سامسونگ به‌زودی محصول جدیدش با نام حلقه هوشمند «سامسونگ گلکسی» را روانه بازار می‌کند که این موضوع نگرانی جدی بسیاری از رقبا را برانگیخته است.

بیش از یک سال است که شایعات خبر از تلاش سامسونگ برای ساخت یک حلقه هوشمند می‌دهند، اما به علت نبود منبعی معتبر، بسیاری احساس می‌کردند که این شایعات درست نیست. کمپانی سامسونگ هم نهایت تلاشش را کرده تا هیچ اطلاعاتی از روند ساخت این حلقه هوشمند که برای ردیابی سلامتی و تناسب‌اندام است به بیرون درز نکند.

سامسونگ سرانجام هفته گذشته و در پایان رویداد Galaxy S24 Unpacked خود، نه‌تنها وجود حلقه هوشمند گلکسی را تایید کرد، بلکه یک تصویر نیز از آن به نمایش گذاشت. البته سامسونگ جزئیات زیادی درباره این محصول فاش نکرد و صرفا گفت که دستگاه اواخر امسال عرضه خواهد شد.

از آنجایی‌که مردم کنجکاوند تا ببینند سامسونگ به‌عنوان یک تازه‌وارد در این زمینه چه عملکردی خواهد داشت، بسیاری مشتاق‌اند ببینند که این محصول چه کارایی دارد. البته حلقه‌های هوشمند محصول تازه‌ای نیستند و از گذشته دستگاه‌های مشابهی در بازار موجود است؛ مثلا حلقه Oura از سال ۲۰۱۵ عرضه شده هم‌اکنون نسل سوم این محصول راهی بازار شده و شناخته شده‌ترین محصول در این حوزه است. حلقه‌های Ultrahuman هم یکی دیگر از محصولاتی از این دست است که سامسونگ باید با آن رقابت کند. اولتراهیومن محصول یک استارتاپ هندی است.

Samsung Galaxy Ring

Oura، Ultrahuman و دیگر شرکت‌هایی که حلقه‌های هوشمند می‌سازند، به‌طور قابل‌توجهی از ورود سامسونگ به این بازار و تاثیری که این مسئله در بلند‌مدت روی آن‌ها خواهد داشت نگران هستند. منابع مالی گسترده‌تر سامسونگ نسبت به این شرکت‌ها، نیروی انسانی قدرتمند‌تر و ظرفیت تولید بالاتر سامسونگ از عوامل نگرانی این شرکت‌ها است. از طرفی مدیران این شرکت‌ها می‌توانند از طریق دعوای نقض حق‌ثبت ‌اختراع، از فروش گلکسی رینگ جلوگیری کنند. اما به‌نظر می‌رسد به‌خاطر وجود منابع‌مالی گسترده این اتفاق نمی‌تواند مشکلی جدی برای سامسونگ ایجاد کند.

همچنین سامسونگ در مقایسه با رقبای خود دست بازتری برای قیمت‌گذاری روی محصولش دارد. به عنوان مثال، قیمت حلقه‌های Oura از 299 دلار شروع می‌شود و ارزان‌ترین حلقه Ultrahuman Ring Air هم 349 دلار قیمت دارد. سامسونگ تلاش خواهد‌ کرد تا محصولش را با قیمت کمتری نسبت به رقبا وارد بازار کند تا سهم بیشتری به‌دست‌ بیاورد. از طرفی سامسونگ معمولا این قیمت‌شکنی را حتی برای گوشی‌های هوشمندش نیز انجام نمی‌دهد.

سامسونگ راه‌های هوشمندانه دیگری هم برای جذب سریع مصرف کنندگان دارد؛ مثلا عرضه حلقه هوشمند به‌صورت رایگان در ازای پیش سفارش گوشی‌های پرچمدار به مشتریان، ارائه حلقه همراه با تخفیف در مجموعه محصولات گلکسی  که این گزینه برای شرکت‌هایی که فقط حلقه‌های هوشمند می‌سازند وجود ندارد.

این حلقه در‌واقع فقط یک سخت‌افزار است که داده‌های مربوط به سلامتی و تناسب‌اندام را جمع‌آوری می‌کند. این دستگاه به یک پلتفرم نرم‌افزاری قوی نیاز دارد که کاربران بتوانند با استفاده از آن اطلاعاتی همچون چرخه خواب، سطح اکسیژن خون، ضربان قلب و... را بررسی کنند.

 Galaxy Ring

Samsung Health، پلتفرم اختصاصی سلامت و تندرستی سامسونگ است که برای تمام محصولات این شرکت در‌دسترس قرار دارد و به کاربران امکان می‌دهد که با بررسی این داده‌ها سبک زندگی سالم‌تر و فعال‌تری داشته باشند. این شرکت اخیراً بهبودهای قابل‌توجهی را در Samsung Health ایجاد کرده که از جمله آن افزودن ویژگی‌های جدیدی مانند ردیابی دارو، آموزش بهبود خواب و ردیابی چرخه‌قاعدگی بر اساس دمای‌پوست است.

توسعه قابلیت‌های جدید مستلزم تحقیقات پرهزینه‌ای است. همه شرکت‌های تولید‌کننده حلقه هوشمند نمی‌توانند صرفا با تکیه بر فروش یک‌باره این محصول چنین هزینه‌هایی را متقبل شوند. به‌همین دلیل است که Oura اکنون برای دسترسی به داده‌های پیشرفته، علاوه‌بر قیمت ۲۹۹ دلاری، ۵.۹۹ دلار هزینه اشتراک از کاربران دریافت می‌کند. اما کاربر Galaxy Ring مجبور نیست چنین هزینه‌ای بپردازد، زیرا Samsung Health رایگان است و سامسونگ برای جبران سرمایه‌گذاری‌های مداوم خود در این پلتفرم، منابع درآمدزایی مختلفی در اختیار دارد.

همچنین شبکه توزیع قدرتمند سامسونگ به آن‌ها کمک می‌کند تا بدون رویارویی با هیچ‌کدام از چالش‌هایی که شرکت‌های کوچک‌تر با آن درگیرند، به‌طور یکپارچه محصولاتش را در سراسر جهان به‌فروش برساند. خط تولید قدرتمند این شرکت، تضمین کننده اختلال حداقلی در تولید حلقه هوشمند گلکسی خواهد بود.

سازندگان حلقه‌های هوشمند با ورود سامسونگ به این بازار اینطور استدلال می‌کنند که این محصول بازار روبه‌رشدی دارد. با‌این‌حال رقابت با غول بزرگی مثل سامسونگ قطعا برای رقیبان بسیار ترسناک خواهد بود. البته از یک سو این رقابت در نهایت برای مصرف‌کنندگان بهتر خواهد‌ بود.

Samsung Galaxy Ring ai

از سوی دیگر گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با اینکه سامسونگ اقدام به خرید شرکت‌های تولیدکننده رینگ هوشمند کند زیاد است، با‌این‌حال باید منتظر ماند و دید که آیا این بازار پتانسیل رشد خواهد داشت یا خیر.

بااین‌وجود Oura و Ultrahuman به‌عنوان اصلی‌ترین رقبای سامسونگ ممکن است فقط به دلیل محدودیت گلکسی رینگ به اکوسیستم سامسونگ، راحت‌تر بتوانند در این بازار رقابت کنند. از سوی دیگر از آنجا که پیش‌‌بینی می‌شود سامسونگ گلکسی رینگ با آیفون سازگار نباشد، می‌توانند امیدوار باشند که همگام‌سازی با آیفون برگ برنده‌شان باشد، اما وقتی اپل در نهایت تصمیم به ساخت حلقه هوشمند خود بگیرد باید ببینیم که آیا سایر تولیدکنندگان می‌توانند با اپل رقابت کنند؟

اخبار مرتبط: