جریمه شدن گوگل در ترکیه به‌دلیل عمل نکردن به بعضی از تعهداتش بیشتر از 14 میلیون دلار این کمپانی را بدهکار کرده است.

کمپانی گوگل درحالی در کشور ترکیه با پرداخت غرامت سنگین مواجه شده که رگولاتوری این کشور ادعا می‌کند شرکت مذکور نتوانسته به تعهداتش در قبال جستجوی هتل‌ها عمل کند. بنابراین ترکیه با وضع جریمه 482 میلیون لیره معادل با 14.85 میلیون دلار اعلام کرد که این جریمه به‌دلیل عدم توانایی گوگل در رسیدگی به نگرانی‌های دیده‌بان رقابت در رابطه با رقابت منصفانه با موتورهای جستجوی بومی دیگر اعمال شده است. گفتنی است که موضوع موردبحث به ماه مه برمی‌گردد و دیده‌بان رقابت ترکیه تهدید کرده بود که مادامی‌که گوگل به تعهداتش عمل نکند از تاریخ 15 آوریل هرروز جریمه‌ای معادل 0.0005 از کل درآمد کسب شده در سال 2023 برای این شرکت درنظر می‌گیرد. اما با این حال ترکیه جریمه را به‌صورت دیگری برای گوگل درنظر گرفت.

جریمه نقدی گوگل به ترکیه

در متن بیانیه‌ای که دیده‌بان رقابت ترکیه صادر کرد آمده شرکت گوگل با ایجاد یک مزیت نسبت به موتورهای جستجوی محلی در خدمات مقایسه اقامتگاه‌ها و هتل‌ها، باعث شده تا فعالیت برای رقیبان بومی در حوزه خدمات جستجو و مقایسه قیمت دشوار شود. علاوه براین دیده‌بان مذکور گفته است باتوجه به موقعیت برتر گوگل در بازار خدمات جستجوی عمومی و مقایسه قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، این شرکت از ورود جستجوگرهای بومی به عرصه جلوگیری کرده و این موضوع باعث ایجاد اخلال شده است.

البته این اولین بار نیست که گوگل در ترکیه به پرداخت جرایم نقدی محکوم شده است. سال پیش نیز این کمپانی به‌دلیل مشابه در این کشور به پرداخت 196.7 میلیون لیر معادل 26 میلیون دلار محکوم شده بود. همچنین کشورهای دیگری مانند روسیه و فرانسه و همچنین اتحادیه اروپا نیز برخوردهای مشابهی را به دلایل مختلفی با این شرکت اینترنتی داشته‌اند که به‌ترتیب گوگل را به‌ پرداخت مبالغ سنگینی به اندازه 50 میلیون دلار و 250 میلیون یورو و 2 میلیارد یورو محکوم کرده‌اند.

اخبار مرتبط: جریمه ۳۳۸ میلیون دلاری گوگل به‌دلیل نقص