گزارش Canalys نشان می‌دهد عرضه تراشه اگزینوس در پاییز ۱۴۰۲ با کاهش بی‌سابقه‌ای مواجه شده و سامسونگ حدودا نیمی از درآمد خود را از دست داده است.

شرکت سامسونگ ۲ ماه قبل از سری گلکسی S24 در مراسم Galaxy Unpacked رونمایی کرد. گلکسی S24 اولترا به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ مجهز شد، اما نسخه‌های پایه و پلاس با تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ راهی بازار شدند. تراشه‌های سری اگزینوس تولید سامسونگ هستند و سالیان زیادی است سامسونگ در دستگاه‌های خود از آنها استفاده می‌کرد. اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد در چند سال گذشته سامسونگ استفاده از پردازنده‌های اگزینوس را کاهش داده است.

طی سال‌های اخیر کاهش استفاده از تراشه‌های اگزینوس برای علاقمندان حوزه تکنولوژی واضح بود. مثلا سامسونگ در گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی امسال به‌جز A35 و A55 از تراشه‌های اگزینوس استفاده نکرد. بااین حال هیچ آمار مشخصی در این زمینه وجود نداشت تااینکه گزارش جدیدی از Canalys منتشر شد. در این گزارش بازار جهانی گوشی‌های هوشمند براساس عملکرد شرکت‌های سازنده تراشه پرداخته است و افول سامسونگ و کاهش استفاده از تراشه‌های اگزینوس را نشان می‌دهد.

Exynos

بر اساس این گزارش در پاییز ۱۴۰۲، ۱۳ میلیون گوشی هوشمند با تراشه‌های سری اگزینوس شرکت نیمه‌هادی سامسونگ راهی بازار شده‌اند که درمقایسه‌با پاییز سال گذشته، افت ۴۸ درصدی داشته است. در نتیجه درآمد سامسونگ از پردازنده‌های گوشی هوشمند به ۵ میلیارد دلار کاهش یافته که ۴۴ درصد کمتر از زمان مشابه سال قبل است.

همان‌طور که اشاره شد گلکسی S24 و S24 پلاس با تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ راهی شدند، اما در تمامی نسخه‌های سری S23 فقط از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده شده بود. بنابراین پیش‌بینی شده آمار عرضه گوشی هوشمند با تراشه اگزینوس در زمستان ۱۴۰۲ و بهار آینده افزایش یابد تا بخشی از کاهش درآمد سامسونگ از تراشه‌ها در پاییز جبران شود.

بااینکه بهترین گوشی‌های اندرویدی به تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام مجهز می‌شوند، اما شرکت کوالکام در رده‌بندی عرضه تراشه در پاییز ۱۴۰۲ با فروش ۶۹ میلیون تراشه گوشی در رده سوم قرار داشته و اپل با ۷۸ میلیون و مدیاتک با ۱۱۷ میلیون جایگاه بهتری داشتند.

اخبار مرتبط: