روز گذشته خبری مبنی بر استفاده واتس‌اپ از میکروفون گوشی کاربران، حتی زمانی که آن‌ها دسترسی این‌ پیام‌رسان را محدود کرده‌اند، در توییتر منتشر شد. این افشاگری نگرانی‌هایی را در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها ایجاد کرده، زیرا کاربران ممکن است آگاه نباشند که میکروفون‌هایشان بدون اجازه و دسترسی آن‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از میکروفون بدون رضایت کاربر نقض جدی حریم خصوصی است. هنوز مشخص نیست که واتس‌اپ با چه مقصودی از میکروفون گوشی کاربران استفاده کرده است. در اینجا باید یادآور شویم که استفاده از میکروفون بدون رضایت کاربر جرم بوده و می‌تواند از طرف کاربران مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.

واتساپ باگ خود را در توییتی توضیح می‌دهد

این افشاگری همچنین نگرانی‌هایی دیگری را نیز در توییتر ایجاد کرده و کاربران این شبکه‌ اجتماعی در حال گمانه‌زنی‌های متفاوتی دراین‌باره هستند. برای مثال، آن‌ها می‌گویند اگر واتس‌اپ بدون اجازه دسترسی از میکروفون استفاده می‌کند، ممکن است برنامه‌های دیگر شرکت متا نیز همین کار را انجام دهند. این اتفاق می‌تواند منجر به کاهش شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های شرکت متا در سراسر جهان شود. چراکه برای کاربران مهم است تا از داده‌هایی که توسط این شرکت جمع آوری می‌شود آگاه باشند و برای محافظت از حریم خصوصی خود اقداماتی انجام دهند.

توییت ایلان ماسک در مورد باگ جدید واتساپ

پس از افشای این خبر توسط یک مهندس ایرانی به نام «فواد دبیری»، واتس‌اپ اعلام کرد که این اتفاق احتمالا باگی در دستگاه‌های اندرویدی است و این پیام‌رسان بدون رضایت کاربر از میکروفون استفاده نمی‌کند و متعهد به حفظ حریم خصوصی کاربران است. همچنین واتس‌اپ گفت که از گوگل خواسته تا این مشکل را سریعا بررسی و اصلاح کند.

برای توسعه‌دهندگان این برنامه مهم است که در مورد داده‌هایی که توسط برنامه‌هایشان جمع‌آوری می‌شود شفاف باشند و اطمینان حاصل کنند که کاربران از نحوه استفاده از داده‌هایشان آگاه هستند.

نظر شما درباره این خبر چیست؟ آیا شما هم با این اتفاق روبرو شده‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: انتقال چت‌های واتس‌اپ بدون نیاز به iCloud