براساس یک افشای اطلاعاتی بزرگ از FTC، کنسول نسل بعد Xbox با پردازنده AMD Zen 6 و معماری پردازشی RDNA 5 در سال ۲۰۲۷ میلادی عرضه می‌شود.

روز گذشته، یک افشاگری بی‌سابقه از محصولات آینده Xbox صورت گرفت که نشان می‌دهد این کمپانی بزرگ برای سه کنسول نسل جدید برنامه‌ریزی‌های لازم را دارد و هریک از آن‌ها با مشخصات سخت‌افزاری غیرقابل‌تصوری عرضه خواهند شد. البته مانند نسل‌های سابق، مایکروسافت قصد دارد یک کنسول میان‌نسل را نیز برای Xbox Series S و Xbox Series X عرضه کند؛ مدارک افشا شده نشان می‌دهد که این کنسول میان‌نسل سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد.

افشای اطلاعات از کنسول نسل بعد Xbox

برای توضیح دقیق‌تر و درک بهتر مدارک، ابتدا با کنسول Xbox Series X Refresh (میان‌نسل) شروع می‌کنیم که با اسم‌رمز «Project Brooklin» شناخته می‌شود از طراحی استوانه‌ای شکل بهره می‌برد که درتضاد با ظاهر مستطیلی شکل کنسول Xbox Series X اصلی محسوب می‌شود. مدارک تایید می‌کنند که این دستگاه کاملا دیجیتالی به‌عنوان قوی‌ترین کنسول نسل X شناخته می‌شود که قابلیت پشتیبانی از کیفیت 4K را برای کنسول‌های نسل نهم به‌ارمغان می‌آورد. همچنین، دستگاه موردبحث از حافظه داخلی بیشتر، پشتیبانی از شبکه وای‌فای نسل جدید با سرعت بالاتر، مصرف انرژی کمتر را دراختیار کاربران قرار می‌دهد و جالب آن است که تنها ۴۹۹ دلار قیمت خواهد داشت.

علاوه‌براین، کنسول میان‌نسل Xbox Series X از حداقل ۲ ترابایت حافظه داخلی با درگاه USB-C، اتصال بی‌سیم WiFi 6E، بلوتوث ۵.۲ و منبع تغدیه تقویت‌یافته برخوردار می‌شود که به‌لطف یک مدار مجتمع ۶ نانومتری تا ۱۵ درصد عملکرد کنسول را بهبود می‌بخشد. باتوجه‌به اطلاعاتی که دردست داریم می‌توانیم به‌راحتی بگوییم با یک کنسول میان‌نسل فوق‌العاده با قیمت اقتصادی روبه رو هستیم.

کنسول میان نسل Xbox Series X با اسم رمز Project Brooklin

ازسوی‌دیگر، کنسول Xbox Series S داریم که کمپانی مایکروسافت با اسم‌رمز «Project Ellewood» رو آن کار می‌کند و از طراحی مستطیلی و باریک شکل مشابه کنسول Xbox Series S برخوردار است، اما حافظه داخلی تا یک ترابایت افزایش می‌یابد و کنترلرهای دستگاه از قابلیت‌های جدیدی برخوردا می‌شود که باهزینه معادل ۲۹۹ دلار آمریکا روانه بازار خواهد شد. کنسول میان‌نسل سری S به پل جنوبی (Southbridge) مجهز می‌شود که می‌تواند از قابلیت‌های کاربری مانند WIFI 6E، بلوتوث 5.2 پشتیبانی می‌کند؛ همچنین حالت بهینه‌سازی مصرف انرژی در این دستگاه وجود دارد که مصرف برق را ۲۰ درصد پایین می‌آورد.

افشای اطلاعاتی FTC نشان می‌دهد که Xbox Series S Refresh در سه‌ماه سوم سال ۲۰۲۴ وارد بازار جهانی می‌شود؛ سپس اگر همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش برود تا ابتدای نیمه‌دوم سال ۲۰۲۴ شاهد عرضه کنسول میان‌نسل Xbox Series X خواهیم بود. همچنین اواخر سال ۲۰۲۴ میلادی هر دو کنسول میان‌‌نسل چند پیکربندی حافظه داخلی را دریافت خواهند کرد تا گیمرها گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشند.

کنسول میان نسل Xbox Series S با اسم رمز Project Ellewood

پس از عرضه کنسول‌های میان‌نسل، کمپانی مایکروسافت قصد دارد به‌سراغ توسعه کنسول نسل بعد Xbox برود که هیچ‌گونه کد و شماتیکی از آن وجود ندارد. باوجوداین، افشای اطلاعات توسط FTC نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های استراتژیکی برای استفاده از معماری‌های پیشرفته برای کارت‌ گرافیک و پردازنده مرکزی وجود دارد.

افشای اطلاعات از کمیسیون فدرال تجارت می‌گوید پردازنده مرکزی کنسول نسل بعد Xbox از معماری ARM64 یا x64 استفاده می‌کند؛ گزینه دوم برپایه IP هسته AMD Zen 6 است که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. پردازنده مرکزی از هسته‌های کوچک و بزرگ با طراحی هیبریدی بهره می‌برد و کارت گرافیک این کنسول با همکاری شرکت AMD برپایه معماری پردازشی RDNA 5 توسعه داده می‌شود. گزارش‌ها تایید می‌کند که صرف‌نظر از انتخاب پردازنده مرکزی، کمپانی AMD به‌عنوان توسعه‌دهنده گرافیکی کنسول نسل بعد Xbox باقی می‌ماند.

مسیر توسعه و تکامل Xbox

افزون‌براین، در اسناد رسمی افشاشده، تاکید زیادی‌بر استفاده از شتاب‌دهنده هوش مصنوعی (NPU) برای یادگیری ماشینی و وظایفت مرتبط با هوش مصنوعی وجود دارد که برای انجام‌ کارهای هدف‌مند در سیستم پردازشی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوآوری‌های گرافیکی بیشتری نیز وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • نسل جدید DirectX Raytracing
  • موتور نورپردازی Dynamic Global Illumination
  • بهینه‌سازی موتور رندرینگ میکروپلیگون
  • سوپر رزولوشن برپایه یادگیری ماشینی

براساس ویژگی‌های گرافیکی بالا، متوجه می‌شویم که کمپانی مایکروسافت درکنار استفاده از سخت‌افزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی قصد دارد از تکنیک‌های قدرت‌مند افزایش مقیاس رزولوشن استفاده کند. شرکت NVIDIA و Intel ثابت کرده‌اند که سخت‌افزار اختصاصی یادگیری ماشینی می‌تواند نتایج بسیار بهتری درمقایسه با روش‌های استاندارد FSR و RSR ارائه دهد. این موضوع نشان می‌دهد که کمپانی AMD احتمالا مانند رقبایش از فناوری یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای توسعه کارت‌های گرافیک با پشتیبانی از تکنولوژی افزایش مقیاس استفاده می‌کند. همچنین، مایکروسافت قصد دارد از فناوری جدید path Tracing انویدیا بهره‌مند شود که افزایش مقیاس منطقی‌تری را نسبت‌به رهگیری پرتوی (Ray Tracing) ارائه می‌کند.

کنسول‌های نسل بعد Xbox از کنترلرهای جدید با اسم‌رمز «Sebile» معرفی می‌شود که در دو رنگ سفید و مشکی دردسترس قرار می‌گیرد. این کنترلرها قابلیت‌های بهبودیافته‌ای را ارائه می‌دهد و قیمتی معدل ۹۹ دلار آمریکا خواهند داشت. علاوه‌برآن، یک کنترلر دیگر با اسم‌رمز «Igraine» ساخته می‌شود که از کابل Type-C به Type-C استفاده می‌کند و احتمالا قابلیت همگام‌سازی با نسل‌های فعلی را داشته باشد. درحال‌حاضر، مشخصات سخت‌افزاری کنسول نسل بعد Xbox هنوز مورد تایید یا نهایی نیست، اما مدارک تایید می‌کنند که سازنده قصد دارد از معماری ARM64 استفاده کند که تصمیم بزرگی در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. اسناد موجود به‌کاربران می‌گوید که کنسول‌های میان‌نسل در سال ۲۰۲۴ و کنسول نسل بعد احتمالا در سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ عرضه خواهد شد.

اخبار مرتبط: