سامسونگ قصد نسخه‌ای ارزان‌قیمت از گوشی‌های تاشو نسل آینده‌اش عرضه کند که طبق گزارش‌ها در این نسخه قلم زد فولد 6 حذف خواهد شد.

چند سالی است که سامسونگ با وجود ایجاد تغییرات تکراری در دستگاه‌های تاشو خود، سهم زیادی از این بازار را از آن خود کرده است. حالا انتظار می‌رود این کمپانی در سال 2024 برگ جدیدی را رو کرده تا بتواند کاربران بیشتری را با مدل‌ها و رنج قیمت‌های مختلف جذب کند.

در حالی که هیچ کس دقیقاً نمی‌داند که سامسونگ امسال قصد دارد چند دستگاه تاشو عرضه کند و نام هر یک از آنها چه خواهد بود، بسیاری از نشریات و افشاگران معتبر پیش‌بینی می‌کنند گلکسی زد فولد 6 که از گوشی‌های رده بالا محسوب می‌شود در تابستان به بازار عرضه شود. همچنین طبق پیش بینی‌ها یک نسخه رده پایین‌تر و ارزان‌تر هم همراه این مدل در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

بر اساس شایعات، قرار است نسخه میان‌رده زد فولد از یک سری قابلیت‌ها به‌نسبت دیگر محصولات این شرکت پشتیبانی نکند. احتمالا عملکرد قلم S‌ یکی از آن قابلیت‌ها است، هر چند که گفته می‌شود این مسئله برای بسیاری از کاربران اهمیتی نخواهد داشت. پیش بینی می‌شود این دستگاه مرموز با یکی از نام‌های گلکسی Z Fold 6 FE، Z Fold FE، A Fold یا حتی نامی دیگر به بازار عرضه شود.

Z Fold 6 FE

همانطور که می‌دانید گلکسی زد فولد 5 دارای قلم S است. اما نسخه ارزان‌قیمت فولد 6 احتمالا از قلم S پشتیبانی نمی‌کند.

برخلاف گلکسی S24 Ultra، دستگاه‌های سری زد، مثل فولد 5، فولد 4 یا فولد 3 در واقع همراه با قلم S عرضه نمی‌شوند. در عوض شما باید یک قاب به‌‌طور جداگانه خریداری کنید که یک قلم S مخصوص به آن متصل است و استفاده از آن نه راحت است و نه مقرون به‌صرفه است.

طبق اخبار موجود، سامسونگ در تولید نسخه مقرون به‌صرفه سری گلکسی زد فولد 6 به‌دنبال این است که به جای رفع مشکل به طور کلی صورت مسئله را پاک کند و استفاده از قلم را به‌کل برای این دستگاه اضافه نکند. از طرفی این مسئله به کاهش هزینه‌های تولید دستگاه کمک خواهد کرد زیرا دیگر نیازی به انجام تست‌های مختلف برای اطمینان از عملکرد رضایت‌بخش این قلم نخواهد بود.

البته بعید است که نبود قلم S به‌تنهایی بتواند تفاوتی در قیمت این مدل ایجاد کند. بنابراین انتظار می‌رود در مقایسه با گلکسی زد فولد 5، این مدل قابلیت‌ها و عملکرد‌های دیگری را هم از دست بدهد.

احتمالا برای کاهش هزینه‌ها باید منتظر گلکسی Z Fold 6 FE با صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تر یا باکیفیت پایین‌تر، حاشیه‌های ضخیم‌تر، دوربین‌های ساده‌تر، حافظه و فضای ذخیره‌سازی کمتر و قدرت پردازش کمتر باشیم.

Z Fold 6

اما سوالی که برای کاربران به وجود می‌آید این است که گلکسی زد فولد 6 استاندارد از این حیث در چه جایگاهی قرار می‌گیرد. متأسفانه، از این مدل هم اطلاعات زیادی در دسترس نیست. هرچند که اخیراً مجموعه‌ای از رندرها منتشر شده‌اند که خبر از بازنگری‌های بزرگی در طراحی این دستگاه می‌دهند، اما چون عمدتاً به اختراعاتی متکی هستند که به این زودی‌ها از نظر تجاری بازدهی نخواهند داشت، به نظر نمی‌آید که بتوانند تغییر خاصی را به وجود بیاورند.

یکی از تغییراتی که در حال‌حاضر انتظار می‌رود در گلکسی زد فولد 6 استاندارد اعمال شود، ایجاد شیاری برای قلم‌ S ‌سامسونگ است که می‌تواند در نهایت در این دستگاه تعبیه شود و در نتیجه زد فولد 6 استاندارد را از همتای ارزان‌ترش متمایز کند.

گلکسی زد فولد 6 استاندارد که یک گوشی رده بالا محسوب می‌شود از Z Fold 6 FE و Z Fold 5 بزرگ‌تر خواهد بود که به معنای صفحه نمایش بیشتر و در عین حال نمای کلی نازک‌تر در تصاویر این دستگاه خواهد بود.

در حال‌حاضر صحت این اخبار به صورت کامل تایید نشده و در حد حدس و گمان‌های افشاگران است. اما کاملا بدیهی است که سامسونگ اگر می‌خواهد رقبای سرسختی مانند هواوی، آنر، اوپو، ویوو، وان پلاس، گوگل و موتورولا را از سر راه کنار بزند، نیاز دارد تا حد ممکن در بخش‌های مختلف، کیفیت محصولش را افزایش دهد.