یکی از دلایلی که شرکت اپل را از سایر رقبا متمایز می‌کند، اهمیت ویژه‌ای است که این شرکت به حریم خصوصی کاربرانش می‌دهد. حال مشخص شده که حریم خصوصی در آیپد پروM4 قرار است از اهمیتی ویژه برخوردار باشد و این دستگاه قابلیت‌هایی مختص به این موضوع دریافت کند.

شرکت اپل قصد دارد بسیاری از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در سیستم عامل iOS 18 را به آفلاین بودن و خود دستگاه محدود کند تا از این طریق، از حریم شخصی کاربرانش محافظت کند. بر اساس جدیدترین اطلاعاتی که از دستگاه آیپد پرو M4 به بیرون درز کرده، قرار است شاهد ارتقایی در زمینه حریم شخصی باشیم که تا به این لحظه کسی از آن خبر نداشت. این ویژگی توسط گیلرم رمبو کشف شد که متوجه شد در زمان استفاده از دوربین یا میکروفون در آیپد پرو، ویژگی امنیتی جدیدی فعال می‌شود.

در راستای ویژگی امنیتی جدید، سنسورهای نور فعال می‌شوند و این بار نه تنها با بخش نرم‌افزاری، بلکه با بخش سخت‌افزاری نیز همگام می‌شوند. این ویژگی امنیت دستگاه را افزایش داده و دسترسی اپلیکشن‌ها و بدافزارها به هر قسمت از گوشی بدون اطلاع کاربر را محدود می‌کند. رمبو در این باره در Mastodon ذکر کرد: «نکته جالبی در مورد دستگاه آیپد پرو ام 4 کشف شد؛ این محصول اولین دستگاه اپل است که از مکانیزم جدید این شرکت، یعنی SIL استفاده می‌کند. هنگام استفاده از میکروفون یا دوربین، اندیکاتور مربوط به آنان از لحاظ سخت‌افزاری پردازش می‌شود و از این طریق دسترسی اپلیکشن‌ها و بدافزارها به این سنسورها به صورت مخفیانه را تقریباً غیرممکن می‌کند».

اندیکتورهای امنیتی نوری در ابتدا در سال 2020 و برای iOS 14 معرفی شدند. هر وقت از این سنسورها استفاده شود، نقاطی به رنگ نارنجی و سبز ظاهر می‌شوند تا به کاربر اطلاع دهند که برنامه‌ای در حال استفاده از دوربین یا میکروفون است. حال اپل مسیری متفاوت را با این قابلیت پیش گرفته و به آن پردازش از طریق سخت‌افزار را اضافه کرده است. نشانگرهای قبلی فقط از طریق نرم‌افزاری پردازش انجام می‌دادند اما حال که پردازش سخت‌افزاری اضافه شده، امنیت دستگاه نیز چندین برابر تقویت شده است.

رمبو پس از پیدا کردن قطعه Secure Enclave در تراشه ام 4 متوجه وجود این ارتقای امنیتی شد اما خود کارایی این قطعه برایش مبهم بود. در نهایت پس از بررسی‌های بیشتر، متوجه شد هدف از خلق این قطعه جلوگیری از دسترسی غیرمجاز اپلیکشن‌ها و بدافزارها به دوربین و میکروفون‌های آیفون بوده است. در حال حاضر، این ویژگی فقط بر روی آیپد پرو ام 4 در دسترس است اما انتظار می‌رود اپل آن را بر روی آیفون 16 پرو و مک ام 4 نیز بیاورد. با این حال، اپل وجود این ویژگی را به طور رسمی اعلام نکرده اما حدس می‌زنیم زمانی که این شرکت بتواند قابلیت مربوط به حریم خصوصی در آیپد پرو ام 4 را در همه دستگاه‌هایش استفاده کند، به معرفی آن خواهد پرداخت.

اخبار مرتبط: