تابستان سال گذشته، اتحادیه اروپا قانون بازارهای دیجیتال را تصویب کرد. طبق این قانون از ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱، اپل مجبور می‌شود تا اجازه استفاده از فروشگاه‌های شخص ثالث آیفون را بدهد.

Gerard de Graaf، مقام قدیمی اتحادیه اروپا، مجدد بر در دسترس قرار گرفتن فروشگاه‌های نرم افزار شخص ثالث در آیفون، آیپد و آیپاد تأکید کرد. این در حالی است که این موضوع در قانون بازارهای دیجیتال (DMA) نیز آمده است. از این رو اپل مجبور به آوردن فروشگاه‌های نرم افزار شخص ثالث به آیفون می‌شود.

این مقام اتحادیه اروپا همچنین می‌گوید که اگر آیفون دارید، باید بتوانید علاوه بر نرم افزارهای اپ استور، از نرم افزارهای فروشگاه‌های نرم افزار شخص ثالث نیز استفاده کنید یا بتوانید نرم افزارها را از اینترنت دانلود کنید.

این در حالی است که پیش‌تر قانون تصویب شده در اتحادیه اروپا، اپل را مجبور به استفاده از درگاه شارژ و انتقال داده Type-C کرده بود و اپل نیز به نوعی در دستگاه‌های جدید خود این قانون را اجرایی کرده است.

آیفون ۱۴ پرو با درگاه شارژ usb-c

Gerard de Graaf، همچنین معتقد است که در صورت عدم رعایت این قانون نیز عواقب آن برای شرکت‌ها قابل توجه است. اگرچه قانون DMA از اکنون در اتحادیه اروپا اجرا می‌شود، اپل و سایر غول‌ها فناوری مجبور نیستند که به صورت فوری تغییرات را ایجاد کنند و تغییرات می‌تواند در سطوح مختلف ایجاد شود. اما مطمئناً اپل در برابر قوانین سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.

اتحادیه اروپا برای اجرای این قانون به شرکت‌ها شش ماه زمان فرصت داده است تا تغییرات لازم را ایجاد کنند و شرکت‌های فناوری بزرگ ملزم به اجرای این قانون هستند.

د گراف همچنین استدلال می‌کند که قوانین سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا برای غول‌های فناوری نه تنها برای کمک به محافظت از مردم و مشاغل است، بلکه باعث می‌شود تا افراد جامعه از مزایای فناوری به طور کامل بهره‌مند شوند.

نظر شما درباره حضور فروشگاه‌های شخص ثالث در دستگاه های اپلی چیست؟ آیا با حضور این فروشگاه‌های نرم افزاری در آیفون موافق هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خبر مرتبط: رؤسای ارشد اپل در حال ترک این شرکت هستند!