درک هوش مصنوعی به نقطه‌ای رسیده که اکنون می‌تواند تشخیص دهد که آیا با آن با طعنه و کنایه صحبت می‌کنید یا خیر

طبق آزمایش‌ جدید انجام شده در آزمایشگاه فناوری گفتار دانشگاه گرونینگن که با توسعه یکی از برنامه‌ها انجام شد مشخص شد که هوش مصنوعی به درک لحن کنایه‌وار رسیده است. نتیجه این آزمایش یک دستاورد بزرگ در زمینه درک هوش مصنوعی از تفاوت جزیی در ارتباطات انسانی به‌شمار می‌آید. محققان و پژوهشگران حاضر دراین تحقیق بر اهمیت توانایی تشخیص این فناوری و جلوگیری از اشتباه تاکید کردند.

در مورد فرآیند سازوکار تشخیص AI از لحن انسان‌ها باید بگوییم که درک این فناوری مبتنی بر یک روش تشخیص چندوجهی است به‌این‌صورت که مولفه‌های گفتار صوتی و بررسی احساسات را با حالات چهره با‌هم مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از تجزیه و تحلیل به نتیجه می‌رسد. در آزمایش دیگری که توسط پژوهشگر دیگری انجام شده هوش مصنوعی به توانایی تشخیص سخنان توهین‌آمیز رسید. این آزمایش‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله مراقبت‌های بهداشتی به کمک هوش مصنوعی کاربرد دارد.

درک هوش مصنوعی

با وجود این درک هوش مصنوعی و پیشرفت این فناوری به یک دغدغه برای بسیاری از محققان و دانشمندان فعال در این حوزه تبدیل شده و افرادی نظیر ماسک مستقیما به جامعه جهانی هشدار داده‌اند. گروهی از نخبگان دانشگاهی متشکل از 25 نفر از اساتید دانشگاه‌های سراسر دنیا که شامل برندگان جایزه تورینگ و برندگان جایزه نوبل بودند نیز طی یک فراخوان خواستار اقدام فوری رهبران جهانی برای کنترل حاکمیت بر توسعه هوش مصنوعی شدند. آنها ضمن انتقاد از عدم پیشرفت در آخرین اجلاس مربوط به هوش مصنوعی، نگرانی خود را بخاطر فراتر رفتن توانایی این فناوری نسبت به توانایی انسان‌ها و سوءاستفاده‌های احتمالی اعلام کردند.

یکی از مواردی که نویسندگان این فراخوان در متن بیانیه خود به آن انتقاد کرده‌اند بودجه پایین موسسه ایمنی هوش مصنوعی آمریکاست. این موسسه درحال حاضر بودجه 10 میلیون دلاری را دراختیار دارد درحالیکه بودجه سازمان غذا و داروی آمریکا 6.7 میلیارد دلار است. از جمله دانشمندان برجسته که دراین مورد ابراز نگرانی کردند «پروفسور فیلیپ تور» از گروه علوم مهندسی دانشگاه آکسفورد است.

اما از سوی دیگر افراد برجسته دیگری نظیر مارک زاکربرگ و جف بیزوس این نگرانی‌ها را اغراق‌آمیز خواندند و معتقدند که این فناوری نمی‌تواند تهدید زندگی بشر باشد.

اخبار مرتبط: ایلان ماسک درمورد آینده مشاغل هشدار داد