براساس گزارش‌ها، قابلیت هات‌اسپات فوری که یکی از ویژگی‌های جدید اندروید ۱۵ است، در گوشی‌های سامسونگ در دسترس نخواهد بود.

هات‌اسپات فوری به کاربران امکان می‌دهد تا به سرعت و به سادگی، بدون نیاز به ورود رمز عبور، هات‌اسپات وای‌فای را با سایر دستگاه‌ها به اشتراک بگذارند. این قابلیت در اندروید ۱۳ معرفی شده بود و در اندروید ۱۵ بهبودهای قابل‌توجهی یافته است.

گوگل درحال بهبود و نهایی‌سازی اندروید ۱۵ برای عرضه‌ آن در اواخر سال جاری ۲۰۲۴ است. همانطور که همیشه در نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اندروید شاهد هستیم، قابلیت‌های تازه‌ای معرفی می‌شوند، اما برخی از آن‌ها کاملاً جدید نیستند. یکی از این موارد، قابلیت «هات‌اسپات فوری» در اندروید ۱۵ است که براساس گزارش‌های جدید، در گوشی‌های سامسونگ در دسترس نخواهد بود.

اما اصلاً «هات‌اسپات فوری» چیست؟ این قابلیت کاربردی به تبلت‌ها و کروم‌بوک‌های اندرویدی اجازه می‌دهد تا به طور خودکار و بدون دردسر به هات‌اسپات گوشی‌های هوشمند متصل شوند.

عملکرد «هات‌اسپات فوری» شباهت‌هایی به‌قابلیت اشتراک‌گذاری اینترنت موجود در گوشی‌های سامسونگ دارد. کاربرانی که از تبلت یا کروم‌بوک اندرویدی در جایی با محدودیت دسترسی به‌وای‌فای استفاده می‌کنند، با نزدیک شدن به‌گوشی خود، به‌طورخودکار پرسشی مبنی بر تمایل برای اتصال به هات‌اسپات روی صفحه‌‌نمایش ظاهر می‌شود و فرآیند اتصال به سادگی و بدون نیاز به طی مراحل پیچیده صورت می‌پذیرد.

android 15

با توجه به این شباهت‌ها، وب‌سایت Android Authority گزارش داده که گوگل دلیل عدم پشتیبانی از هات‌اسپات فوری در One UI را تکراری بودن این‌ قابلیت عنوان کرده است.

این موضوع با توجه به‌وجود قابلیت مشابهی به‌نام «Auto Hotspot» در رابط کاربری اختصاصی سامسونگ (One UI) تردیدهایی را ایجاد کرده است. «Auto Hotspot» سامسونگ نیز کارکردی مشابه با «هات‌اسپات فوری» را ارائه می‌دهد و امکان اتصال خودکار را برای تبلت‌ها و کروم‌بوک‌های سامسونگ فراهم می‌کند.

تحلیلگران بر این باورند که شباهت‌های عملکردی این‌ دو قابلیت، دلیل احتمالی عدم‌ پشتیبانی سامسونگ از «هات‌اسپات فوری» در رابط کاربری One UI است. گوگل نیز به تکراری بودن این قابلیت به‌عنوان دلیل این امر اشاره کرده است.

تفاوت‌اصلی این دو ویژگی در حوزه سازگاری نهفته است. «هات‌اسپات فوری» قابلیت اتصال به تمامی تبلت‌ها و کروم‌بوک‌های تحت سیستم‌عامل اندروید را دارد، در حالی که «Auto Hotspot» سامسونگ تنها با دستگاه‌های گلکسی که دارای حساب کاربری سامسونگ یا عضویت در یک گروه خانوادگی سامسونگ هستند، سازگار است.

با توجه به موارد مذکور، ابهاماتی در خصوص دلایل فنی و استراتژیک عدم پشتیبانی سامسونگ از «هات‌اسپات فوری» در گوشی‌های هوشمند گلکسی وجود دارد. در حال حاضر، همچنان امکان بهره‌مندی از قابلیت «Auto Hotspot» برای کاربران دستگاه‌های سامسونگ فراهم است.

آپدیت اندروید 15

برای کاربران گوشی‌های سامسونگ جای نگرانی وجود ندارند، آن‌ها مدت‌هاست از قابلیت مشابهی به نام «هات‌اسپات خودکار» در رابط کاربری سامسونگ (One UI) استفاده می‌کنند. بنابراین، عدم دسترسی به نسخه گوگل (هات‌اسپات فوری) در اندروید ۱۵ تأثیر چندانی روی تجربه‌ آن‌ها نخواهد گذاشت.

تا زمانی که فقط از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های سامسونگ استفاده می‌کنید، هیچ تفاوتی با به‌روزرسانی اندروید ۱۵ احساس نخواهید کرد. اما اگر قصد داشتید از هات‌اسپات خودکار سامسونگ برای اتصال به تبلت‌های اندرویدی برندهای دیگر یا یک کروم‌بوک استفاده کنید، ممکن است با محدودیت‌هایی پس از انتشار اندروید ۱۵ مواجه شوید.

با معرفی قابلیت «هات‌اسپات فوری» در اندروید ۱۵، این سوال برای کاربران گوشی‌های هوشمند سامسونگ ایجاد شده که چرا این قابلیت روی گوشی‌های آن‌ها کار نمی‌کند.

به‌نظر می‌رسد سامسونگ مجبور بوده است بین حفظ قابلیت اختصاصیش به نام «هات‌اسپات خودکار» در رابط کاربری One UI (که پیش از توسعه‌ «هات‌اسپات فوری» توسط گوگل ساخته شده بود) و کنار گذاشتن این قابلیت برای استفاده از جایگزین گوگل، یکی را انتخاب کند.

قابل‌درک است که چرا سامسونگ تمایلی به حذف «هات‌اسپات خودکار» ندارد و همچنین نمی‌خواهد با ارائه‌ هردو قابلیت به طور همزمان، کار را برای کاربرانش پیچیده کند. با این‌حال، باتوجه به‌ادغام قابلیت‌های «اشتراک‌گذاری نزدیک» گوگل و «اشتراک سریع» سامسونگ، شاید در آینده شاهد ادغام «هات‌اسپات خودکار» سامسونگ با «هات‌اسپات فوری» گوگل باشیم.

اخبار مرتبط: