خاص‌ترین گوشی‌های دنیا چه شکلی هستند؟ آیا در بین گوشی‌هایی که تاکنون از آن‌ها استفاده کرده‌اید، گوشی با شکل و شمایل خاص وجود داشته است؟

صرف‌نظر از مسائل اقتصادی و قابلیت‌ها و امکاناتی که مدنظرتان است تا حدودی بستگی به نوع سلیقه‌ کاربران دارد که چه مدل گوشی خاص یا عجیب است. با علاالدین همراه باشید تا با عجیب‌ترین و خاص‌ترین گوشی‌های دنیا آشنا شوید.

پیش از تسلط گوشی‌هایی که با سیستم‌عامل iOS و اندروید کار می‌کنند، بازار گوشی شکل‌های متنوع و گاهی هم عجیبی از طراحی‌های دستگاه تلفن همراه را به خود دیده است.

تغییرات ظاهری گوشی‌های همراه از ابتدا تا اکنون

تغییرات ظاهری گوشی‌های همراه از ابتدا تا اکنون

از زمان‌های دور که بشر در پی راهی برای ارتباط با دیگران از فواصل زیاد بوده است، ابزار برقراری این ارتباط تغییرات بسیاری داشته‌اند. از آتش بر پا کردن و علامت دادن با دود گرفته تا گوشی‌های موبایل امروزی.

حالا 51 سال از اختراع اولین موبایل می‌گذرد. در ابتدا شکل‌های اولیه گوشی‌های موبایل ظاهری خاص داشتند و در اندازه‌های بزرگ‌تر نسبت به گوشی‌های امروزی که زیر 200 گرم وزن دارند، تولید می‌شدند اما از نظر تکنولوژی به‌کار رفته در ساخت، بسیار ساده‌تر بودند. به‌طور مثال گوشی‌های موتورولا در ابتدا وزنی حدود ۱.۸ کیلوگرم داشتند که این وزن با توجه به کارایی آن‌ها که حمل و نقل می‌شدند، سنگین به‌نظر می‌رسید. این گوشی‌ها تنها قابلیت برقراری تماس تلفنی را داشتند درصورتی‌که گوشی‌های همراه امروزی امکانات قوی‌ترین رایانه‌ها را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. اما ظاهر گوشی‌های اولیه چگونه بود؟ در اینجا مروری بر چند مدل از خاص‌ترین گوشی‌های دنیا با طراحی‌های عجیب، به ترتیب سال ساخت‌شان خواهیم داشت.

Nokia5510(2001)

Nokia 5510 (2001)

سال 2001 گوشی‌ نوکیا 5510 به بازار عرضه شد که طراحی شبیه کیبوردهای کامپیوترهای‌pc داشت. با اینکه این مدل گوشی نوکیا با صفحه کلید افقی و صفحه نمایشگر در وسط، برای ارسال پیامک گزینه خوبی بود اما یک مشکل عجیب در طراحی داشت. کاربر برای پاسخ به تماس می‌بایست آن را به طرفین کج می‌کرد.

Motorola V70(2002)

Motorola V70 (2002)

در سال 2002 موتورولا یک مدل از گوشی‌ خود به نام V70 را معرفی و عرضه کرد. در این گوشی‌ صفحه کلید در زیر صفحه نمایش قرار داشت که به‌وسیله یک لولا در قسمت بالای گوشی از هم جدا می‌شد و دسترسی به صفحه کلید در حالت بسته امکان‌پذیر نبود. کاربر برای باز کردن گوشی و استفاده از صفحه کلید به حالت چرخشی آن را باز می‌کرد که در نتیجه آن، صفحه کلید و صفحه نمایش در این حالت در نقطه مقابل هم قرار می‌گرفتند و این استفاده از آن را مشکل می‌‌کرد.

Nokia7600(2003)

Nokia 7600 (2003)

در سال 2003 نوکیا گوشی هوشمند قطره‌ای شکل خود به نام تجاری نوکیا 7600 را برای استفاده جوانان روانه بازار کرد که صفحه نمایش در وسط و دکمه جوی‌استیک زیر صفحه نمایش قرار داشت. اما دکمه‌های صفحه کلید به دور آن پخش شده بودند و همین طراحی عجیب، تماس گرفتن و تایپ را در گوشی سخت می‌کرد. باتری این گوشی لیتیومی و دوربین آن 3 مگاپیکسل بود.

Nokia7700(2003)

Nokia 7700 (2003)

نوکیا 7700 که بعد از نوکیا 7600 در سال 2003 وارد بازار شد شبیه یک دسته آتاری سگا بود. این گوشی مجهز به صفحه 3.5 اینچی رنگی بود که نسبتا بزرگ محسوب می‌شد. دسترسی به شبکه 3G نداشت و همچنین امکان موقعیت‌یابی هم با این گوشی‌ها فراهم نبود و به دلیل کاهش سهم بازار و عدم استقبال به زودی به فراموشی سپرده شد.

Siemens xelibri 6(2003)

Siemens xelibri 6 (2003)

سال 2003 رقابت بر سر عرضه خاص‌ترین گوشی‌های دنیا به بازار بالا گرفته بود. گوشی عجیب دیگر این سال مربوط به کمپانی زیمنس است که بیشتر مناسب خانم‌ها طراحی شده بود. با این مشخصات که دو صفحه مدور مجهز به آینه داشت و صفحه کلید آن مثل مدل نوکیا 7600 در حاشیه قرار داشت و به دور یکی از صفحه‌های مدور چیده شده بود. این ویژگی‌ها کارایی گوشی را پایین می‌آورد و به توقف تولید رسید.

Samsung matrix(2003)

Samsung matrix (2003)

سال 2003 کمپانی سامسونگ، یک مدل گوشی با شکل و شمایل عجیب را روانه بازار کرد. این گوشی با الهام از سه‌گانه فیلم ماتریکس و شبیه به همان گوشی استفاده شده در فیلم طراحی شد که قابلیت‌های چندانی نداشت و بیشتر کلکسیونی محسوب می‌شد. کارایی این مدل از گوشی‌ها بسیار پایین بود و قابلیت پخش موسیقی و ویدئو را نداشت. همینطور استفاده از وب در این دستگاه‌ها امکان‌پذیر نبود. در حالت بسته اسویکر بخش زیادی از صفحه نمایشگر را می‌پوشاند. جای تعجب ندارد که خط تولید این مدل گوشی نیز مثل بقیه مدل‌هایی که نام بردیم متوقف شده باشد.

Haire P7 Pen Phone(2004)

Haire P7 Pen Phone (2004)

اما در سال 2004 مدلی از گوشی شبیه به یک قلم درشت یا یک خودکار حجیم به نامHaire P7 Pen Phone طراحی شد که در آن صفحه کلید در یک سمت قرار داشته و در سمت دیگر آن، دو سوراخ برای میکروفن تعبیه شده است. نکته جالب اینکه باتری این گوشی‌ها با یک بار شارژ تا 6 روز دوام می‌آورند. اکنون هنوز این گوشی‌ در بازار موجود است اما از قابلیت‌های زیادی برخوردار نیست. مثلا رادیو، کارت حافظه، بلوتوث و موقعیت‌یاب (GPS)، دسترسی به شبکه 3G و قابلیت فیلمبرداری ندارد.

Motorola MPX(2004)

Motorola MPX (2004)

موتورولا در سال 2004 گوشی موتورولا ام پی ایکس را به بازار عرضه کرد. طراحی جالب این گوشی این امکان را فراهم می‌کرد که به دو صورت عمودی و افقی باز شود. یک قلم نیز در داخل آن قرار داشت و از سیستم‌عامل ویندوز موبایل پشتیبانی‌ می‌کرد. به گفته طراحان آن برای افراد حرفه‌ای به بازار عرضه شده بود اما اسپیکر و موقعیت‌یاب نداشت و خط تولید آن متوقف شده است.

Samsung serene(2005)

Samsung serene (2005)

اکتبر 2005 سامسونگ گوشی serene را با همکاری شرکت‌های Bang And Olufsen به بازار عرضه کرد که دو صفحه مجزا از هم دارد که به‌وسیله یک لولای آلومینیومی دو صفحه از هم جدا می‌شوند. یک صفحه مجهز به نمایشگر و روی صفحه دیگر کیبورد قرار دارد و شبیه لپتاپ باز و بسته می‌شود. قیمت این دستگاه‌ها در آن سال 2000 دلار بود که جزو گوشی‌های گران محسوب می‌شود. اکنون این گوشی در بازار موجود است.

Nokia N90(2005)

Nokia N90 (2005)

نوکیا N90 که محصول سال 2005 است دو صفحه مجزا دارد که با یک لولا به‌هم متصل می‌شوند و زمانی‌که باز می‌شود شبیه به یک دوربین هندی‌کم کوچک است. با سیستم‌عامل سیمبین و دوربین دو مگاپیکسل تصویر با کیفیت بالا ارائه می‌داد.

Nokia7280(2008)

Nokia 7280 (2008)

در بین خاص‌ترین گوشی‌های دنیا سال 2008، یک گوشی دیگر از کمپانی نوکیا وجود دارد. نوکیا 7280 شمایلی شبیه به رژلب یا فندک داشت و مجهز به صفحه کلید نبود. یک دکمه برای قطع و وصل تماس‌ها و چند دکمه نیز برای پیمایش به بالا و پایین صفحه در ساخت آن طراحی شده بود.

Toshiba G450(2008)

Toshiba G450 (2008)

کمپانی توشیبا هم سال 2008 گوشی خاصی را به بازار عرضه کرد که شبیه کنترل از راه دور بود. صفحه کلید این گوشی به دو قسمت مجزا از هم تقسیم شده بود که در یک صفحه کلیدهای مربوط به اعداد 1 تا 6 و در صفحه دیگر کلیدهای 7 تا 9 قرار داشتند و همین موضوع تایپ را گیج‌کننده و دشوار کرده بود. به‌همین خاطر تولید این گوشی متوقف شد.

C91 Golden buddha phone(2009)

C91 Golden buddha phone (2009)

برایتان پیش آمده که گوشی موبایل‌تان الهام بخش چیزی باشد؟ گوشی C91 Golden-Buddha phone شبیه آینه‌های کوچک آرایشی تاشو و طلایی رنگ بود و همانطور که از نام این گوشی پیداست الهام‌بخش مکتب بوده است. صفحه کلید آن روی یکی از صفحات بود و مانند ساعت طراحی شده و لوگویی شبیه لوگوی پرچم نازی‌ها در مرکز آن دیده می‌شود.

Blackberry passport(2014) 

Blackberry passport (2014) 

سال 2014 که بازار گوشی در قبضه سامسونگ و اپل بود و صفحه کلیدها هم از حالت فیزیکی به لمسی تغییر کرده بود، کمپانی بلک‌بری گوشی عجیبی با صفحه کلید فیزیکی به بازار عرضه کرد که استفاده از آن به‌دلیل کوچک بودن صفحه کلید دشوار است. همچنین به‌دلیل عریض بودن این گوشی نگه‌داشتن آن‌ در یک دست مشکل است اما به‌خاطر قابلیت‌هایش همچنان تولید می‌شود و در بازار موجود است.

LG Wing(2020)

LG Wing (2020)

2020 سالی است که ال‌جی گوشی مدل Wing را روانه بازار کرد. طراحی این تلفن شبیه یک صلیب چرخان است که قابلیت اجرای همزمان دو برنامه را روی صفحه عمودی و افقی به طور جداگانه فراهم می‌کند. این دستگاه جزو آخرین گوشی‌های تولیدی شرکت ال‌جی محسوب می‌شود.

در این مقاله به‌طور خلاصه به خاص‌ترین گوشی‌های دنیا اشاره کردیم و سیر تحول ظاهری دستگا‌ه‌های تلفن همراه را با هم بررسی کردیم. آنچه از این مطلب برمی‌آید این است که در ابتدا گوشی‌ها شکل و شمایل عجیب‌تری نسبت به مدل‌های امروزی داشتند. نوکیا با عرضه انواع گوشی خاص پیشتاز این عرصه بوده و خلاقیت متهورانه این کمپانی، خاطره استفاده از این دستگاه‌ها را در ذهن مشتریانش زنده نگه می‌دارد.