کارت گرافیک RTX 5000 ADA انویدیا با ۳۲ گیگابایت رم مجازی در وب‌سایت خرده‌فروشی چینی JD.com با قیمتی معادل ۴۹۳۲ دلار برای فروش در دسترس است.

شرکت انویدیا شهریور ماه در رویداد SIGGRAPH از کارت گرافیک RTX 5000 Ada رونمایی کرد که فقط برای سیستم‌های از پیش‌ساخته شده موجود بود، اما اکنون نسخه جداگانه آن هم در دسترس کاربران قرار گرفته است. برای یادآوری، سری کارت گرافیک RTX Ada انویدیا از ۳ نسخه 5000، 4500 و 4000 تشکیل شده است و در ادامه به بررسی مشخصات آنها می‌پردازیم:

  • هسته‌های CUDA انویدیا: این هسته‌ها از توان عملیاتی ممیز شناور با دقت یگانه ۲ برابری نسبت به نسل قبلی برخوردارند.
  • هسته‌های RT نسل سه: این هسته‌ها از توان عملیاتی ۲ برابری نسبت به نسل قبلی برخوردارند. همچنین توانایی اجرای هم‌زمان قابلیت Ray Tracing با یکی از قابلیت‌های ایجاد سایه یا حذف نویز را دارد.
  • هسته‌های تنسور نسل چهار: این هسته‌ها نسبت به نسل قبلی از سرعت ۲ برابری هوش مصنوعی و پشتیبانی از فرمت FP8 برخوردارند.
  • DLSS2 3: به لطف هوش مصنوعی، سطوح جدیدی از گرافیک واقع‌گرایانه با این تکنولوژی ارائه می‌شود.
  • حافظه اختصاصی کارت حافظه بزرگ‌تر: RTX ۴۰۰۰ از ۲۰ گیگابایت، RTX ۴۵۰۰ از ۲۴ گیگابایت و RTX ۵۰۰۰ از ۳۲ گیگابایت حافظه GDDR6 برخوردارند. علاوه‌بر آن هر ۳ نسخه به قابلیت تصحیح خطای کد (error-code correction) برای دستیابی به مدل‌های سه‌بعدی بزرگ، رندر تصاویر، شبیه‌سازی و پایگاه اطلاعات بدون خطا مجهز شده‌اند.
  • قابلیت‌های واقعیت ترکیبی: مدل‌های مختلف سری کارت گرافیک RTX Ada قابلیت تولید تصاویر با رزولوشن بالا در هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را دارند.
RTX 5000 ADA graphics card

کارت گرافیک RTX 5000 Ada از هسته AD102 GPU بهره می‌برد. این هسته از ۱۲۸۰۰ هسته و ۵۰۰ هسته تنسور ساخته شده است که تا ۶۵.۳ ترا‌فلاپس در حالت تک هسته و ۱۰۴۴ ترافلاپس در حالت چند هسته توان پردازشی دارد. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، این کارت به ۳۲ گیگابایت حافظه GDDR6 مجهز شده و توان طراحی گرمایی ۲۵۰ واتی دارد.

در مقایسه با نسل قبلی، RTX 5000 Ada انویدیا ۳ برابر عملکرد بهتری از نسخه نسل قبلی یعنی RTX A5500 دارد. با استفاده از قدرت هوش مصنوعی AI Enterprise 4.0 suite انویدیا، این نسخه به یکی از بهترین کارت‌های گرافیک حال حاضر تبدیل شده است. البته قابلیت‌های کم‌نظیر RTX 5000 Ada باعث شده که در وب‌سایت چینی JD.com با قیمت معادل ۴۹۳۲ دلار قرار بگیرد، با این وجود کارت گرافیک RTX 6000 ADA حدودا ۵۰ درصد گران‌تر است و ۶۸۰۰ دلار قیمت دارد.

ممکن است قیمت بسیار بالای RTX 5000 Ada شما را شگفت‌زده کند، اما این دستگاه برای مصرف عادی طراحی نشده است و مخاطبان آن صرفا افراد حرفه‌ای هستند که نیاز به بهترین پردازش گرافیکی دارند. علاوه‌بر آن به دلیل تقاضای بسیار زیاد در کشور چین این دستگاه با قیمتی بالاتر از قیمت اصلی عرضه شده است و در آمریکا با قیمتی نزدیک به ۴۰۰۰ دلار می‌توان آن را تهیه کرد.

اخبار مرتبط: