شکایت از سازنده Call of Duty توسط خانواده قربانیان تیراندازی در مدرسه Uvalde در تگزاس آمریکا، متا و توسعه دهنده بزرگ بازی‌های ویدئویی، Activision Blizzard را به دردسر انداخته است.

طی حادثه‌ تیراندازی که سال 2022 در دبستان راب Uvalde آمریکا به وقوع پیوسته بود یک نوجوان 18 ساله 19 کودک دانش آموز و دو معلم را به ضرب گلوله به قتل رسانده و تعدادی را نیز زخمی کرده بود. براین اساس شکایت از سازنده Call of Duty حاکی از آن است که سازندگان اسلحه در ایالت جورجیا با استفاده از تبلیغات کمپانی متا و Activision Blizzard در قالب بازی ویدئویی Call of Duty دست به بازاریابی برای فروش سلاح زده‌اند.

وکلای این خانوداه‌ها مدعی هستند که هرچند شرکت متا مستقیما به تولیدکنندگان اسلحه اجازه تبلیغات در پلتفرم خود را نمی‌دهد اما نظارت ضعیف بر اینستاگرام باعث شده تا سوداگران از این اپلیکیشن به عنوان کانالی برای ارتباط با افراد کم سن و سال استفاده کنند.

بازی از Call of Duty

گفتنی است که 45 نفر از اعضای خانواده قربانیان این شکایت را تنظیم کرده‌اند و این افراد مدعی هستند که اکتیویژن و متا جوانان را به سمت خشونت سوق می‌دهند. دراین پرونده ذکر شده که طی 15 سال اخیر دو شرکت Meta و Defendants Activision با همکاری در صنعت اسلحه گرم، میلیون‌ها نوجوان و کودک را درمیان کاربران خودشان به‌شمار آورده و موجب شده‌اند این قشر به‌صورت شبانه روزی با تولیدکنندگان اسلحه درارتباط باشند.

شکایت‌های ثبت شده در دومین سالگرد تیراندازی در دبستان موردنظر استدلال می‌کند که بازی کال آف دیوتی یک بازی اعتیادآور برای نوجوانان بوده و باعث گسترش خشونت در بین آنها می‌شود. همچنین شاکیان پرونده مدعی هستند بازی کال آف دیوتی راه و رسم استفاده از سلاح را در زندگی واقعی آموزش می‌دهد. نکته دیگر اینکه مایکروسافت اکتیویژن را در سال 2022 به قیمت 75 میلیارد دلار خریداری کرده است و اکنون مالک آن است. همچنین خانواده‌های قربانیان شکایت جداگانه‌ای را علیه سازنده اسلحه مورد استفاده فرد مهاجم در این حادثه تیراندازی تنظیم کرده‌اند.

در مقابل اکتیویژن به عنوان سازنده Call of Duty در برابر شکایت خانواده قربانیان، موضع تدافعی گرفته و با انتشار یک بیانیه ضمن دوری جستن از هرگونه اعمال خشونت آمیز، اعلام داشته که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بازی مذکور را انجام داده‌اند بدون اینکه به رفتارهای خشونتآمیز دست بزنند. اما هنوز شرکت متا و سازنده اسلحه موردنظر اظهارنظر خاصی در این مورد نکرده‌اند.

اخبار مرتبط: کالاف دیوتی وارزون موبایل برای کاربران ایرانی هم عرضه شد؛ جذاب‌ترین بازی اکشن موبایلی