ایالات متحده آمریکا براین‌باور است تمامی تحریم‌ها علیه کمپانی‌های بزرگ چینی مانند هواوی و SMIC در مسیر درستی قرار دارد و بزرگ‌ترین تراشه‌ساز این کشور توانایی تولید معماری پردازشی ۷ نانومتری با ظرفیت بالا برای هواوی ندارد و احتمالا برنامه‌ تولید انبوه تراشه کرین 9000S با تاخیر زیادی روبه‌رو می‌شود.

طی سال‌های گذشته، تنش‌های سیاسی بین ایالات متحده آمریکا با چین به‌شدت افزایش یافت که به‌موجب چندین نهاد امنیتی و کمپانی‌های حوزه فناوری در این کشور آسیایی تحریم شدند تا دسترسی آن‌ها به منابع به‌روز قطع شود. به‌عنوان‌مثال، هواوی، پیشگام در صعنت گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی، از سال ۲۰۱۹ میلادی نتوانست به تراشه‌های 5G دسترسی داشته باشد، اما همین‌امر باعث شد بتواند با استفاده از دانش داخلی و کمک از تراشه‌سازی SMIC سری پردازنده‌های کرین ۹۰۰۰ را توسعه دهد که درمقایسه‌با فناوری روز دنیا قدیمی هستند. باوجوداین، برای هواوی دستاوردی بزرگ به‌شمار می‌رود که نگرانی‌هایی را برای دولت آمریکا ایجاد کرد.

فناوری قدیمی کرین 9000S

همان‌گونه‌که ذکر کردیم، تراشه کرین 9000S به‌عنوان جدیدترین پردازنده اصلی هواوی شناخته می‌شود که برپایه معماری ۷ نانومتری SMIC توسعه یافته و قلب تپنده چندین دستگاه پرچمدار مانند سری میت ۶۰ و گوشی تاشدنی میت X5 به‌شمار می‌رود. باوجود قابلیت‌های فوق‌العاده جذاب گوشی‌های نسل جدید هواوی مانند سیستم دوربین و پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای دوطرفه (فقط در چین)، این دستگاه‌ها از قابلیت پردازشی و گرافیکی چشمگیری برخوردار نیستند، چراکه معماری پردازشی آن‌ها درمقایسه‌با سایر گوشی‌های موجود در بازار جهانی حرفی برای گفتن ندارد و از تکنولوژی چند سال گذشته استفاده می‌کند.

علاوه‌براین، برای کارشناسان و منتقدان پوشیده نیست که بزرگ‌ترین کمپانی نیمه‌رسانا چینی توان رقابت و تولید ویفر در سطح TSMC یا سامسونگ را ندارد. برای درک بهتر این‌موضوع باید خاطرنشان کنیم، SMIC از ماشین‌های لیتوگرافی DUV بهره می‌برد که برای تولید معماری‌ پردازشی با فناوری قدیمی کاربرد دارد، اما ماشین‌های لیتوگرافی پیشرفته که معماری پردازشی ۳ نانومتری و ۴ نانومتری را توسعه می‌دهد EUV هستند که توسط کمپانی هلندی ASML تولید می‌شوند و ایالات متحده آمریکا به‌علت دیده‌بان صادراتی در جهان اجازه فروش به چین را نمی‌دهد.

کرین 9000S نمی‌تواند با ابعاد 9300 یا اسنپدراگون 8 نسل 3 رقابت کند.

علی‌رغم تلاش‌های فراوان هواوی و SMIC برای تولید معماری پرداشز ۷ نانومتری و ۵ نانومتری، به‌نظر می‌رسد تحریم‌های دولت آمریکا علیه این سازندگانی چینی رویکرد مثبتی داشته و آن‌ها نمی‌توانند به اهداف‌شان برای تولید انبوه تراشه و گوشی‌های هوشمند دست پیدا کنند. گزارش‌ها نشان می‌داد، هواوی قصد دارد با قدرت تمام در سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۱۰۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار داخلی کند تا بتواند بزرگان صعنت مانند اپل، سامسونگ و شیائومی را شکست دهد. نشریه معروف بلومبرگ گزارش کرد، دستیار وزیر امور صادرات، Thea Kendler، با اطمینان مقابل هیئت نظارت کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان اظهار کرد: «قدرت و کیفیت عملکرد تراشه هواوی نسبت‌به آنچه در بازار وجود دارد قابل‌مقایسه نیست و تکنولوژی پردازنده‌های آن‌ها با افت شدیدی مواجه شده و نمی‌توانند برای ده سال آینده رقابتی داشته باشند».

شاید تراشه کرین 9000S تولید دانشمندان چینی باشد، اما عملکرد پردازشی و گرافیکی آن درمقایسه‌با رقبای اصلی در بازار بسیار کم است؛ حتی اگر قدرت و توانایی آن درحد دایمنسیتی ۹۳۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بود، بازهم نمی‌توانیم به‌آن امیدی داشته باشیم، چراکه هواوی و SMIC توان تولید کرین 9000S با ظرفیت بالا را ندارد. برهمین‌اساس، نتیجه می‌گیریم بازدهی آن‌ها برای رقابت با بزرگان بسیار پایین خواهد بود و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا برای عقب نگه داشتن هواوی در مسیر درستی قرار دارد. باتوجه‌به این گزارش‌، باید منتظر باشیم و ببینیم هواوی می‌تواند سال ۲۰۲۴ بیشتر از ۱۰۰ میلیون دستگاه تولید کند یا به درصدی کمتر از آن راضی می‌شود.

اخبار مرتبط: