هزینه رجیستری گوشی‌هایی که بیشتر از ۶۰۰ دلار قیمت دارند از دیروز با افزایش دو برابری همراه شده است.

ایران یکی از پرتلاطم‌ترین بازارهای موبایل دنیا را دارد و از سال‌های ۸۵-۸۶ با ورود کالای قاچاق به بازار کشور، این نابسامانی هر روز بیشتر شده تا جایی که این روزها شاهد افزایش نجومی قیمت‌ها هستیم.

از هفته پیش با گمانه‌زنی‌هایی که درباره توافق با آمریکا صورت گرفت، زمزمه‌هایی درباره رجیستری و واردات قانونی آیفون 14 به گوش می‌رسد که بنابر اخبار تایید نشده، انتظار می‌رود به زودی خبرهای خوبی در این رابطه بشنویم.

اما اتفاقی که طی یکی دو روز گذشته رخ داده، این است که هزینه رجیستری گوشی با افزایش همراه شده و این ارقام در مورد گوشی‌های بالا رده شوکه کننده است.

بر اساس جدول قیمتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و دست به دست می‌شود، هزینه رجیستری گوشی نسبت به هفته گذشته با افزایش عجیبی همراه شده است.

بر این اساس هزینه‌ ثبت گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار در شبکه موبایل کشور با تغییر زیادی همراه نشده اما گوشی‌هایی که بیشتر از این رقم قیمت دارند، تقریبا دو برابر شده است.

بر این اساس هزینه رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۳ پرومکس تا پیش از این حدود ۱۰ میلیون تومان بود، از دیروز این قیمت تقریبا دو برابر شده و به بیش از ۱۹ میلیون تومان افزایش یافته است.

بهای رجیستر شدن آیفون ۱۲ پرو مکس که تا هفته پیش حدود ۷ میلیون تومان بود، حالا قیمتی بیش از ۱۳ میلیون تومان دارد.

آیفون 13 با قیمت جهانی ۶۵۰ دلار هم‌اکنون با قیمت بالای ۱۱ میلیون تومان رجیستر می‌شود و هزینه ثبت گوشی آیفون ۱۳ پرو در سامانه همتا حدود ۱۴.۵ میلیون تومان است.

گوشی‌های سامسونگ نیز مشمول چنین افزایش قیمتی شده‌اند که می‌توان به گلکسی S23 اولترا اشاره کرد؛ هزینه رجیستری این گوشی هم‌اکنون ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود و گلکسی S22 اولترا با قیمت بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رجیستر می‌شود.

ثبت گلکسی S22 در شبکه تلفن همراه کشور حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد و گوشی‌های Z flip 4 و Z fold 4 هم به ترتیب با قیمت ۱۸ میلیون و ۳۰۰ و ۱۹ میلیون تومان رجیستر می‌شوند.

باید به این نکته اشاره کنیم که علاوه بر ارقام درج شده در این خبر، هر کدام از گوشی‌ها برای ثبت در سامانه همتا مشمول عوارض و هزینه گمرکی نیز می‌شود.

بر اساس گزارش علاءالدین، هزینه رجیستری برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار افزایش یافته اما هنوز در سایت‌های فروش مثل دیجیکالا اعمال نشده و بر اساس گزارش بازاریان قیمت‌ گوشی هنوز تغییر پیدا نکرده اما احتمالا تا یکی دو روز آینده شاهد افزایش نجومی قیمت‌ها به‌ویژه در گوشی‌های پرچمدار خواهیم بود. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید گوشی دارید زودتر اقدام کنید.

اخبار مرتبط: بازیابی آنتن آیفون ۱۴ بدون رجیستری