یک منبع آگاه خبری تایید کرد سامسونگ قصد دارد برای رقابت با کمپانی ژاپنی سونی روی توسعه یک سنسور دوربین با قابلیت‌های هوش مصنوعی کار کند تا بتواند انقلابی را در صنعت گوشی‌های هوشمند ایجاد کند.

طی سا‌ل‌های گذشته، سیستم دوربین گوشی‌های هوشمند از پیشرفت‌های فوق‌العاده زیادی برخوردار شد و به‌جای یک سنسور واید به‌چندین سنسور برای عکاسی درحالت‌های مختلف مجهز شدند تا کاربران دستگا‌ه‌های پرچمدار کمتر نیاز به‌دوربین‌های حرفه‌ای داشته باشند؛ البته باید اشاره کنیم راه زیادی تا رسیدن به کیفیت و رزولوشن دوربین‌‌های عکاسی داریم، اما به‌نظر می‌رسد غول‌های فناوری مانند سامسونگ قصد دارند با استفاده از دانش مهندسان سخت‌افزار و دوربین به توسعه سنسوری با قابلیت هوش مصنوعی روی بیاروند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

هوش مصنوعی روی سنسور سامسونگ

براساس آخرین گزارش‌ها، سامسونگ رقابت تنگاتنگی با کمپانی اپل و سونی برای توسعه پرچمدارانش در بخش‌های مختلف مانند پردازنده و سیستم دوربین دارد. برهمین‌اساس، قصد دارد با تشکیل یک تیم، سنسوری با قابلیت هوش مصنوعی بسازد که صنعت گوشی‌های هوشمند و عکاسی را برای همیشه متحول خواهد کرد. اگر به‌یاد داشته باشید، چندی‌پیش، سامسونگ فناوری Zoom Anyplace را معرفی کرد که از هوش مصنوعی Samsung Gauss برای بهبود کیفیت تصاویر استفاده می‌کند؛ همچنین، این تولیدکننده برتر قصد دارد تا زمان عرضه رسمی پرچمدارانش یعنی سری گلکسی S24 از ویژگی‌های بیشتر برای افزایش رزولوشن رونمایی کند.

باوجوداین، باید اشاره کنیم تغییرات بلافاصله اعمال نمی‌شود؛ بنابراین قابلیت‌ها آماده می‌شوند تا طی به‌روزرسانی‌های آینده سیستم‌عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6 به سیستم نرم‌افزاری دستگاه‌ها اضافه شوند. همچنین، سنسوری که دراین مقاله ازآن صحبت می‌کنیم برای یک یا دو سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود و برای تحقق آن دانشمندان کره‌ای باید آزمایش‌های زیادی انجام دهند تا بتوانند سنسوری قدرت‌مندتر از کمپانی سونی معرفی کنند؛ هما‌ن‌طورکه می‌دانید، سونی به‌عنوان پیشگام در صنعت لنزهای دوربین با شرکت‌های زیادی مانند اپل کار می‌کند و سنسورهای دوربین سری آیفون ۱۵ و عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو را تولید می‌کند.

سامسونگ در حال توسعه حسگر جدید برای ایجاد انقلاب است

علاوه‌براین، کمپانی کره‌ای Sk Hynix، در طول رویداد سال 2023 برای معرفی فناوری‌هایش نشان داد ادغام تراشه‌های هوش مصنوعی می‌تواند روی سنسور دوبین تاثیر به‌سزایی بگذارد. درحقیقت، هوش مصنوعی باعث کاهش تاخیر شاتر، افزایش سرعت پردازش، بهبود کیفیت تصویر و کاهش مصرف انرژی می‌شود؛ البته بسیاری از این ویژگی‌ها در مرحله آزمایش اولیه قرار دارد، اما نشان می‌دهد سامسونگ و SK Hynix با همکاری یک‌دیگر راهی برای توسعه سنسور با هوش مصنوعی پیدا می‌کنند تا انقلابی در صنعت تصویربرداری با گوشی‌های هوشمند برپا کنند.

کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری براین‌باورند سال 2024 جنگ هوش مصنوعی خواهد بود و سال‌های آینده تحت‌تاثیر پیشرفت‌های این تکنولوژی نوپا قرار می‌گیرند، چراکه سازندگان گوشی‌های هوشمند و دیگر صنایع قصد دارد به‌صورت گسترده و ویژه برای پیش‌برد اهداف‌شان به قابلیت‌های هوش مصنوعی اعتماد کنند. به‌عنوان‌مثال، سامسونگ و اپل برای نسل آینده گوشی‌هایشان از هوش مصنوعی آنبرد استفاده می‌کنند و دیگر نیازی به سرویس‌های ابری برای پردازش نیست، زیرا میلیاردها پارامتر در حافظه گوشی ذخیره‌شده که می‌تواند دستورات کاربران را پاسخ دهد. اکنون سامسونگ و SK Hynix از تکنیک مشابهی برای تولید سنسور هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد.