خبرگزاری Counterpoint Research امروز گزارش جدیدی منتشر کرد که نشان می‌دهد هزینه تولید آیفون 14 پرومکس برای اپل واقعا چقدر است. طبق این گزارش، مجموع هزینه تولید یک نسخه 128 گیگابایتی از آیفون 14 پرومکس حدود 464 دلار است. رقمی که نسبت به هزینه تولید آیفون 13 پرومکس کمی افزایش پیدا کرده است.

سیاست‌های اپل به گونه‌ای است که هرگز حاشیه سود خود از فروش دستگاه‌های مختلف و هزینه تولید آن‌ها را اعلام نمی‌کند. اما گزارش سود ناخالص خود از فروش مجموع محصولاتش را در بازه‌های زمانی مختلف ارائه می‌کند. به عنوان مثال، اپل به تازگی اعلام کرده که در سه ماهه اول سال 2023، سود ناخالصش از فروش محصولات مختلف حدود 37 درصد بوده است. جالب توجه است که این درصد سود ناخالص همواره از ثباتی نسبی برای اپل برخوردار بوده و هیچ‌وقت چندان نوسان نداشته است.

داده‌های منتشر شده توسط Counterpoint Research همچنین نشان می‌دهد که ساخت آیفون 14 پرو مکس برای اپل، تقریبا 3.4 درصد گران‌تر از آیفون 13 پرو مکس تمام شده است. دلیل اصلی این افزایش هزینه هم اضافه کردن ماژول دوربین 48 مگاپیکسلی و همچنین قابلیت جدید "نمایشگر همیشه روشن" می‌باشد.

البته قیمت برخی از قطعات نیز در سال جاری کاهش پیدا کرده، یکی از قابل‌توجه‌ترین کاهش قیمت‌ها نیز متعلق به قطعات آنتن است. در مقایسه با نسل‌های قبلی، سهم هزینه قطعات ترکیبی آنتن آیفون 14 پرو مکس حدود 13 درصد کاهش یافته، چراکه محبوبیت فناوری 5G باعث بالا رفتن میزان عرضه شده و قیمت قطعات آن را پایین آورده است.

آیفون ۱۴ پرو مکس با پردازنده A16 بایونیک

نکات مهم دیگری هم در گزارش Counterpoint درباره هزینه‌های تولید آیفون 14 پرو مکس ذکر شده که عبارت‌اند از:

  • ساخت تراشه A16 Bionic برای اپل حدود 11 دلار گرانتر از تراشه A15 Bionic تمام می‌شود.
  • قطعات پردازنده آیفون 14 پرومکس، شامل تراشه A16 Bionic، اکنون تنها 20 درصد از کل هزینه تولید را تشکیل می‌دهند.
  • قطعات طراحی شده توسط خود اپل برای آیفون 14 پرو مکس، هزینه بیشتری نسبت به آیفون 13 پرو مکس داشته‌اند. این قطعات اختصاصی به صورت کلی 22 درصد از کل هزینه ساخت آیفون 14 پرومکس را به خودشان اختصاص داده‌اند.

تولید یک آیفون 14 پرومکس 128 گیگابایتی از نوع mmWave تا 474 دلار برای اپل هزینه دارد.

تولید آیفون 14 پرو مکس 128 گیگابایتی با فرکانس‌های زیر 6 گیگاهرتز نیز 454 دلار هزینه دارد.

البته نباید اجازه بدهید که این اعداد و ارقام شما را فریب بدهند. به خاطر داشته باشید که این عدد صرفا مختص هزینه مواد اولیه گوشی است و شامل هزینه‌های مونتاژ، بسته‌بندی و توزیع نمی‌شود. جدای از این، اپل هرساله مبلغ هنگفتی را صرف بخش تحقیق و توسعه، بازاریابی و تبلیغات می‌کند که قطعا روی هزینه نهایی محصول اثرگذارند.

با این حساب، هزینه نهایی تولید آیفون 14 پرومکس خیلی گران‌تر از 464 دلار خواهد بود. جالب اینجاست که با وجود گران‌تر تمام شدن هزینه مواد اولیه، قیمت آیفون 14 پرومکس با آیفون 13 پرومکس برابر است! یکی بزرگ‌ترین اختلاف قیمت‌ها در تاریخ اپل، مربوط به آیفون 11 و 12 بود. چراکه هزینه قطعات آیفون 12، با توجه به اضافه شدن آنتن 5G، حدود 26 درصد افزایش پیدا کرده بود!

بررسی گوشی: بررسی گوشی‌های جدید اپل که توسط تیم رسانه علاءالدین آماده شده است، حتما بخوانید: