با نزدیک شدن به مراسم WWDC شرکت اپل، هر روز شاهد رونمایی از قابلیت جدیدی خصوصاً در زمینه هوش مصنوعی از سوی این غول آمریکایی هستیم. حال در خبری اعلام شده که ارتقای سیری نیز در iOS 18 به کمک هوش مصنوعی صورت خواهد گرفت و این دستیار صوتی قرار است ویژگی‌هایی هیجان‌انگیز دریافت کند.

گزارشات متعددی منتشر شده که هر کدام نشان می‌دهند شرکت اپل قصد دارد به صورت گسترده سیری را با هوش مصنوعی ادغام کند و از این طریق توانایی‌های آن را بهبود ببخشد. این اقدامات در راستای رقابت با گوگل و OpenAI در زمینه هوش مصنوعی است و با چنین پیشرفت‌هایی، اپل ممکن است به زودی پرچم برنده را از دو رقیب خود پس بگیرد. مارک گرمن از بلومبرگ اعلام کرد که اپل در حال کار بر روی آپدیتی بسیار بزرگ برای سیری است که آن را به شدت با هوش مصنوعی ادغام کرده و اجازه تعامل با اپلیکشن‌ها را نیز طبق درخواست کاربر می‌دهد!

گرمن در گزارشش هنوان کرد: «سیستم جدید به این دستیار صوتی اجازه می‌دهد آیفون‌ها و آیپدها را با دقتی بسیار بیشتر کنترل کند. از جمله قابلیت‌های جدیدش می‌توان به بازکردن داکیومنت‌های مختلف، فرستادن یک نوت به پوشه‌ای دیگر، فرستادن یا پاک‌کردن ایمیل، باز کردن صفحه مربوط به نشریه‌ای خاص در اپل نیوز، ایمیل کردن لینک یک صفحه وب یا حتی نمایش خلاصه‌ای از مقالات مختلف اشاره کرد. این اقدامات در ابتدا محدود به اپلکیشن‌های اپل خواهد بود و این شرکت قصد دارد صدها دستور دیگر نیز به دستیار صوتی دوست‌داشتنی خود اضافه کند».

siri iphone

با ارتقای سیری با این قابلیت‌های جدید، می‌توان دستوراتی را به این دستیار صوتی داد که در گذشته به دلیل محدودیت‌هایی که اپل داشت، ممکن نبود. این دستیار حال می‌تواند کارهای پیچیده را نیز به راحتی و تنها با دستورات کلامی از طرف کاربر اجرا کند. با ترکیب مدل‌های بزرگ زبانی شرکت اپل، قطعاً این دستیار تبدیل به نقطه قوتی عظیم در محصولات این شرکت خواهد شد. حتی در حال حاضر نیز این دستیار قادر است با بررسی کارایی کاربر را دستگاهش، اقداماتی را به وی پیشنهاد و در صورت تایید، برایش انجام دهد.

در زمان عرضه، قابلیت‌های هوش مصنوعی سیری به صورت اتوماتیک فعال خواهند بود اما ممکن است شرکت اپل دکمه‌ای برای خاموش کردن آن نیز تعبیه کند. در حال حاضر، از دستورات جدید سیری فقط می‌توان در اپلیکشن‌های خود اپل استفاده کرد اما در آینده سایر اپلیکشن‌ها نیز به لیست تعاملات سیری افزوده خواهند شد. بسیاری از درخواست‌های کاربر قطعاً با توان پردازشی خود دستگاه به اجرا خواهد رسید اما اپل ممکن است برای پردازش و ارائه راه‌حلی برای درخواست‌های پیچیده‌تر، از کلاود نیز استفاده کند.

ارتقای سیری ما را به یاد دستیار صوتی سامسونگ، یعنی بیکسبی می‌اندازد که در سال 2017 عرضه شد و قابلیت‌هایی بسیار پیشرفته برای آن زمان داشت که در نوع خود اعجاب‌انگیز بود. این دستیار به نوعی طراحی شده بود که دستورات کاربران را در هر اپلیکشنی از طریق کلامی دریافت و سپس اقدام به اجرای آن می‌نمود و از لحاظ تعامل با اپ‌های مختلف، محدودیتی نداشت. به نظر می‌رسد اپل تقلیدی کوچک از سامسونگ نیز کرده و حال بعد از گذشت سال‌ها قصد دارد قابلیتی مشابه را به سیستم عامل خود بیفزاید.

جالب است بدانید که ارتقاهای معرفی شده برای سیری در زمان عرضه iOS 18 در دسترس نخواهند بود بلکه قرار است سال بعد و در طی آپدیتی کوچک‌تر به آن اضافه شوند. ممکن است الان نتوانیم از قابلیت‌های هوشمندی که به سیری اضافه شده بهره ببریم اما به طور قطع پیش‌نمایشی واضح از آن را در مراسم WWDC که در تاریخ 10 ژوئن (21 ژوئن) برگزار خواهد شد، شاهد خواهیم بود.

اخبار مرتبط: