پوکو X6 Pro و Galaxy S23 FE جزو پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار هستند که هرکدام نقاط قوت و ضعف مشخصی دارند؛ در این مقاله به مقایسه این ۲ گوشی می‌پردازیم تا بتوانید بین آنها گزینه مناسب را انتخاب کنید.

شرکت سامسونگ حدودا ۵ ماه قبل و پیش از رونمایی گلکسی S24، گوشی Galaxy S23 FE را درکنار بقیه محصولات سری FE معرفی کرد. این دستگاه به‌عنوان نسخه اقتصادی پرچمدار قبلی سامسونگ راهی بازار شد و طی این چند ماه عملکرد خوبی در بازار ایران داشت. ۲ ماه قبل هم پوکو ایکس ۶ و ایکس ۶ پرو راهی بازار شدند. پوکو X6 Pro به‌عنوان یک گوشی گیمینگ توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند و از نظر سخت‌افزاری یک گوشی قدرتمند به‌حساب می‌آید. اگرچه این ۲ دستگاه از نظر قیمتی با یکدیگر فاصله قابل توجهی دارند، اما از برخی جهات نماینده ارزان‌تر پوکو عملکرد بهتری دارد و برای همین رقابتی میان ۲ گوشی شکل گرفته است.

همان‌طور که اشاره شد، پوکو X6 Pro یک گوشی گیمینگ است و باتمرکز بر بهبود تجربه کاربر هنگام بازی توسعه یافته است. بنابراین نقاط قوت و ضعف مشخصی داشته و بخش‌های مختلف ان نمرات متفاوتی می‌گیرند. این دستگاه از تراشه دایمنسیتی ۸۳۰۰ اولترا با ۸ هسته، کلاک اسپید ۳.۳۵ گیگاهرتزی و معماری ۴ نانومتری توسط مدیاتک توسعه یافته و نقطه قوت این دستگاه به‌حساب می‌آید. به لطف دایمنسیتی ۸۳۰۰ اولترا، پوکو X6 Pro این تراشه در بنچ‌مارک‌ها نمرات بسیار خوبی گرفته و حتی از Galaxy S23 FE نمرات بالاتری کسب کرد. همچنین نباید فراموش کرد که تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ پایداری به‌شدت پایینی داشته و به‌سرعت داغ می‌کند.

پوکو X6 Pro

مسئله دوم که در آن گوشی پوکو برتری مشهودی دارد، حافظه داخلی و رم است. گلکسی S23 FE در ۲ پیکربندی با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایتی راهی بازار ایران شده، اما فقط پیکربندی با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی پوکو X6 Pro در بازار ایران به‌فروش می‌رسد. درنتیجه کاربران پوکو می‌توانند برنامه‌های بیشتری را روی گوشی نصب کنند که نقطه قوت مهمی به‌شمار می‌رود. درکنار آن حافظه رم پوکو ۱۲ گیگابایت است که از رم ۸ گیگی سامسونگ بیشتر است.

یکی دیگر از نقاط قوت پوکو X6 Pro، صفحه‌نمایش آن است که درمقایسه‌با گلکسی S23 FE عملکرد بهتری دارد. نمایشگر پوکو ابعاد بزرگ‌تری داشته، رزولوشن بالاتری دارد، روشن‌تر است، حاشیه باریک‌تری دارد و در یک کلام، بهتر است. شاید تا به‌اینجا فکر کنید که خریدن نماینده سامسونگ باوجود حافظه داخلی و رم کمتر و نمایشگر و پردازنده ضعیف‌تر چندان منطقی نیست، اما در بخش‌های بعدی متوجه می‌شوید که چرا کاربران بین این ۲ گوشی مردد هستند.

در مقایسه بدنه و طراحی، ابعاد گلکسی S23 FE اندکی کمتر از پوکو X6 Pro است، بااین حال دریافت گواهی IP68 به‌معنی مقاومت ۳۰ دقیقه‌ای زیر ۱.۵ متر آب است، اما نماینده پوکو فقط در برابر پاشش قطرات مقاومت دارد. همچنین S23 FE از فریم آلومینیومی بهره می‌برد و در پشت، محافظ شیشه‌ای گوریلا گلس ۵ قرار گرفته است. ازسوی دیگر پوکو X6 Pro از بدنه پلاستیکی بهره می‌برد که کیفیت ساخت خوبی دارد، اما به‌پای آلومینیوم و محافظ شیشه گوریلا گلس نمی‌رسد.

 Galaxy S23 FE

در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری، گلکسی S23 FE درمقایسه‌با پوکو X6 Pro بااختلاف گوشی بهتری است. دوربین اصلی نماینده سامسونگ باوجود عدد مگاپیکسل پایین‌تر، عملکرد بسیار بهتری دارد. همچنین دوربین‌های اولترا واید و ماکرو پوکو کیفیت بسیار پایینی داشته و تقریبا قابل استفاده نیستند. از سوی دیگر گوشی سامسونگ به دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۳ باربری مجهز شده که کیفیت بسیار خوبی دارد. همچنین S23 FE می‌تواند با رزولوشن 8K برای دوربین اصلی و 4K برای دوربین سلفی فیلم‌برداری کند، اما در پوکو X6 Pro خبری از آن نیست. بنابراین اگر دوربین برای شما اهمیت دارد قطعا پوکو X6 Pro گزینه خوبی نیست.

اگر هنوز هم بین خرید ۲ دستگاه مردد هستید، به‌چند دلیل توصیه می‌کنیم پوکو X6 Pro را خریداری کنید. اولا این دستگاه از نظر قیمتی ارزان‌تر است و هزینه کمتری روی دست شما می‌گذارد. دوم اینکه پوکو به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ ۶۷ واتی بهره می‌برد که در نماینده سامسونگ به ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت و ۲۵ وات کاهش می‌یابد. سوم اینکه درون جعبه پوکو، علاوه‌بر سیم شارژ، سوزن شیار سیم‌کارت و دفترچه راهنما که در جعبه سامسونگ هم قرار دارند، آداپتور شارژ و قاب گوشی قرار دارند که هر کدام از انها در گوشی سامسونگ هزینه دیگری را روی دست شما می‌گذارند.

بااین حال اگر هنوز هم بین خرید گلکسی S23 FE و پوکو X6 Pro مردد هستید؛ توصیه می‌کنیم بررسی تخصصی هرکدام را بخوانید تا دقیقا با تمامی نکات لازم درباره هر دستگاه آشنا شوید. برای مطالعه بررسی گلکسی S23 FE روی این لینک و برای مطالعه بررسی پوکو X6 Pro می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.