گزارش‌ها از خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد مجلس از شکست طرح رجیستری برای جلوگیری از ورود گوشی‌های هوشمند از مجاری غیرقانونی به کشور خبر داد؛ بنابراین اکنون باید به‌دنبال راهی جدید برای مبازره با قاچاق ارز و کالا کرد.

همان‌طورکه می‌دانید، طرح رجیستری با هدف مبارزه با قاچاق تلفن همراه و سایر دستگاه‌های دارای سیم‌کارت در سال ۱۳۹۶ تصویب و به‌اجرا درآمد؛ درحقیقت، به‌موجب این طرح تمام گوشی‌های که به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شوند باید در سامانه همتا ثبت شوند و یک شناسه منحصر‌به‌فرد یا همان IMEI را دریافت کنند تا در شبکه قابل‌ردیابی باشند. همچنین، باید خاطرنشان کرد طرح رجیستری باعث می‌شود گوشی‌های هوشمند مانند سری آيفون ۱۴ و سری آيفون ۱۵ پس‌از مدت‌‌زمان کوتاهی آنتن‌دهی‌شان را ازدست بدهند و برای کاربران بلااستفاده شوند.

براساس آخرین گزارش‌ها از خبرگزاری‌های داخلی، کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس براین‌باور است که وزارت ارتباطات قابلیت و توانایی پیاده‌سازی طرح رجیستری را ندارد؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر، آن‌ها می‌گویند برخی از گوشی‌های هوشمند قاچاق قابلیت ثبت در سامانه را دارند که باعث می‌شود این طرح ناقص و عملا غیرکاربردی به‌نظر برسد؛ باوجوداینکه هزینه‌های هنگفتی از کاربران برای رجیستر گوشی‌های هوشمند برپایه قیمت دلاری آن‌ها گرفته می‌شود. برای‌مثال، رجیستری آیفون ۱۳ پرو مکس با پیکربندی حافظه ۲۵۶ گیگابایتی بیشتر از ۱۹ میلیون تومان است یا گوشی‌ تاشدنی گلکسی زد فولد ۵ نیز به‌همین‌شکل هزینه بالایی برای رجیستری دارد.

طرح رجیستری گوشی‌های هوشمند

آیا طرح رجیستری گوشی‌های هوشمند شکست خورده است

باتوجه‌به توضیحات ارائه شده ازسوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس، به‌نظر می‌رسد این طرح ازهمان ابتدا شکست خورده بود، چراکه نمی‌تواند جلوی ورود گوشی‌های هوشمند قاچاق به‌کشور را بگیرد؛ ازطرف‌دیگر، برخی کارشناسان می‌گویند زمانی‌که طرح رجیستری برای جلوگیری از ورود سری آيفون ۱۴ یا سری آيفون ۱۵ کاربرد ندارد، باید در اولین‌فرصت ممکن لغو شده و به‌دنبال طرحی جایگزین بود. البته، باید اشاره کرد افراد سودجوی بسیاری در کشور وجود دارند که با استفاده از راه‌های مختلف می‌توانند کالاهای ممنوعه را وارد کنند.

علاوه‌براین، سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس، خضریان، دلیل ناکارآمدی طرح رجیستری را اجرای درست و کامل آن مطابق قوانین می‌دانند که می‌تواند شکست بزرگی را برای مسئولان مربوطه به‌همراه داشته باشد. البته باید اشاره کرد در سال‌های اخیر برخی افراد در این‌بخش تلاشی برای بهبود اوضاع نداشته و تنها مسئولیت‌شان را از سر باز کردند؛ بنابراین، اکنون وضعیت قاچاق گوشی‌های هوشمند در کشور به‌بحرانی‌ترین حالت ممکن رسیده است.

ازسوی‌دیگر، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران در روزها و ماه‌های اخیر رجیستری گوشی‌های محبوب و پرچمدار سری آيفون ۱۴ و ۱۵ است، چراکه با هزینه‌های میلیونی نمی‌توانند استفاده بهینه‌ای از آن‌ها داشته باشند. درحقیقت، کارشناسان و مسئولان در وزارت ارتباطات تصور می‌کردند با رجیستر نکردن این دستگاه‌ها در بازار ایران می‌توانند مانعی برای خرید ‌آن‌ها توسط کاربران شوند. بااین‌حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد فروش سری آیفون ۱۵ در بازار ایران با افزایش چند برابری درمقایسه‌با بازه‌زمانی مشابه در سال گذشته مواجه بوده که نشان از شکست طرح‌ها و سیاست‌های داخلی دارد.