برای آزمایش توجه و حافظه بر روی حدود دو هزار کودک که بین ۹ تا ۱۰ سال سن داشتند، مطالعه ای انجام شد. بیشتر کودکان تا حدی بازی های ویدیویی را دوست دارند که والدین باید نحوه انجام بازی ها را کنترل کنند. برای بسیاری از والدین این موضوع که فرزندان جوانشان زمان زیادی را صرف بازی های ویدیویی می‌کنند، بسیار آزاردهنده است. اما باید این را بدانند که بازی های ویدیویی باعث افزایش توجه و حافظه کودکان می‌شود!

برخی از بازی‌های ویدیویی بسیار اعتیادآورند و اگر کنترل نشوند، می‌توانند تأثیرات منفی روی کودک بگذارند. اعتیاد به بازی های ویدیویی به ویژه در کودکان می‌تواند بر سلامت روان و زندگی اجتماعی تأثیر بگذارد. همچنین به دلیل عدم حرکت مکرر می‌تواند بر سلامت جسمانی کودک نیز تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، این بازی های ویدئویی مزایای مهمی نیز دارند که در مطالعه جدیدی که در ایالات متحده، روز دوشنبه در JAMA Open منتشر شد، این مزایا ثابت شده‌اند.

مزایای بازی های ویدئویی

در این مطالعه، مقایسه‌ای بین کودکانی که بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند در مقابل کودکانی که بازی‌های ویدئویی بازی نمی‌کنند، انجام شد. بادر چارانی، استادیار روان‌پزشکی در دانشگاه ورمونت گفت که او خودش یک گیمر بوده است. به همین علت به عنوان یک گیمر مشتاق، این موضوع توجه او را به خود جلب کرده است. کارهای تحقیقاتی قبلی فقط برای اثرات منفی بود که می‌توانست بازی بیش از حد را به افسردگی و پرخاشگری مرتبط کند. برای همین این مطالعه خاص انجام شد که به دلیل تعداد کم شرکت کنندگان محدود بود.

به گفته چارانی کسانی برای هدف این پژوهش در تصویربرداری مغز نقش داشتند که او و همکارانش داده‌های حاصل از مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان را تجزیه و تحلیل کردند. پایه گذاری این مطالعه با سازمانی به نام موسسه ملی بهداشت بود. آنها به پاسخ‌های نظرسنجی، نتایج آزمون شناختی و تصاویر مغز نگاه کردند و اطلاعات حدود 2000 کودک را به دو دسته تقسیم کردند. کودکانی که بازی‌های ویدیویی بازی نمی‌کنند و آنهایی که روزانه حدود ۳ ساعت بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند. علت اینکه آنها ۳ ساعت را ملاک قرار دادند این بود که طبق دستورالعمل‌های آکادمی اطفال آمریکا، کودکان بزرگ‌سال نباید بیش از ۲ ساعت را صرف بازی کنند.

علامت های روی دسته بازی

تست تکانه و حافظه

آزمایش آنها به این صورت بود که به هر گروه دو کار مختلف دادند. اولین کار فلش‌هایی بود که به چپ یا راست اشاره می‌کردند. وقتی فلش‌ها به آن جهت‌ها اشاره می‌کردند، بچه‌ها باید هرچه سریع‌تر چپ یا راست را فشار می‌دادند. همچنین، آنها نباید در صورت مشاهده سیگنال "ایست" چیزی را فشار می‌دادند. این‌گونه آنها توانایی‌های کودکان را آزمایش کردند. اینکه یک کودک چقدر می‌تواند به درستی اشاره کند، نشان می‌دهد که کنترل تکانه‌های کودک چقدر خوب است.

در آزمون دوم آنها چهره افراد را روی یک صفحه نمایش نشان می‌دادند. همان‌طور که چهره‌ها مدام نمایش داده می‌شدند، بچه‌ها باید می‌گفتند که آیا چهره خاصی قبلاً نشان داده شده است یا خیر. از این طریق آنها خاطرات بچه‌ها را آزمایش کردند.

پس از انجام این آزمایشات، تیم متوجه شد که گروه بازی‌کنندگان ویدیو به‌طور مداوم عملکرد بهتری داشتند. در حالی که آزمایش ها ادامه داشت، مغز کودکان با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) تحت اسکن قرار گرفت. نتایج اسکن نشان داد که مغز کودکانی که بازی‌های ویدیویی انجام می‌دادند، فعالیت‌های بیشتری در مناطقی که بر توجه و خاطرات متمرکز بود، نشان دادند.

نتایج مطالعه بازی های ویدیویی

نتایج مطالعه بازی های ویدیویی

با توجه به نتایج این مطالعه، می‌توان نتیجه گرفت که کودکانی که بیشتر بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، ممکن است تجربه آموزشی شناختی با اثرات عصبی شناختی قابل اندازه‌گیری داشته باشند. همچنین نتایج آزمایش ثابت می‌کند که انجام بازی های ویدیویی بهتر از تماشای ویدیوهای یوتیوب است. با گذشت زمان، تیم نتایج واضح تری را در رابطه با این آزمون دریافت خواهد کرد. آنها قصد دارند چند سال بعد همین آزمایش را روی همان کودکان انجام دهند. چارانی در پایان گفت: استفاده بیش از حد از صفحه نمایش عموما برای سلامت روان و فعالیت های بدنی مضر است. اما صرف زمان طولانی برای بازی های ویدیویی گزینه بهتری نسبت به تماشای ویدیوهای یوتیوب است.

خبر مرتبط: شبکه اجتماعی کلاب هاوس به فیلترینگ پیوست