براساس اعلام رسمی کمپانی ژاپنی سونی، گوشی پرچمدار اکسپریا 1 مارک 6 با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 و صفحه‌نمایش OLED و رزولوشن +FHD معرفی شد.

طی سال‌های گذشته، کمپانی سونی از گوشی‌های پرچمدارش با طراحی تقریبا یکسان رونمایی کرد که به‌دلیل پشتیبانی از دوربین قدرت‌مند و قابلیت‌های هوش مصنوعی مورد توجه کاربران قرار می‌گرفت! اکنون، نسخه پرچمدار اکسپریا 1 مارک 6 با همان‌ شباهت‌ به‌مدل‌های پیشین معرفی شد که نشان می‌دهد غول ژاپنی برنامه زیادی برای تغییر زبان طراحی ندارد، اما باید خاطرنشان کنیم پنل پشت دستگاه مات است که می‌تواند مورد توجه طیف وسیعی از کاربران قرار بگیرد. همچنین، اطلاعات موجود نشان می‌دهد این گوشی درمقایسه‌با سال گذشته کمی کوچک‌تر خواهد بود و از ابعادی معادل 8.2×74×162 میلی‌متر برخوردار است.

نسبت صفحه‌‌نمایش از 21:9 به 19.5:9 تغییر یافت که نشان می‌دهد طراحی به‌جای باریک‌ و بلند بودن، کوتاه و پهن‌تر شده که نشان‌دهنده تقلید سونی از همتای کره‌ای خودش است. بااین‌حال، نسل پیشین از نمایشگر 4K پشتیبانی می‌کرد، اما اکسپریا 1 مارک 6 از صفحه‌نمایش +FHD بهره می‌برد که نشان‌دهنده اولین کاهش قابلیت بوده و می‌توان یک امتیاز منفی برای سونی درنظر گرفت! به‌خصوص زمانی این‌موضوع به‌چشم می‌خورد که به‌یاد می‌آوریم سونی تولیدکننده نمایشگرها و دوربین‌های پرچمدار در بازار جهانی است و می‌بایست از پنلی باکیفیت‌‌تر برای ساخت آخرین نسل پرچمدارانش استفاده می‌کرد.

درحال‌حاضر، پنل +FHD سونی اکسپریا 1 مارک 6 از هوش مصنوعی برای بهبود رنگ‌ها، رزولوشن و گستره رنگی استفاده می‌کند؛ همچنین، این پنل از نرخ به‌روزرسانی متغیر 1 تا 120 هرتزی بهره می‌برد که کمک شایانی به کاهش مصرف انرژی خواهد کرد! سونی ادعا می‌کند صفحه‌نمایش LTPO OLED از 50 درصد روشنایی بیشتری برخوردار است و درمقایسه‌با نسل پیشین مصرف انرژی بیشتری به‌کمک هوش مصنوعی ارائه خواهد داد، اما چنین موضوعی در دنیای واقعی و تست‌ها مشخص خواهد شد.

معرفی اکسپریا 1 مارک 6

هنگام معرفی اکسپریا 1 مارک 6، کمپانی سونی اعلام کرد این گوشی پرچمدار سال 2024 از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 به‌همراه حداکثر 12 گیگابایت حافظه رم LPDDR5X بهره می‌برد که عملکرد روان و منسجم دستگاه را تضمین می‌کند! همچنین، اکسپریا 1 مارک 6 از حداقل 256 گیگابایت و حداکثر 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 4.0 برخوردار است که برای طیف وسیعی از کاربران کافی نیست؛ برای رفع چنین مشکلی، سونی از شیار microSDXC استفاده کرد که تا 1.5 ترابایت قابل ارتقا خواهد بود.

برای تامین شارژ، سونی از باتری استاندارد 5000 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرد که طبق ادعای این کمپانی تا 48 ساعت شارژدهی خواهد داشت! همچنین، این دستگاه از شارژر سیمی سریع 30 واتی بهره می‌برد که ظرف مدت‌زمان 30 دقیقه 50 درصد شارژ می‌شود! به‌لطف قابلیت Battery Care and Xperia Adaptive Charging، سلامت باتری دستگاه طی چهار سال تا 80 درصد حفظ می‌شود، اما پس‌ازآن قدرت باتری روند کاهشی را شروع می‌کند. سونی اعلام کرد از شارژر بی‌سیم با استاندارد Qi پشتیبانی می‌کند، اما قدرت آن رونمایی نکرد!

مشخصات دوربین Sony Xperia 1 VI

ازنظر سیستم دوربین، شباهت‌های بسیار زیادی با نسل پیشین وجود دارد، اما قدرت نرم‌افزاری باعث افزایش کیفیت تصاویر می‌شود! دوربین اصلی شامل یک حسگر 48 مگاپیکسلی با ابعاد 1/1.35 می‌شود که به‌صورت فول رزولوشن تصاویر را ارائه می‌کند! قابلیت‌های دوربین شامل لرزش‌گیر اپتیکال، فاصله‌کانونی 24 میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/1.9 خواهد شد که گزینه‌های کاربردی برای بهبود عکس‌برداری است! دوربین اولتراواید نیز تغییری نسبت‌به مارک 5 نداشته و از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 با فاصله‌کانونی 16 میلی‌متری و سیستم تشخیص فاز خودکار بهره می‌برد!

گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی سونی پیشرفت‌های چشمگیری را دربخش بزرگ‌نمایی به‌ارمغان آورده‌است! حسگر تله‌فوتو از همان ابعاد 1/3.5 اینچی بهره می‌برد که از حالت بزرگ‌نمایی اپتیکال 85 تا 170 میلی‌متری (3.5 برابر تا 7.1 برابری) بهره می‌برد که درمقایسه‌با سنسور 85-110 میلی‌متری نسخه مارک V قدرت بیشتری را ارائه می‌کند. فوکوس روی سوژه‌های نزدیک درحالت تله‌ماکرو 120 میلی‌متری است که در فاصله‌های 4 سانتی‌متری تقریبا دو برابر کیفیت بیشتری را دراختیار کاربران هنگام عکس‌برداری می‌گذارد.

آنچه برای ما بسیار شگفت‌آور بود، کنار گذاشتن‌های برنامه‌های Videography Pro و Photography Pro به‌همراه Cinema Pro بود! بااین‌حال، سونی می‌خواهد از تمامی برنامه‌های نرم‌افزاری یادشده به‌صورت یک‌پارچه در اپلیکیشنی واحد و کاربرپسند رونمایی کند! همچنین، گوگل اعلام کرد سیستم‌عامل اندروید 15 از Pro Mode برای فیلم‌برداری پشتیبانی می‌کند که قابلیت خیره‌کننده‌ای برای ضبط ویدئو ارائه خواهد کرد. به‌صورت‌کلی، باید اشاره کنیم سونی اکسپریا 1 مارک 6 عملکرد فوق‌العاده بالایی در سیستم دوربین دارد.

رنگ‌بندی اکسپریا 1 مارک 6

درانتها باید اشاره کنیم اکسپریا 1 مارک 6 تنها از سه به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید و چهار سال آپدیت امنیتی پشتیبانی می‌کند که درمقایسه‌با سامسونگ و گوگل عملکرد ضعیف‌تری دارد! همچنین، سونی اعلام کرد برچسب قیمت پایه این گوشی برای کانفیگ 12 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی 1299 دلار خواهد بود. همچنین، اکسپریا 1 مارک 6 در سه‌رنگ نقره‌ای، مشکی و سبز تیره عرضه می‌شود تا کاربران طبق سلیقه‌ خودشان آن‌را خریداری کنند.