براساس نظر میچیو کاکو فیزیک‌دان مشهور ژاپنی آمریکایی هوش مصنوعی در بعضی مشاغل ضعف دارد و نمی‌تواند جای انسان را بگیرد.

اخیرا باتوجه به توسعه روزافزون توانایی‌های هوش مصنوعی، نگرانی‌ها در زمینه رقابت این فناوری با انسان و جایگزین شدن نیروی کار انسانی با آن افزایش یافته و علاوه بر مردم عادی متخصصان و مهندسان این رشته و دانشمندان نیز ابراز نگرانی کرده‌اند. به‌طوریکه عده‌ای از این صاحب‌نظران برجسته با امضای بیانیه‌ای ضمن انتقاد از روندی که دولت‌ها پیش گرفته‌اند از حکومت‌ها خواستند تا بر روند توسعه توانایی هوش مصنوعی نظارت کنند.

دراین بین یکی از افراد برجسته‌ای که دراین زمینه اظهارنظر کرده میچیو کاکو بنیان‌گذار نظریه مشهور ریسمان در فیزیک است. کاکو با برشمردن ضعف هوش مصنوعی در مشاغل، سه عنوان شغلی را نام می‌برد و توضیح می‌دهد که افراد شاغل در این گروه‌های شغلی از خطر جایگزینی توسط AI درامان می‌مانند. اولین عنوان شغلی که کاکو به آن اشاره می‌کند، کارگران یقه آبی هستند که به‌تعبیر این دانشمند تکرار نمی‌شوند. او می‌گوید که ربات‌ها نمی‌توانند میخ بکوبند یا زباله جمع کنند، آنها نمی‌توانند توالت‌ها را مرتب کنند و به‌طور کلی ربات‌ها در انجام کارهای کارگران یقه آبی افتضاح هستند.

هوش مصنوعی
رسانه مجتمع تجاری علاالدین

دومین دسته از مشاغل که میچیو کاکو به آن‌ها اشاره می‌کند، شغل‌های احساسی و عاطفی هستند. منظور او ازاین شغل‌ها آن دسته‌ای است که نیازمند ارتباط انسان با انسان است. پروفسورها، آموزگاران، مشاوران و درمانگران افرادی هستند که دراین دسته جای می‌گیرند. اما آخرین دسته شغلی که دراین تقسیم‌بندی جای گرفته‌اند، شغل‌هایی است که نیازمند ابتکار و تخیل است و ربات‌ها قادر به تصاحب این دسته از مشاغل نیستند. اشاره مستقیم بنیان‌گذار نظریه ریسمان به رهبران جوامع و سیاستمداران است که استراتژی اداره کشورها را مشخص می‌کنند.

ناگفته نماند که پیش ازاین افرادی مانند ایلان ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس و جفری هینتون پدرخوانده هوش مصنوعی در مورد خطرات AI برای زندگی انسان و جایگزینی تدریجی ربات‌ها با انسان در مشاغل هشدار داده‌اند. البته عده‌ای دیگر نظیر مدیران متا و آمازون این نگرانی‌ها را اغراق‌آمیز دانسته‌اند.

اخبار مرتبط: