تازه‌ترین اخبار نشان می‌دهد استودیو یوبی‌سافت (Ubisoft) برای کسب درآمد بیشتر روی به ارائه تبلیغات درون بازی آورده که باعث ایجاد نگرانی‌های فزاینده و شکایت کاربران در شبکه‌های اجتماعی شده است.

همان‌طورکه می‌دانید، طی سال‌های گذشته، تولید بازی‌های ویدئویی هزینه‌های سرسام‌آوری را برای استودیوهای سازنده به‌همراه داشته و همچنان درحال افزایش است. گزارش‌ها نشان می‌دهد این رشد چشمگیر تولید باعث تغییر سیاست‌های تولیدکنندگان شده است. به‌عنوان‌مثال، ما در گذشته شاهد ارائه بازی‌های ویدئویی با ۱۰ تا ۲۰ ساعت گیم‌پلی بودیم، اما امروز، به‌دلیل بالا رفتن استاندارد‌های جهانی، بازی‌های جهان باز (Open World) را با بیشتر ۱۰۰ ساعت گیم‌پلی به‌همراه بسته‌های الحاقی می‌بینیم. آمار نشان می‌دهد این نسل از بازی‌ها به قیمت ۵۰ تا ۶۰ دلار فروخته می‌شود که باعث کسب درآمد‌های خوبی برای سازندگان می‌شود، اما آنچه مشاهده می‌کنیم حکایت از نارضایتی برخی استودیوها دارد.

براساس گزارش‌های رسمی از دنیای گیمینگ، برخی استودیوهای سازنده بازی‌های ویدئویی برای جبران هزینه‌های تولید و درآمد بیشتر، روی به افزایش قیمت بازی‌ها از ۶۰ دلار به ۷۰ دلار آورده‌اند. باوجوداین، منابع مختلف نشان می‌دهد این افزایش قیمت در فروش بازی‌ها به کاربران کافی نیست و تعدادی از استودیو‌ها مانند Ubisoft روی به تبلیغات درون بازی آورده تا بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند؛ اکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره گزارش مالی یوبی‌سافت وجود ندارد، اما باید اتخاذ چنین رویکردی نشان‌دهنده فشارهای مالی محسوب می‌شود، چراکه این توسعه‌دهنده آمریکایی بسیار خوش‌نام بوده و به‌سادگی چهره جهانی خودش را خراب نمی‌کند.

تبلیغات وسط بازی

باوجوداین، یک کاربر در شبکه اجتماعی توییتر X با انتشار یک کلیپ ده ثانیه‌ای نشان داد استودیو بزرگ یوبی‌سافت (Ubisoft) روی به پخش تبلیغات درون بازی آورده که شباهت زیادی به تبلیغات میان‌برنامه شبکه اجتماعی یوتیوب دارد. شاید این موضوع باعث کاهش تجربه گیمینگ و کاهش تعداد پلیرها از دایره بازی‌های عرضه شده این کمپانی باشد. آنچه در این ویدئو کوتاه مشاهده می‌کنیم این تبلیغات در بازی جدید Assassin's Creed Mirage رخ می‌دهد که بسیار تاسف‌بار خواهد بود؛ اگر یک گیمر حرفه‌ای باشید تصور این موضوع می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد.

برای‌ درک بهتر این موضوع، تصور کنید درحال بازی Assassin's Creed Mirage هستید و به کشتن شوالیه‌ها و افسران معابد می پردازید که یک‌باره تبلیغات درون بازی به‌مدت ۱۰ تا ۳۰ ثانیه برای شما باز می‌شود. چنین اتفاقی می‌تواند به‌طورکلی تمرکز گیمر و هیجان بازی را ازبین ببرد، اما به‌نظر می‌رسد افزایش درآمد برای تولیدکنندگان اهمیت بیشتری از تجربه گیمینگ پلیرها دارد. بااین‌حال، نباید فراموش کنند که کاهش تعداد گیمر‌ها در پلتفرم‌هایی مانند Steam می‌تواند به‌ضرر آن‌ها تمام شود، چراکه این کاربران هستند که به یک بازی ویدئویی یا هر چیزی دیگری در دنیای فناوری ارزش می‌دهد.

البته باید خاطرنشان کرد این تبلیغ یوبی‌سافت تنها ۴ ثانیه زمان می‌برد، اما همین مقدار می‌تواند برای تخریب تجربه گیمینگ کافی باشد. ازسوی‌دیگر، باید گفت این موضوع می‌تواند حقوق خریداران بازی را نقض کند، چراکه آن‌ها برای خرید بازی هزینه کرده و علاقه‌ای به مشاهده تبلیغات ندارند. شبکه اجتماعی یوتیوب یا توییتر اصولا با دریافت هزینه اشتراک، تبلیغات را برای کاربران پریمیوم حذف می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد Ubisoft تفاوتی برای گیمرهایی که از نسخه اصلی یا کرک‌شده استفاده می‌کنند، قائل نخواهد شد. برهمین‌اساس، پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور طرفداران این استودیو کمتر شود.

در نهایت باید اشاره کنیم استودیو Ubisoft پس‌از بازتاب این خبر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری حوزه گیمینگ سکوت نکرد و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این موضوع نتیجه یک نقص فنی است و آن‌ها هیچ‌گونه علاقه‌ای به نشان دادن تبلیغات درون بازی ندارند. باوجوداینکه، تخصص تحریریه علاالدین در حوزه بازی‌های ویدئویی نیست، اما باید بگوییم ارائه چنین توضیحاتی رضایت‌بخش نیست، اما می‌تواند این استودیو را از سیاست‌های جدیدش عقب براند.

اخبار مرتبط: