اگر مشتری اپل هستید اما AppleCare را تهیه نکرده‌اید، هر مشکلی برای قطعات گوشی‌تان پیش بیاید باید هزینه هنگفتی برای تعمیر آن پرداخت کنید. تعمیر گوشی‌های اپل هر ساله دشوارتر از پیش می‌شود و صدای تعمیرکاران را در آورده است. حال این شرکت اعلام کرده که به افزایش مقاومت دستگاه‌هایش بیشتر از تعمیرپذیری آیفون اهمیت می‌دهد.

شرکت اپل همیشه بر روی افزایش مقاومت دستگاه‌هایش مانور داده و سعی دارد بیشتر و بیشتر نیز بر روی این بخش تمرکز کند. این شرکت برایش اهمیتی ندارد که دستگاه‌هایش با این وجود تعمیرپذیری سختی داشته باشند و هزینه تعمیرات‌شان نیز به شدت بالا برود. در همین راستا، اپل از یوتیوبری به نام MKBHD دعوت کرده تا سری به آزمایشگاه‌های بررسی مقاومت آیفون‌ها و سایر قطعات بزند. این یوتیوبر جزئیات کاملی از آزمایشگاه‌ها و تست مقاومت‌های اپل به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد این شرکت چقدر به استقامت محصولاتش اهمیت می‌دهد.

این یوتیوبر با یکی از رئسای بخش سخت افزار اپل به نام جان ترنوس نیز دیدار کرده و با هم گفت‌وگویی در زمینه پایداری و مقاومت دستگاه‌های اپل در مقایسه با توانایی تعمیرپذیری آیفون داشته و در مورد چگونگی ایجاد تعادل میان این دو بحث کردند. ترنوس اعلام کرد که هر بار حدود 10 هزار محصول اپل در این آزمایشگاه‌های مجهز تست شده و در نهایت پس از گرفتن تاییدیه‌های لازم به بازار عرضه می‌شوند. پس از عرضه نیز در صورتی که با ایراد و مشکلی از لحاظ استقامت مواجه شوند، شرایط مذکور در آزمایش دستگاه‌های نسل بعدی لحاظ خواهد شد.

شرکت اپل هزینه‌های هنگفتی برای تست و بررسی مقاومت دستگاه‌هایش صرف می‌کند پس طبیعی است که محصولاتی بسیار قدرتمند از این لحاظ خلق کند. با این حال، بحث تعمیرپذیری آیفون نیز یکی دیگر از وجه‌هایی هست که باعث نگرانی کاربران و تکنسین‌ها شده و هزینه بسیار زیادی که اپل برای تعمیر گوشی‌هایش می‌گیرد نیز بسیار دردسرساز است. ترنوس اعلام کرد: «ما گاهی اوقات دستگاه‌هایی که استفاده شده‌اند را دوباره جمع‌آوری می‌کنیم و با بررسی آنان، سعی می‌کنیم آزمایشی طراحی کنیم که شرایط واقعی که این دستگاه تحت آن بوده شبیه‌سازی شود تا برای محصولات آینده استفاده شود.»

اپل شکسته

جان ترنوس ذکر کرد که به جای تمرکز بر روی تعمیرپذیری، شرکت اپل بر روی افزایش مقاومت گوشی‌هایش سرمایه‌گذاری کرده و این کمپانی اعتقاد دارد تمرکز بر این بخش می‌تواند بیشتر به نفع مشتریان باشد. به همین دلیل، مجبور است تعمیرپذیری محصولاتش را تا حد زیادی بکاهد تا استقامت‌شان افزایشی چشم‌گیر داشته باشد. ترنوس عنوان کرد: «به نظر ما، به نفع مشتری است که خیال راحتی از بابت مقاومت محصولی که در دستش دارد داشته باشد. این کار به طور کلی به نفع طبیعت نیز بوده و باعث می‌شود قطعات مضر کمتر در دنیا تولید و پراکنده شوند».

در گذشته نیز شاهد بوده‌ایم که محصولات اپل در شرایط متفاوت مقاومتی اعجاب‌انگیز از خود به نمایش گذاشته‌اند. آیفون‌ها به دفعات از هواپیماها به بیرون افتاده‌اند، هفته‌ها در اعماق رودها مانده‌اند و در نهایت نیز روشن شده و هیچ ایرادی از خود به نمایش نگذاشته‌اند! این مسئله به لطف تمرکز اپل بر مقاومت آیفون‌ها و سایر محصولاتش است که آزمایشات متنوعی برایشان تدارک دیده است. پس به نظر می‌رسد در نهایت، تمرکز بر روی افزایش مقاومت بیشتر از تعمیرپذیری آیفون به نفع کاربران باشد.

ترنوس در ادامه عنوان کرد: «اگر در ذهن خود فرآیند تولید ما را بررسی کنید، می‌دانید که نهایتاً به جایی خواهیم رسید که برای افزایش مقاومت محصولات‌مان ممکن است از خیر چند موضوع از قبیل تعمیرپذیری نیز بگذریم و کار را برای تعمیرکاران سخت‌تر کنیم». در نهایت این موضوع نیز به سلیقه کاربر بازمی‌گردد اما به طور کلی می‌توان گفت دستگاهی که مقاومت بیشتری دارد، به سود شرکت خواهد بود.

اخبار مرتبط: