به‌نقل از یک منبع ناشناس پردازنده گرافیکی Xclipse 940 در تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ با ثبت کلاک اسپید ۱۰۹۵ مگاهرتزی توانسته سرعت دوبرابری را در‌مقایسه‌با Xclipse 920 با کلاک اسپید ۵۵۵ مگاهرتزی به‌ثبت برساند که رکوردی بی‌سابقه برای تراشه‌های سامسونگ محسوب می‌‌شود.

طی هفته‌های اخیر، اطلاعات زیادی درباره تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد کمپانی سامسونگ تلاش زیادی برای بهینه‌سازی این قطعه سخت‌افزاری می‌کند تا بتواند قابلیت‌های پردازشی آن را هم‌تراز پرچمداران کوالکام و مدیاتک بکند. به‌عنوان‌مثال، به‌نظر می‌رسد اگزینوس ۲۴۰۰ از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند و توانایی خوبی در پایداری دمای داخلی دارد که گزینه مناسب برای پرچمداران سامسونگ و سایر شرکت‌ها خواهد بود؛ بااین‌حال، ما اطلاعاتی درباره پردازنده گرافیکی Xclipse 940 نداریم و تنها می‌دانیم که مانند سال‌های گذشته با همکاری کمپانی آمریکایی AMD بهینه‌سازی شده و از معماری نسل دوم RDNA 3 استفاده می‌کند.

آخرین اخبار و شایعات از حوزه فناوری درباره پردازنده گرافیکی Xclipse 940 نشان می‌دهد همانند سایر تراشه‌های موجود در بازار مانند اسنپدراگون ۸ نسل ۳ یا دایمنسیتی ۹۳۰۰ از فناوری رهگیری پرتوی (Ray Tracing) بهره می‌برد، اما عملکرد دقیق آن دردسترس نیست، چراکه جزئیاتی از آن در بنچمارک‌ها ثبت نشده است. باوجود‌این، یک افشاگر ناشناس در شبکه اجتماعی توییتر X عنوان کرد کلاک اسپید Xclipse 940 تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ تقریبا نسخه قبلی خواهد بود که خبری فوق‌العاده محسوب می‌شود؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر می‌توان گفت این تراشه برای اجرای بازی‌های گرافیکی بهینه‌سازی می‌شود که گیمرها از داشتن آن خوشحال خواهند شد.

پردازنده گرافیکی Xclipse 940

باتوجه‌به مشخصات سخت‌افزاری، معماری پردازشی نسل دوم RDNA 3 به پردازنده گرافیکی Xclipse 940 اجازه می‌دهد درحین پردازش به فرکانسی معادل 1095 مگاهرتز برسد که درمقایسه‌با Xclipse 920 با ۵۵۵ مگاهرتز کلاک اسپید تفاوت‌های قابل‌توجهی را ایجاد می‌کند. البته باید ذکر کنیم با ۶ واحد پردازشی این بخش بدون تغییر باقی می‌ماند، هیچ‌گونه تاییدی برای آن وجود ندارد؛ بنابراین می‌توان انتظار افزایش واحد‌های پردازشی را داشت. همچنین، از دیگر تشابهات Xclipse 940 با Xclipse 920 می‌توان به ۴ گیگابایت حافظه ویدئویی اشاره کرد که گزینه مناسبی برای اجرای بازی‌های موبایلی محسوب می‌شود، چراکه این‌گونه بازی‌ها اساسا نیازی به حافظه ویدئویی قدرت‌مند ندارند. ازسوی‌دیگر، فناوری رهگیری پرتوی یا Ray Tracing را داریم که با فعال‌سازی آن کمک شایانی به کیفیت نور و تصاویر هنگام اجرای بازی‌ها می‌کنیم.

علاوه‌براین، باید یادآور شویم هیچ‌یک از تراشه‌های سیلیکونی نسل جدید اندرویدی در پشتیبانی از فناوری Ray Tracing نمی‌توانند با پردازنده پرچمدار A17 Pro اپل رقابت کنند؛ آنچه ما در تست‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس هنگام اجرای بازی Resident Evil VIII Village دیدیم به‌خوبی نشان می‌دهد غول فناوری کوپرتینو ۶ گیگابایت حافظه ویدئویی را برای اجرای بازی به پرچمدارانش اختصاص داده است. درحقیقت، این‌موضوع زمانی نمایان‌تر می‌شود که گیمرها روی به تغییر تنظیمات گرافیکی می‌آورند تا بتوانند نهایت توان آیفون ۱۵ پرو یا پرو‌ مکس در اجرای بازی‌ها بسنجند.

پردازنده گرافیکی Xclipse 940

آنچه از کلاک اسپید پردازنده گرافیکی Xclipse 940 تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ نشان داده می‌شود باید گفت این پردازنده تفاوتی با Adreno 750 ندارد و می‌توان تصور کرد اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و اگزینوس ۲۴۰۰ حداقل در اجرای بازی‌ها عملکرد یکسانی خواهد داشت. به‌عبارتی‌دقیق‌تر نتایج تست OPenCL در گیک‌بنچ ۶ یکسان بود، اما تست Vulkan آن را ده درصد ضعیف‌تر از Adreno 750 نشان داد که برای بخش نیمه‌رسانا سامسونگ پیشرفتی بزرگ محسوب می‌شود. درحال‌حاضر، باید منتظر اخبار جدیدتر باشیم که طی روزهای آینده درکنار جزئیات سری گلکسی S24 دراختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ ما نیز تلاش می‌کنیم مهم‌ترین جزئیات را سریعا با شما به‌اشتراک بگذاریم.

اخبار مرتبط: