین جدید موافقت نکند و رضایت ندهد، دیگر نمی‌تواند از سرویس‌های مختلف این شرکت بهره ببرد. در راستای این قوانین جدید، شرکت ادوبی بیانیه‌ای صادر کرده که در آن نیز به صراحت اعلام می‌کند که به هر طریقی، ممکن است از داده‌های خلق شده توسط کاربران به صلاح‌دید خودشان استفاده کنند. چنین بیانیه‌ای، حرفه‌ای‌های این صنعت را به طرز واضحی ناامید کرده است.

بیانیه شرکت ادوبی بدین شرح است: «منحصراً به دلیل بهبود سرویس‌ها و برنامه‌هایی که ارائه می‌دهیم، کاربر نیاز است که به ما دسترسی غیرانحصاری، جهانی، سابلایسنس، لایسنس، امکان استفاده، امکان بازتولید، نمایش در ملاء‌عام، پخش، ویرایش، ساخت آثاری با الهام از آن، اجرا در ملاءعام و ترجمه به زبان‌های مختلف محتواهای خلق شده توسط خودش را بدهد. برای مثال، ممکن است محتوایی که تولید کرده‌اید را تنها جهت بهبود سرویس و نرم‌افزارهایمان به سرویس‌دهندگان مختلف یا کاربران اجازه دهیم و از این طریق با دیگران نیز ارتباط برقرار کنیم».

بسیاری از تولیدکنندگان محتوا نسبت به این قوانین جدید در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) ابراز ناامیدی کرده و پیشنهاد داده‌اند که استفاده از محصولات ادوبی را لغو و تحت هیچ شرایطی تن به این قوانین ندهید. یکی از کاربران حتی ذکر کرده است که امکان حذف فتوشاپ از روی سیستمش را ندارد و برای حذف این برنامه نیز باید قوانین مربوطه را تایید کند! دانکن جونز، در این باره گفته است: «هی فتوشاپ، مجموعه قوانین جدیدی که امروز صبح بارگزاری کردی و تا زمانی که آن را تایید نکردیم اجازه استفاده از برنامه را نداشتیم دیگر چه بود؟ ما در حال کار بر روی یک فیلم بودیم و واضح است که هیچ گونه اجازه‌ای برای دسترسی به محتوای تولیدی‌مان به شما نخواهیم داد!»

سم سانتالا که یک طراح مفهومی است، در اینباره اعلام کرد: «من حتی نمی‌توانم به چت با پشتیبانی شما دسترسی داشته باشم و برای این کار نیز باید قوانین جدیدتان را تایید کنم! به نظر می‌رسد بدون رضایت دادن به این قوانین، حتی اجازه حذف کردن فتوشاپ را نیز ندارم». طراحی به نام Wetterschneider نیز نوشته است: «بالاخره این اتفاق به وقوع پیوست. اگر شما یک طراح حرفه‌ای هستید و اجازه به اشتراک گذاری محتوای خلق شده برای مشتریانتان را ندارید، اگر خلاق هستید، اگر یک وکیل، پزشک یا هرکسی هستید که با فایل‌هایی حساس و مهم سر و کار دارید، وقت آن رسیده است که بیخیال ادوبی شوید. بی‌درنگ تمامی برنامه‌های آن را حذف کنید. دیگر نمی‌توان به این شرکت اعتماد کرد».

کسانی که از این قوانین جدید مطلع هستند، نکاتی را در راستای دفاع از شرکت ادوبی مطرح ساخته‌اند. برخی معتقدند که قوانین جدید، بخشی از سرویسی برای خلق تصاویر بندانگشتی است. برخی دیگر نیز عنوان کرده‌اند که این قوانین جدید ممکن است به اسکن CSAM ارتباط داشته باشد. با این حال، باید منتظر توضیحات بیشتر و شفاف‌سازی کامل در این راستا از سوی شرکت ادوبی باشیم.

اخبار مرتبط: