دقایقی پیش پیام هشدار وقوع زلزله در تهران به روی گوشی‌های اندروید برخی از شهروندان ارسال شد و خیلی از هموطنان را به نگرانی انداخت اما پس از گذشت دقایقی مشخص شد که این پیام هشدار زلزله واقعی نبود. در ادامه به توضیح اتفاقات و اخبار منتشر شده درباره این موضوع می‌پردازیم.

طبق گزارش‌های به دست رسیده این هشدار به روی گوشی‌های اندرویدی برخی کاربران اندروید شنیده شده است و به احتمال زیاد این پیام هشدار زلزله به وسیله گوگل برای کاربران اندروید ارسال شده است.

پس از گذشت دقایقی که برخی از هموطنان به خیابان‌ها و کوچه‌ها آمدند، خوشبختانه خبری از زلزله نبود. اکنون طبق آخرین اخبار منتشر شده، می‌دانیم که این پیام هشدار جعلی بوده است.

طبق اخبار منتشر شده توسط خبرگزاری ایرنا، رئیس مرکز لرزه نگاری ایران گفته است که این هشدار زلزله بی اساس است و ما پیامی نفرستادیم.

از این رو می‌توان گفت که این هشدار کاملاً بی اساس است و مسئولین نیز جعلی بودن این پیام در گوشی‌های اندرویدی را به نوعی تأیید کرده‌اند. البته دقایقی پیش نیز همراه اول و رایتل پیامی برای مشترکان خود فرستادند و در پیام خود این هشدار را غیر صحیح دانستند.

متن پیام ارسال شده توسط برخی اپراتورهای تلفن همراه:

“هموطن گرامی: اگر پیام هشدار زلزله دریافت کرده‌اید، این پیام صحت ندارد.”

در مقابل برخی خبر گذاری‌ها نیز به احتمال هک شدن گوشی کاربران نیز اشاره کرده‌اند. اما تاکنون اخبار هک شدن گوشی‌های مردم به صورت رسمی تأیید نشده است.

اگر شما هم این هشدار را دریافت کردید، تجربه دریافت پیام و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به‌روزرسانی: این خبر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۴۰۱ و ساعت ۱۴:۵۴ با افزودن قسمت “خبری از هک نیست، خطای انسانی درون همراه اول” به روز شده است.

هشدار زلزله خطای انسانی در شرکت همراه اول بود و خبری از هک نیست

 طبق آخرین اخبار منتشر شده، مجید میراحمدی معاون وزیر کشور در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرده است که این پیام ارسال شده ناشی از خطای انسانی در تیم تحقیق و توسعه همراه اول بوده است و این تیم در حال ارسال پیام هشدار حوادث طبیعی بود است که به اشتباه برای همه کاربران ارسال شده است.

پس از این، حکاکان، مدیر کل ارتباطات همراه اول در گفتگو با شبکه خبر ضمن عذرخواهی از مشترکینی که این پیام را دریافت کرده‌اند، تأیید کرد که هک و نفوذی رخ نداده است و این موضوع به دلیل خطای تیم تحقیقاتی صورت گرفته است.

علاوه بر این رسول رحیمی، معاون سازمان پدافند غیرعامل نیز در این رابطه گفت که قسمت تحقیق. توسعه همراه اول ر حال تست سامانه ارسال هشدار در مواقع بحران بوده است و در این حین یک خطا شکل گرفته و به جای اینکه پیام هشدار برای ۲۰ گوشی ارسال شود، برای کل شبکه ارسال شده است و هیچ موضوع دیگر و هک در کار نیست و تنها خطای انسانی رخ داده است.

علاوه بر این او اظهار داشت عمدی یا سهوی بودن این پیام نیاز به بررسی دارد و خبرهای تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.

همچنین عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور پیگیری موضوع و برخورد سریع با مقصرین احتمالی را داده است.

خبر مرتبط: حفره امنیتی در اندورید توسط یک محقق کشف شد