فرمت جدید واچ‌فیس‌ها که WFF نام دارد، در مراسم I/O سال 2023 معرفی شد و حال واچ‌فیس‌های سیستم‌عامل Wear OS 5 باید به صورت ضروری و حتمی، از این فرمت استفاده کنند و دیگر فرمت‌های قدیمی پشتیبانی نمی‌شوند.

این فرمت جدید از امنیت بیشتری برخوردار است و ساخت واچ فیس‌های سیستم‌عامل Wear OS 5 در این قالب، باعث می‌شود سازنده به هیچ وجه نتواند کد یا دستور خاصی را در فایل نصبی مرتبط به آن جاسازی کند و به همین دلیل، امنیت بیشتری به کاربران تقدیم می‌کند. این فرمت که با همکاری شرکت کره‌ای سامسونگ خلق شده، هم کارایی بهتری دارد و هم به طور کلی، کدنویسی در این قالب برای توسعه‌دهندگان راحت‌تر شده است. پردازش این واچ فیس‌ها نیز به کمک پردازنده کمکی دستگاه صورت می‌گیرد.

یکی از ساعت‌هایی که از سیستم‌عامل Wear OS 5 پشتیبانی می‌کند، گلکسی واچ 7 است و برای واچ‌فیس‌های آن نیز باید از فرمت WFF استفاده کنید. گوگل در این باره گفته که شما فقط به واچ‌فیس‌هایی که از استاندارهای جدید ما پشتیبانی می‌کنند دسترسی خواهید داشت. بدین ترتیب، شما سه انتخاب خواهید داشت؛ استفاده از ساعت هوشمند قدیمی خود که مشکلی با واچ فیس‌های قدیمی نیز ندارد، خریدن ساعت هوشمندی جدید با سیستم عامل Wear OS 5 که باعث می‌شود از همان اول از واچ‌فیس‌های تعیین شده توسط گوگل استفاده کنید.

واچ‌فیس‌های جدید سیستم‌‌عامل Wear OS 5

درنهایت، اگر قصد تعویض ساعت قدیمی خود به جدید را دارید، ممکن است همه اطلاعات شما، خصوصاً واچ فیس‌ها، به سیستم‌عامل جدید منتقل نشوند.اوایل سال جاری نیز گوگل اعلام کرد که فرمت WFF پیش‌نیاز سیستم‌عامل جدیدش بوده و واچ‌فیس‌ها جهت کار کردن باید از این سیستم بهره ببرند.

در مراسم I/O سال 2024، حتی نسخه‌ای جدیدتر از این فرمت نیز عرضه شد که ویزگی‌های جذاب بیشتری دارد و سازندگان می‌توانند عناصر مختلفی از قبیل آب و هوا، استایل‌های جدید یا اهداف کاربر را در آن تعبیه کنند. در نهایت، باید ذکر کنیم که از سال 2025 استفاده از این فرمت اجباری شده و تمامی واچ‌فیس‌های عرضه شده بر روی گوگل پلی باید از این فرمت بهره ببرند.